Henrik_
Jag har inte sett någon gång att man säljer utsäde av jordärtskockor, men jag är så sugen på att odla dem!
Kan man beställa någonstans, eller är det någon som dela med sig i utbyte mot några kronor?
Helst är det ju sorten 'Bianca' jag vill få tag på, så det blir blommor också.
Preussen
jag har bianca om du är intresserad. vart bor du?
tantGröön
preussen, har du många?
jag är intresserad.
jag råkade just äta upp alla mina skockor, de var ändå inte av den blommande sorten.
bor i Malmö.. finns det något du vill byta mot?
Preussen
CITAT (tantGröön @ 27-10-2010, 21:38) *
preussen, har du många?
jag är intresserad.
jag råkade just äta upp alla mina skockor, de var ändå inte av den blommande sorten.
bor i Malmö.. finns det något du vill byta mot?

hej tant!
du har fått ett pm.
Scout
Jag har också stora mängder så här års, av sorten som blommar på hösten, och det är det väl bara Bianca som ska göra sägs det.

Hade du bott i Uppsala hade du kunnat komma och hämta några.
storost
Vi började med trädgården ifjol och har planterat jordgubbar och lite vitlök. Eftersom jag läste om jordärtskockor - som är mycket interessant för diabetikare - sökte jag nu efter frö eller knölar från Bianca, men tyvärr kunde inte hitta. Är det någon här som säljer några knölar? Vi kan byta mot pelargonar eller hemmagjord örtsalt. Bor i Falu kommun.
MissB
Jag har köpt på Tradera, och har sett auktioner där nyligen.
storost
Tack snälla MissB. Jag ska kolla där smile.gif
Scout
Jag har rätt stora mängder kvar av den blommande sorten. Men de ligger ouppgrävda under ett 3dm-lager av snö, så de blir inte tillgängliga förrän snön smält och tjälen gått ur.
Eva 33c
storost! jag bor också i Falun och har Bianca att dela med mig av bara tjälen gått ur marken. Du kan väl skicka ett PM till mig om du är intresserad.
storost
Tack ni två, skrev pm till er. smile.gif
Najsan
CITAT (Scout @ 05-11-2010, 23:22) *
Jag har också stora mängder så här års, av sorten som blommar på hösten, och det är det väl bara Bianca som ska göra sägs det.

Hade du bott i Uppsala hade du kunnat komma och hämta några.

Scout,
Jag råkar bo i uppsala och har du några till övers så kommer jag gärna och köper eller byter till mig några stycken.

Mvh /K.
Scout
CITAT (Najsan @ 06-03-2011, 21:35) *
Scout,
Jag råkar bo i uppsala och har du några till övers så kommer jag gärna och köper eller byter till mig några stycken.

Mvh /K.
Det går alldeles utmärkt att få lite jordärtskockor. Ännu bättre om man slipper skicka på posten, för det är lite meckigt. Men som sagt, tålamod får man ha innan det går att gräva upp dem.

Du lär väl påminnna mig när det börjar bli snöfritt, så ordnar vi det.
Najsan
CITAT (Scout @ 07-03-2011, 16:09) *
Det går alldeles utmärkt att få lite jordärtskockor. Ännu bättre om man slipper skicka på posten, för det är lite meckigt. Men som sagt, tålamod får man ha innan det går att gräva upp dem.

Du lär väl påminnna mig när det börjar bli snöfritt, så ordnar vi det.

jättegärna, jag återkommer om ett tag.

Tack! smiley_small_hug.gif
Mystan
Såg att de hade jordärtskockor på trädgårdscentret här i bollnäs och är lite sugen på att prova på dessa. Deras var planterade i kruka en och en och de tog 50 :- krukan, har inte råd att köpa fler än 4 krukor och har då funderingen på om de kommer att producera tillräckligt så att man kommer kunna laga lite roliga rätter till hösten? Eller ska jag försöka köpa på nätet eller är det för sent att sätta ut när de inte är förodlade?
/ Eva
MissB
CITAT (Mystan @ 06-05-2011, 08:15) *
Såg att de hade jordärtskockor på trädgårdscentret här i bollnäs och är lite sugen på att prova på dessa. Deras var planterade i kruka en och en och de tog 50 :- krukan, har inte råd att köpa fler än 4 krukor och har då funderingen på om de kommer att producera tillräckligt så att man kommer kunna laga lite roliga rätter till hösten? Eller ska jag försöka köpa på nätet eller är det för sent att sätta ut när de inte är förodlade?
/ Eva

Har sett många auktioner på tradera nu. Det är inte för sent än, jag planterade rätt sent förra året, och jag hann visserligen inte få någon blomning, men fick stor skörd på mina 5 små skockor!
Mystan
då ska jag skynda mig och köpa några och gräva ner och hoppas på god mat till hösten =)
Ally
Jag fattar inte varför dom säljs så dyra!
Jordärtskockor växer som ogräs, det blir att jag malar ner det sista i kompostkvarnen (för många att plantera, och orkar inte med dom mindre knölar att skala och äta - och nu såg jag att det finns sådana små på ICA!!!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon