Full version: Ohyra på Dracena
Rolf i Västmanland
En kompis fick en stor och fin Dracena i våras. Den har någon ohyra som tycks vara svår att få bukt med och jag har aldrig sett dessa odjur förr. Pyttesmå vita saker som sitter långt ner i bladvecken. Jag tänkte först på bomullslöss, men de här är bara knappt 1 mm stora. Vi har testat med såpsprit i flera omgångar och nu också Provadopinnar i jorden, men inget verkar hjälpa.

Plantan var nog inköpt på IKEA och jag passade på att kika på Dracenorna när jag var dit i helgen. Alla hade samma ohyra. Bladen får fula fläckar, så det är definitivt någon sugande insekt, men vilken? Och hur blir man av med dem??
Bassam
Hej
Provado är bästa medicin mot sugande insekt på grund att den går med väter vätska så insekter suger den, men det räcker inte med en gång, man måste behandla växter minst 3 gångar plus det är bra om man tar borta dem som ser.
H:Bassam
Peztis
CITAT (Rolf i Västmanland @ 15-10-2010, 12:28) *
En kompis fick en stor och fin Dracena i våras. Den har någon ohyra som tycks vara svår att få bukt med och jag har aldrig sett dessa odjur förr. Pyttesmå vita saker som sitter långt ner i bladvecken. Jag tänkte först på bomullslöss, men de här är bara knappt 1 mm stora. Vi har testat med såpsprit i flera omgångar och nu också Provadopinnar i jorden, men inget verkar hjälpa.

Plantan var nog inköpt på IKEA och jag passade på att kika på Dracenorna när jag var dit i helgen. Alla hade samma ohyra. Bladen får fula fläckar, så det är definitivt någon sugande insekt, men vilken? Och hur blir man av med dem??

Vet tyvärr inte vad det är - trist att din vän fått problem med sin fina växt!

Däremot bör man bestämt påpeka detta för IKEA-personalen så att inte fler drabbas när de köper växter där. Det lär ju sprida sig till de andra krukväxterna.

Om de nu på IKEA bryr sig...

Hade jag råkat ut för detta och bott nära ett IKEA hade jag krävt dem på pengarna tillbaka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon