evachris
Hej!

Jag tänkte börja odla på gräsmattan och har nu slängt ut ca 25 cm halm och ovanpå det lagt på lite kvistar och blad från björnbärssnår. Ovan på det har jag lagt brunnen hästgödsel som ligger i spån. Ovan på detta blir det lite till brunnen hästgödsel som ligger i halm.

Jag har tänkt att lägga på lite jord som jag har ifrån gamla löv och sedan överst lite halm. Tänkte också gödsla lite med guldvatten eller hönsgödsel eftersom jag inte har något gräsklipp.

Nu till min frågor! Har jag lagt på för mycket halm? Hur gör jag för att kunna odla något där redan nästa år, jag är för otålig att vänta.

I några bäddar vill jag sätta jordärtskockor, Kan jag då precis gräva ner de under gräset. Blir det för mycket material ovanpå då?

I någrå andra bäddar tänkte jag göra likadant med potatis.

Sedan funderar jag på att köpa lite jord till våren som jag lägger runt tex squash, pumpa och några andra växter så att jag kanske kan komma igång med något.

Jag vill gärna få jord så fort som möjligt och jag vill gärna lyckas med mina jordärtskockor, det känns viktigast.

Låter då detta som en bra idé eller ska jag ändra på något??

Hoppas på att få lite tankar från er.

Tack på förhand!

Hälsningar
EvaChristin
Solstorm
Du har inte lagt på för mycket halm, det kan nog aldrig bli för mycket av den varan. För längesedan hade jag halmbalar ute som jag inte tog vara på utan de stod i en hög över vintern. Maskarna började krypa upp och det började bildas jord inne i balarna. Bra att du gjort i ordning nu så att det hinner stå till sig över vintern.

För att där ska bli bättre att så grönsaker till våren så är det bra om du redan nu märker upp dina sårader och lägger jord där. Då kommer förmultningen igång snabbare däromkring, den går ju inte så fort i ytlagret annars. Till våren så kan du förkultivera mycket att sätta ut så att där finns bra rötter från början. Risken är att det lätt torkar ut i ytan till våren så du behöver ha täckduk på. När grönsakerna sticker upp en bit så kan du börja dra ihop täcket runt dem så håller de fukten bättre.

De första åren går det åt mycket kväve vid nedbrytningen, nu har du ju gödsel i men spånet tar mycket kväve också. Guldvatten är en bra idé och när du lägger lite jord runt dina pumpor så är ju kogödsel i säck bra. Du kan lägga lite jord redan nu där du ska ha dem så kommer nedbrytningen igång snabbare runt dem.

Jordärtskockor är jag inte så bra på. Är inte risken stor att de sprider sig mycket och tar över?
Potatisen kan du gräva ner grunt och när blasten börjar sticka upp en bit så lägger du på täcket efter hand. Det går åt mycket täckning till potatisen så att de inte ska bli gröna. Andra åren med potatisen kan vara värre, tror att det finns risk för knäpparlarver då.

Det går att odla till våren där men du får vara vaksam med vatten och kvävegödsling. Det sjunker ihop mycket och man får hela tiden fylla på täcket. 2012 så är din täckodling rena himmelriket.
Åsa, mälardalen zon 2
Jordärtskockor växer nästan i vad som helst så de lär man inte misslyckas med och NU är lagom tid att plantera. De sprider sig men är ganska lätta att dra upp så det brukar inte bli några större problem. Enda faran för jordärtskocksodlingen är ju om du har sork i trädgården de brukar gilla halm och liknande och stoppar man ner mat åt dem där med iform av jordärtskockor så trivs de ännu bättre.
evachris
TACK för svaren!

Då verkar det som om jag är på rätt väg, förutom att det kan bli problem med sork som vi brukar ha här vintertid.

Hur viktigt är det att odla i vädersträck norr till söder?

Ska odlingsbädden vara norr till söder? Hur lägger jag såraderna då (norr till söder eller väster till öster)? Jag tänkte odla samma växter i rader i rutor, tror det är enklast för mig att komma ihåg att följa växtföljden då.

Läste att de ska ha betydelse för hur snabbt jorden torkar ut i vilket väderstreck man odlar. Men det kanske inte är så viktigt?

Vi har sork i trädgården och jag vill inte gärna att de ska äta upp jordärtskockorna under vintern. Förra hösten satte jag jordärtskockor men det är mest sandigt där och bara lite sol så nu är det nästan bara en endaste mini jordärtskocka per planta. Förra hösten lade jag ändå på brunnen hästgödsel där.

Jag har fått tips om att det är lättare att bryta gräset vid täckning av halm och att man kan odla potatis eller jordärtskockor så att de bryter jorden. Men jag är lite för otålig vill gärna kunna skörda något också. Det kan ju komma larver i potatisen.

Jag har inte så mycket jord att lägga på så den får jag hushålla med tills detta materialet brytits ner.

Vi kan inte samla upp vårt gräsklipp men jag ska försöka komma på en lösning till det nu eftersom vi har långt gräs och det skulle bli mycket gott att lägga i bäddarna om jag bara kan ta till vara på det.l Min tanke var att jag ska sätta brädor i sidorna och göra upphöjda bäddar, känner att jag kan utnyttja ytan bättre då. Eventuellt kan jag vänta med det så att jag får känna efter hur jag vill ha det innan.

I år var vår första riktiga säsong, tidigare har vi haft en bädd på 5 kvm och i sommar utökade jag med 8 pallkragar och tycker att det är mycket roligt, intressant och spännande att odla. biggrin.gif Jag ska täckodla så jag behöver förmodligen byta gräsklippare eller ha en handjagare med uppsamlare.

hälsningar Eva-christin

Bolltistel
Det kan bli lite svårt att bli av med jordärtskockorna sen om de trivs på platsen (dvs det finns sol och näring). De blir ett ogräs. Det är väl den största risken man tar med att odla skockor. Potatis är mer lätthanterligt.
evachris
Hej!

Jag kommer odla jordärtskockor i en stor bädd avskiljt från de andra bäddarna så jag ser inte jordärtskockorna som ett problem utan snarare som en stor tillgång eftersom vi är många i familjen och det är så gott med jordärtskockor. Perfekt att ha en ätbar grönsak till, vi har redan kirskål som vi äter och som är nyttigare än många bladgrönsaker som man kan odla.

Det jag är lite osäker på är om jag ska gräva ner jordärtskockorna precis under grässvålen eller om de kan ligga precis ovanpå. Jag funderar också på hur de kommer att klara ett tjockt halmtäcke och ovanpå det hästgödsel mm. Så att jag inte råkar kväva jordärtskockorna.

Mvh

Eva-Christin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon