skogstroll
14-10-2010, 11:43
Tjohej, jag undrar om nån har tips på matlåda till jobbet som man inte behöver värma? (Förutom sallad o smörgås då...)
ingrids
14-10-2010, 11:47
Jag tycker ofta att paj smakar lika gott kall som varm. Likadant kokt eller stekt lax med en bulgur eller bönsallad. Stekt och grillat kött likså, med en potatissallad. Fast då har jag ju redan sagt sallad två gånger ...
skogstroll
14-10-2010, 11:52
paj är en bra grej det... o gott
fuchsian
14-10-2010, 12:03
Du kan ju blanda ihop en sallad, med kall kyckling, fisk av olika slag, rester från en måltid. Om det ser klabbigt ut, kan du ha grönsaker och annat i en annan låda. En god stressing över det hela och där har du det och kan variera. något som passar också till är färdiga pannbiffar, olika korvsorter efter tycke och smak.
Keso mättar, om man gillar det.
Dessa blandar jag till mina mål då maken inte är hemma, annars sköter han huvudmåltiden och jag tvättar hans kläder. Men om du bor nu ensam, så plocka till dig i kylen av olika varianter. smörgås kan du ha med dig att bli mätt. några recept behövs inte mer än att du själv gillar det. ...fuchsian....
netaave
14-10-2010, 12:32
När vi åker ut på tävlingar har vi ofta med oss kalla hamburgare, både gott och mättande.
Brer båda brödhalvorna tunt med hamburgerdressing, lägger på rostad lök på underdelen sen hamburgaren, lite ketchup på den sen bostongurka, sen den andra brödhalvan. Lägger så hela burgaren i ett kaffefilter blir bra att hålla i när man äter sen och det kladdar inte igenom.
skogstroll
14-10-2010, 12:35
smart.... mmm nu blir jag ju hungrig
Pastasallad i olika varianter.
En grov smörgås/baguette fylld med mozarella, avocado, tomater och (lufttorkad) skinka, krydda med lite vinaigrette eller bara olivolja och örtsalt.
Har du en termos kan du ju fylla den med kokande vatten, lägg i några varmkorvar som du sedan lägger i korvbröd osv.
Det borde även funka att göra så att du tar med en termos med varmt vatten som du slår över färdigkokt pasta och låter stå några minuter. Då dår du i alla fall lite varmare mat i dig.
Fyll termosen med varm soppa och ha ett gott bröd till.
Det finns speciella mattermosar som är lite bredare och inte så höga.
Jag tog med det här med termosar för att nu börjar det bli kallt och då kan det vara bra att få i sig någon varm mat.
malcolm
14-10-2010, 16:11
Kyckling, pannkaka, våfflor, pizza, soppa i termos, revbensspjäll...
Piroger! Supergott och man kan fylla med det man gillar.
Jag brukar fylla dem med ost, skinka och tomatsås så de blir ungefär som en calzone.
Lasagne och makaronilåda är inte så dumt "kallt". Eller fläskpannkaka ... (mums !)
skogstroll
18-11-2010, 11:44
många bra tips! Tackar och bockar
Jag föredrar i såna lägen smörgåsar med riktigt matiga pålägg, främst för att det inte känns lika kallt som annan mat kan kännas. Har man ingen möjlighet att värma maten, och inte har en mattermos, är det så lätt att bli kall! Hade kalla matlådor hela sommaren och huuu vad jag frös... Så även om även smörgåsarna är kalla så känns de inte SÅ kalla, om du förstår vad jag menar...
Eva i Skåne
20-11-2010, 16:25
Kom att tänka på nåt vi åt ibland för 25 år sen eller så. Även en enkel lördagsrätt som man kan bjuda på och förbereda i förväg.
Kokt kallt ris i botten. Sen blandade man majonäs med ketchup (eller creme fraiche med tomatpure), hackad lök och tonfisk på burk och la på riset. Vill man lyxa till det har man skalade räkor och dill ovanpå. Bröd till om man vill.
CITAT (Peztis @ 14-10-2010, 16:03)

Pastasallad i olika varianter.
Pastasallad är också en av mina favoriter. Extra gott med soltorkade tomat-bitar i
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.