HelenaLJ
13-10-2010, 21:17
Jag har ett 6 kvm stort växthus i glas där jag har marksten som golv och odlar i krukor. Jag har inte haft någon sorts ohyra på växterna i somras. Måste växthuset rengöras ändå eller kan jag låta bli?
Åsa, mälardalen zon 2
13-10-2010, 21:23
Det allra bästa är ju att rengöra men jag måste erkänna att jag faktiskt inte hunnit med sådant de senaste åren så jag har skippat det och eftersom jag inte har så mycket ohyra så verkar det faktiskt funka bra ändå.
HelenaLJ
13-10-2010, 21:30
Då låter det som att jag kan tillåta mig att vara lat och hoppas att där inte finns någon ohyra som jag inte sett.
fuchsian
13-10-2010, 21:47
Visst kan du unna dig att vara "lat". Jag har också ett liknande växthus med plattor på golvet och under sommaren trasmattor och odlar i krukor.
Min make brukar dammsuga golvet när allt är borta och han kollar hörn och draperierna. Jag ska nu hänga upp ett antal amplar och krysantemum i krukor över vintern, då vi tänder det på kvällen när mörkret kommer.
Vid de tillfällen jag går dit och kollar växterna, brukar jag hålla ögonen öppna, ifall att. Jag har ju vinstocken, mini-kiwin och klematis där väl inpackade för vintern.
På våren blir det en ny omgång med dammsugen och allmän koll och han spolar glasen.
Men visst, vi latar oss och ser ut innifrån när ljuset är tänt där i vintermörker. Amplarna brukar vara fina till slutet av jan. - febr. och det som vissnar, plockar jag bort.
Det är kul att njuta av det också under vintern, men minsta besvär. .. Fuchsian...
Sussie F-Flower
13-10-2010, 21:53
CITAT (HelenaLJ @ 13-10-2010, 22:17)

...kan jag låta bli?
HelenaLJ
13-10-2010, 21:54
Fuchsian, så trevlig ditt vinterväxthus låter. Mitt växthus fungerar just nu som vinterförvaring av utemöbler, grill etc och ser inte lika trevligt ut.
kerstin z5-6
14-10-2010, 08:34
Grönsåpa , men aldrig på hösten utan det första jag gör på våren
fuchsian
14-10-2010, 10:01
Hej igen,
Som Kerstin nämner, är grönsåpan bra på flera olika sätt, även för lite ohyra kan en blandning av grönsopa, vatten och lite röd T-sprit, kan man spraya på växter. Jag brukar blanda 2liter ljummet vatten, ett par matskedar grönsopa och en gnutta T-sprit. Det finns flera model av denna "recept."
Vi har flyttat in möblerna fr, växthuset, men flyttat utemöblerna in där. Som solskydd har jag spänt upp enkla. vita och tunna Ikea-gardiner för att kunna skydda växter för sol, för vi har inga växter runt om som skyddar.
Mitt växthus hade nu sin 3;e sommar och den är strax under 15 kvadrat. Vi har fått gräva upp trädgården och byta till en annan jordvärme, så då passade vi på att terrassera den och göra den lättskött.
Det är rätt roligt faktiskt att pyssla där inne i lugn och ro.
Håll bara koll om du ser något skumt och fixa till det på våren när du tar ut allt som finns där under vintern.
Det finns många kunniga odlare som delar med sig av sina erfarenheter och svarar på dina frågor.
Än känns det långt till våren, men den kommer.. hoppas att du får mycket nöje av ditt växthus. ..Fuchsian..
skogstroll
14-10-2010, 12:07
Jag brukar köra en rengöring på våren med såpa med lite T-röd i. Sen pillar jag skarvarna också där det brukar sitta grön gucka. I vår måste jag byta ut det mesta av jorden i mina odlingslådor för det växer inget vidare längre förutom druvan då. Jag har mest feta vita larver i jorden och nån enstaka paddsing, men inte så mycket ohyra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.