Bruno66
Hej,

vet någon hur man som vanlig trädgårdsägare får tag på lämpliga äppelträd för spaljé? Vill ha svagväxande. Det verkar onödigt att ta äppelträd till spaljé. jag antar att man kan utgå från ettårsspön. Är intresserad av olika och en del kanske ovanliga sorter, så att köpa träd som har något år på nacken blir också dyrt.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Visst kan man ympa själv, men eftersom jag är nybörjare får man räkna med mycket förluster, kanske jag misslyckas helt, så frågan är om det lönar sig att ympa själv då.

/Bruno
Cilla
Julitta ympar träd, förr var det Håkan Svensson, nu är det en kvinna vars namn jag inte kommer ihåg. Ring muséet och fråga.

Man kan ganska lätt ympa själv. Börja med att ympa in i dina befintliga träd, där misslyckanden inte gör så mycket.

Börjar man att träna med grundstammar så är det klart en lite större tidsförlust, men grundstammen är ju inte förstörd för detta. Man får låta den stå något år eller ett par till bara, och ympa igen på det spö som kommer upp.
Bruno66
Tack för tipsen, Cilla!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon