Full version: Ganglion, nån mer?
Gossen Ruda
Jag har drabbats av ett litet ganglion på vänster lillfinger, det som kallas mucös cysta. Den som vill veta mer får googla. biggrin.gif

Jag har haft det några månader men eftersom det bara blir värre och värre har jag nu sökt sjukvård. Blev remiterad till en kirurg av min ordinarie läkare och där var jag på förberedande undersökning idag. Operation om två veckor så jag hinner förbereda mig, skriva testamente och sånt. laugh.gif

Nåja, det är inget större ingrepp men eftersom jag är en del av skapelsens krona, dvs en man, får man ta det försiktigt. Minst två månaders sjukskrivning, inläggning på konvalecenthem med ständig uppassning av söta sjuksystrar. rolleyes.gif

Nåja, skämt åsido som frukthandlaren sa, är det någon mer här som känt av åkomman och har erfarenhet?
*Stintan*
Jag har haft men den gick bort av sig självt efter ett tag.

http://www.akademiska.se/templates/page____28740.aspx
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 14-10-2010, 18:02) *
Jag har haft men den gick bort av sig självt efter ett tag.

http://www.akademiska.se/templates/page____28740.aspx

Var satt det? Mitt måste nog opereras för det sitter så ytligt. En gång råkade jag slå emot något med handen så det uppstod blodvite. Jag måste då och då sticka hål på det och klämma ut innehållet för det spänner och gör ont.
gnon49
När var du inlagd senast?
Låg på Näl i juni och maken till uppassning får man leta efter. Söta var dom också. Nästan så jag avundas dig.
Fast du kanske får gå hem på dagen?
Gossen Ruda
Jag har aldrig legat på sjukhus så det är fritt att fantisera. biggrin.gif Den mesta erfarenheten av sjukvård jag har haft är att knapra mediciner. Tre gånger har man karvat i mig, borttag av ett misstänkt födelsemärke, operation av ett nageltrång och avlägsning av en bit ståltråd från en lilltåled.
Blomstertanten
Jag har haft det på vänstra handleden. Drogs med "knölen" länge och hade ont, sökte på vårdcentralen men ingen visste vad det var. Knölen blev större och gjorde ondare men tröttnade på att springa på vårdcentralen när jag ändå inte fick någon hjälp.
Efter att ha haft den i ett par år så åkte jag på lunginflammation och vid besöket på vårdcentralen så frågar doktorn plötsligt om han får titta på min knöl. Visst fick han det! Och han kunde berätta att det var ett ganglion och att det borde opereras. En vecka senare blev jag opererad på handkirurgen. Eftersom mitt "växte" in i leden så blev det ju en del bökande för att få bort den. Hörde handkirurgen prata om att " det här var ena sega rötter" under operationen. Stort paket blev det i alla fall av handen! Minns inte hur länge jag gick sjukskriven.
Ganglion kan tydligen komma tillbaka, men mitt har inte gjort det på de nästan 20 år som gått sen operationen gjordes.
Lycka till ! Och jag är ganska säker på att du överlever! tongue.gif
Red Top
Jag har tack och lov aldrig haft det (ännu).

Det drabbar tydligen framförallt "äldre" människor, så nu kan du oxå känna på att vara äldre. naughty.gif

Tydligen kan det bero på överansträngning, så du får sluta peka finger så mycket. giggle.gif

Skämt åsido. Det går säkert bra och du överlever nog utan sjukhusvistelse. Annars kanske du kan hyra en liten läcker Rut, som bistår dig med vardagssysslorna. trostar.gif

Gossen Ruda
CITAT (Red Top @ 14-10-2010, 18:25) *
Jag har tack och lov aldrig haft det (ännu).

Det drabbar tydligen framförallt "äldre" människor, så nu kan du oxå känna på att vara äldre. naughty.gif

Tydligen kan det bero på överansträngning, så du får sluta peka finger så mycket. giggle.gif

Skämt åsido. Det går säkert bra och du överlever nog utan sjukhusvistelse. Annars kanske du kan hyra en liten läcker Rut, som bistår dig med vardagssysslorna. trostar.gif

Vänster lillfinger är nog det finger som jag använder minst av alla så överansträngning kan nog avskrivas som orsak. biggrin.gif Ålderskrämpa? Ok, det var några år sen världen hörde mitt första skrik.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 14-10-2010, 18:08) *
Var satt det? Mitt måste nog opereras för det sitter så ytligt. En gång råkade jag slå emot något med handen så det uppstod blodvite. Jag måste då och då sticka hål på det och klämma ut innehållet för det spänner och gör ont.

Yttersta leden på höger pekfinger. Nu är den som en liten förhårdnad bara som knappt syns och den känns inte alls. Fingret fick vila ett tag. Sticka hål är inte så bra eftersom det kan bli inflammation.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 14-10-2010, 18:39) *
Yttersta leden på höger pekfinger. Nu är den som en liten förhårdnad bara som knappt syns och den känns inte alls. Fingret fick vila ett tag. Sticka hål är inte så bra eftersom det kan bli inflammation.

Det är pest eller kolera att sticka hål eller inte, gör jag inget går den sönder av sig själv eller av misstag. Jag är noga med tvätt med 80% alkohol före och en kladd fucidin med ett plåster ovanpå efteråt. Fö läker hålet i cystan nästan direkt.
*Stintan*
Skönt om du får bort den då så får du gå med en liten fingertott ett tag sen och känna dig handikappad flirting.gif
Whiskuchi
Jag har aldrig haft det själv men jag vet en som får på handleden ibland. Han brukar ta en tung bok och drämma till, så jag trodde de var restriktiva med operation. Han kanske gör det för att slippa opereras, jag har aldrig frågat.
Eva-Helene
Jag får det om jag har överansträngt handleden. Den sitter då på höger hand, bredvid leden på lillfinger-sidan. Går bort efter ett tags vila med handledsstöd.
Gossen Ruda
Jo, jag har förstått att man försöker vänta ett tag för ofta går det tillbaka av sig själv, om inte får man operera. Nu håller jag på att testa ett tryckförband. Först ett litet plåster på själva cystan, nyss tömd. Sen en liten bit frigolit direkt ovanpå cystan och som hålls på plats mav ett till plåster. Tanken är att ledvätskan skall tvingas tillbaka där den hör hemma. Skall bli intressant att se vad som händer.
Överbölingen
Undrar om det är samma sak som jag drabbades av i handflatorna. Plötsligt uptackte jag valkar mitt i höger handflata (vänsterhänt). Doktor kallade det för "vikingasjuka". Opereras om det blir för besvärligt. Men ännu har det inte varit till besvär.
Blomstertanten
CITAT (Överbölingen @ 14-10-2010, 23:07) *
Undrar om det är samma sak som jag drabbades av i handflatorna. Plötsligt uptackte jag valkar mitt i höger handflata (vänsterhänt). Doktor kallade det för "vikingasjuka". Opereras om det blir för besvärligt. Men ännu har det inte varit till besvär.

Det är inte samma sak! Det här hittade jagHeter tydligen DUPUYTRENS KONTRAKTUR, men verkar enklare att säga vikingasjuka =)
Monarda
Hade ett ganglion på ovansidan vänster handled som gav mig problem. Sadisten till läkare föreslog att slå sönder det med en gummiklubba! wacko.gif Blev i alla fall operation och har aldrig haft problem sedan dess men jag har ett tufft Zorros märke som minne på handleden.
Gossen Ruda
Jag har nu avbeställt operationen tills vidare för gangliet verkar självläka. Sen ett par dagar kommer det knappt någon vätska alls och svullnaden är på väg att försvinna. Det var annat för ett par veckor sen när jag fick tömma den minst varannan dag för det var en stor blåsa och det gjorde ont.
Gossen Ruda
Plockar upp min gamla tråd för att berätta fortsättningen. Ganglionet kom och gick i nästan ett år men eftersom det inte ställde till med mycket problem avvaktade jag. I somras ändrade det sig. Förut hade det sakta växt tills jag stack hål och klämde ut en trögflytande vätska, ledvätska. Ibland var det väldigt ytligt. Men så blev det djupare och vätskan blev mer blodblandad. Jag tömde försiktigt och däremellan hade jag på ett ordentligt åtdraget plåster. För en månad sen upphörde det plötsligt att fyllas på igen och nu verkar det helt läkt. Ingen svullnad och jag får leta efter märket. Ibland kan leden smärta vid tryck eller överansträngning men ingen blåsa. Man skall inte stressa med operationer. biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Whiskuchi @ 14-10-2010, 19:29) *
Jag har aldrig haft det själv men jag vet en som får på handleden ibland. Han brukar ta en tung bok och drämma till, så jag trodde de var restriktiva med operation.

rotfl.gif Förlåt, inte kul alls, men [attachment=64983:lach.gif]
Red Top
Så skönt för dig, men synd att det inte blev några läckra sjuksystrar eller en liten RUT.

RUT

Gossen Ruda
Jag hade en remiss till Citykirurgen och han var en äldre man. Kanske fanns det det någon kvinnlig fägring där också men efter karvningen skulle jag blivit hemskickad direkt. Hed handen i högläge en vecka, hur kul som helst.
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2011, 09:51) *
Jag hade en remiss till Citykirurgen och han var en äldre man. Kanske fanns det det någon kvinnlig fägring där också men efter karvningen skulle jag blivit hemskickad direkt. Hed handen i högläge en vecka, hur kul som helst.

Då hade ju en liten RUT kommit väl till pass. För att hålla handen högt, menar jag. giggle.gif kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon