ni_nah
hej, jag undrar hur det är med att gödsla med mänsklig avföring, så kallad manuer eller något sånt, om det kan vara farligt på något sätt. Odlar tomater, spenat, vattenmelon, pumpa, vindruvor, hallon och lite annat smått och gott. Läste att man inte ska gödla med kväverikt gödsel för spenaten, är manuer kväverikt?
Vad kan hända? Jag odlar till min familj men är nu osäker på om jag kan ge dem av grönsakerna...
theseraphim
Menar du det gula eller det bruna???? Såvitt jag förstått så kan det bruna sprida ganska mycket bakterier som är farliga så det hade jag nog undvikit.
fuchsian
Förr gjorde man det när man hadde utedass. Det blandades sedan ihop med gödseltacken fr. laggårn.
Nu har man kanske inte länge utedass mer än i undagdax fall, men skulle inte använda det alls. Vi vet ju inte allt vi stoppar i munnen, vad de innehåller och sedan bakterierisken är nog för stor för nutida människor.
Det är min erfarenhet av det. ..Fuchsian ....
theseraphim
CITAT (fuchsian @ 13-10-2010, 17:17) *
Förr gjorde man det när man hadde utedass. Det blandades sedan ihop med gödseltacken fr. laggårn.
Nu har man kanske inte länge utedass mer än i undagdax fall, men skulle inte använda det alls. Vi vet ju inte allt vi stoppar i munnen, vad de innehåller och sedan bakterierisken är nog för stor för nutida människor.
Det är min erfarenhet av det. ..Fuchsian ....

Gäller inte bara nutida människan, folk levde betydligt kortare förr om tiden och dog av mindre krämpor än idag.
fuchsian
Det ligger i något det du skriver. Människor slet ju som djur för att leva och detta hade de att sprida på sina åkrar och land, men de åt även enklare och renare mat än de gör nu.
De flesta i min släkt blev rätt gamla trots slit.
Jag vill inte på något vis uttrycka mig fel i det du skriver, och det är väl bra om det funkar och naturligt är det ju än konstgödsel, så du har rätt i det.
Jag kom bara tänka på en sak som är nu vanligare än förr, och det är hygienen. Förr hade de inte samma möjligheter som vi har och de lärde sig att tåla dessa bakterier bättre för att det ingick i deras liv.
Det var den tanken som jag hade om det. .. fuchsian...
theseraphim
CITAT (fuchsian @ 13-10-2010, 18:27) *
Det ligger i något det du skriver. Människor slet ju som djur för att leva och detta hade de att sprida på sina åkrar och land, men de åt även enklare och renare mat än de gör nu.
De flesta i min släkt blev rätt gamla trots slit.
Jag vill inte på något vis uttrycka mig fel i det du skriver, och det är väl bra om det funkar och naturligt är det ju än konstgödsel, så du har rätt i det.
Jag kom bara tänka på en sak som är nu vanligare än förr, och det är hygienen. Förr hade de inte samma möjligheter som vi har och de lärde sig att tåla dessa bakterier bättre för att det ingick i deras liv.
Det var den tanken som jag hade om det. .. fuchsian...

jo i och för sig men dålig hygien var ju en av de stora dräparna om vi går tillbaka tex 100 år och bakåt. Samma sak som myten om kineserna(som tex naturmedicinbolagen gärna målar upp)att de minsan lever länge och är så friska och inte behöver alvedon osv. Givetvis har Kina många som blir gamla men ändå mer som dör av vanliga åkommor som knappt behöver läkarvård i Sverige.:-)
fuchsian
Det stämmer, men jag tog fram den bilden jag har varit med om. Nu är det lite för rent och människan känsligare på många olika sätt. När jag fick barn, hade man fått lära sig att de ska badas varteviga kväll, vilket jag inte gjorde med min unge till väninnornas stora förskräckelse.
Min flicka var inte ens förskylt innan hon fyllde 2 år och inga allergier har hon som vuxen och hon verkar klara sig bra hälsomässigt. Kanske tur, vad vet jag? Men jag använde bara sunt förnuft. ..Fuchsian...
theseraphim
CITAT (fuchsian @ 13-10-2010, 19:24) *
Det stämmer, men jag tog fram den bilden jag har varit med om. Nu är det lite för rent och människan känsligare på många olika sätt. När jag fick barn, hade man fått lära sig att de ska badas varteviga kväll, vilket jag inte gjorde med min unge till väninnornas stora förskräckelse.
Min flicka var inte ens förskylt innan hon fyllde 2 år och inga allergier har hon som vuxen och hon verkar klara sig bra hälsomässigt. Kanske tur, vad vet jag? Men jag använde bara sunt förnuft. ..Fuchsian...

Det var alltså ingen kritik riktat mot dig:-) Blir bara trött på vissa andra som säger " det var bättre förr...bara en massa krig o elände nu för tiden...." men de verkar glömma årtal som 1914-18 och 1939-45 för att nämna några plus en massa elände som fanns då med:-)
Lottiz
Dysenteri och kolera orsakade en stor del av Sveriges befolkning att dö i svåra plågor under 1700-1800-talet, det revolutionerade hela vårt levnadssätt i norden då vi plötsligt upptäckte sambandet hygien och sjukdom. Sundhetskollegiet och staten skickade runt talesmän på landsbyggden som lärde svensken att:
- Ät inte där du skiter
- Skit inte på det du äter
- Tvätta dig
- Koka mjölken
- Tillaga maten
Och sverige gick från sjukdom och epedemier till att vara ett hyfsat sunt land. Det är fortfarande ett par tusen om året som drabbas av den anmälningspliktiga epizootin EHEC på grund av detta, vanligast sägs vara genom just grönsaker då dessa inte värms - EHEC dör inte av frysning utan enbart genom upphettning.

Pröva att googla på rödsot, det var inte bättre förr vad gäller hälsa. Det finns ett samband mellan överkänslighet, allergier och hygien, men det finns också ett samband mellan svårt lidande, död och bristande hygien. Vi har bara fått lärt oss så intensivt att sköta hygienen att vi som lever idag inte har sett vad brister kan göra, det är nog enda orsaken att det kommer upp ifrågasättande av detta idag. Det var så länge sedan att inte ens den äldsta generationen var med på denna tiden, men vi kan fortfarande se det hos u-länderna. "Litta' skit rensar mage' och döder den svage."
Red Top
Det går alldeles utmärkt att använda komposterade fekalier(bajs) som gödsel. Förutsättningen är att man låter fekalierna kompostera i minst två år.

Även om kompostmaterialet ser ut som jord långt tidigare, ska man inte använda det till jordförbättring i grönsakslandet, eftersom det kan finnas kvar smittämnen. På andra ställen i trädgården går det att använda tidigare.

Du kan läsa mer om både urin- och fekaliekompostering här: avloppsguiden.se
theseraphim
CITAT (Red Top @ 14-10-2010, 09:47) *
Det går alldeles utmärkt att använda komposterade fekalier(bajs) som gödsel. Förutsättningen är att man låter fekalierna kompostera i minst två år.

Även om kompostmaterialet ser ut som jord långt tidigare, ska man inte använda det till jordförbättring i grönsakslandet, eftersom det kan finnas kvar smittämnen. På andra ställen i trädgården går det att använda tidigare.

Du kan läsa mer om både urin- och fekaliekompostering här: avloppsguiden.se

fast jag tror egentligen det måste testas innan det ska användas, iaf när det gäller tex större mängder från reningsverk som ska ut på åkrar????
Red Top
I mitt svar förutsatte jag att frågeställaren avsåg familjens egna avfallsprodukter. Inte att h*n skulle ta det från ett reningsverk. wink.gif
Gossen Ruda
När jag var liten återanvändes innehållet i dassaspannen direkt vid sommarstugan. Pappa grävde upp ett hål i marken och hällde i innehållet. Det fick sjunka undan och sen sattes någon växt uppepå. En vinbärsbuske, krusbärsbuske, annan prydnadsbuske eller växt. Allt växte och frodades och alla i familjen överlevde. Så länge ingen är direkt sjuk är det säkrare att använda människoskit än kogödsel pga risk för EHEC-smitta. Vanliga kolibakterier är inget större problem. Man bör väl dock tillaga allt man plockar men normalt tar inte växterna upp bakterier. Rotfrukter som används råa är väl inte så lyckat.
fuchsian
Theserapmin,

Snälla nån, jag förstod det hela och det fanns inget som du behöver ursäkta dig för, ibland skriver man lite otydligt, men det ska inte starta en världskrig, tycker jag inte.
Man får ha överseende för sådant och använda sig av sitt sunda förnufft. . tummenupp.gif ..Fuchsian....
jordekorren
Kommunerna har stora krav om man vill använda sitt eget avloppsslam. Först måste man ansöka om det hos kommun. Tanken som det ska lagras i ska vara i rostfritt stål. Och där ska det liggas och rötas i många månader innan det får användas. Inte ens nummer 1 ( pisset) är godkänt att vattnas med. Det viner någon slags "miljövind" genom dom Svenska kommunerna där man slåss om att vara bäst. Privata villaägares avloppsanordningar ratas på löpande bana. Dom är snällare mot jordbrukare, konstigt nog. Det började när det kom fram att Östersjön var övergödd. Så ni som använder det - prata tyst om det -det är inte "rumsrent att göra så.
Gossen Ruda
CITAT (jordekorren @ 14-10-2010, 14:44) *
Kommunerna har stora krav om man vill använda sitt eget avloppsslam. Först måste man ansöka om det hos kommun. Tanken som det ska lagras i ska vara i rostfritt stål. Och där ska det liggas och rötas i många månader innan det får användas. Inte ens nummer 1 ( pisset) är godkänt att vattnas med. Det viner någon slags "miljövind" genom dom Svenska kommunerna där man slåss om att vara bäst. Privata villaägares avloppsanordningar ratas på löpande bana. Dom är snällare mot jordbrukare, konstigt nog. Det började när det kom fram att Östersjön var övergödd. Så ni som använder det - prata tyst om det -det är inte "rumsrent att göra så.

Nja, så är det inte överallt. Härryda kommun om latrin.
officinalis
Färskt bajs direkt på grönsakerna låter inget vidare på grund av smittorisk. Om du har lite mark kan det dock vara en idé att förlänga kretsloppet genom att gödsla växter som kan ta upp stora mängder näring och sedan slå dessa för att bygga komposter av.
Du bör dock låta det brytas ned i en mulltoa först.
En hel del näringsämnen försvinner säkerligen på vägen. Men jag tror det kan vara en bra metod.
theseraphim
Det där med att hälla det i hål i backen har jag själv haft äran att göra...hela 300 liter i en stor grop bullade jag ner...snacka om salig röra sick.gif
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 14-10-2010, 16:00) *
Nja, så är det inte överallt. Härryda kommun om latrin.

Nej, så är det inte här heller: Kompostering Östhammars kommun
Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 14-10-2010, 23:51) *
Nej, så är det inte här heller: Kompostering Östhammars kommun

Fast det är bättre i Härryda för de tar inte ut någon avgift för att godkänna komposteringen. tongue.gif Fast det här med kommunala avgifter är märkligt. Jag blev påtvingad sophämtning vid sommarstugan, har klarat mig fram till för något är sen. Jag pratade med kommunen om man kunde få befrielse men det var svårt. Jag kunde visserligen ansöka men det kostade 2000 kr bara att ansöka och troligen skulle det ändå bli avslag. Man hävdade att det måste ske en grundlig undersökning så att verkligen tog hand om avfallet själv. Så jag fick mitt sopkärl, det tog jag direkt ner till stugan och där har det stått sen dess. Dvs kommunen vet ändå inte hur jag tar hand om mitt avfall men det struntar de i. Huvudsaken är att de får in sophämtningsavgiften som bidrag till kommunens ekonomi. Åter till skitsaken?
Red Top
Ja, kommunerna måste ju överleva. giggle.gif

När vi ansökte, för 40 år sedan, kostade det inte något. Måste vara nå't sån't där modernt påfund.

Som det där med att skita inne och äta ute. crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon