Britt Pt
16-10-2010, 17:15

Äntligen har jag efter 8 år fått en riklig skörd av blå druvor, ca 8 kg, som jag fryst in o tänkt försöka göra
vin - men det är svårt att hitta bra recept. Tacksam om ngn har provat göra o kan vidarebefordra tips!
Janne56
18-10-2010, 17:56
Hej,
Jag har experimenterat i drygt 10 år med att göra vin på egna druvor. Så gott som alla druvor som vi kan odla här i Sverige är egentligen inte särskilt lämpliga att göra vin på. Den druva som jag har jobbat med är Nordica - en blå druva. Efter allt experimenterande har jag dock fått fram viner, som vi (och även andra) tycker är bra. Nordica-druvan har en väldigt speciell smak och det gäller att dämpa den smaken mycket för att uppnå en "normal vinsmak". Jag blandar Nordica-vinet med körsbärsvin och rödbetsvin. På så sätt neutraliseras Nordica-smaken och man får ett bra rödvin. Jag har även gjort ett vitt vin på Nordica-druvorna och det blev alldeles utmärkt.
Du har vinsorten Zilga och den har också speciell smak och man kan kanske göra på samma sätt som med Nordica-vinet. Jag har inte provat denna druva så jag vet inte men det kan vara värt ett försök. Om du vill kan jag ge en beskrivning på hur jag gör. Det blir dock en väldigt lång beskrivning.
Britt Pt
19-10-2010, 15:27
CITAT (Janne56 @ 18-10-2010, 18:56)

Hej,
Jag har experimenterat i drygt 10 år med att göra vin på egna druvor. Så gott som alla druvor som vi kan odla här i Sverige är egentligen inte särskilt lämpliga att göra vin på. Den druva som jag har jobbat med är Nordica - en blå druva. Efter allt experimenterande har jag dock fått fram viner, som vi (och även andra) tycker är bra. Nordica-druvan har en väldigt speciell smak och det gäller att dämpa den smaken mycket för att uppnå en "normal vinsmak". Jag blandar Nordica-vinet med körsbärsvin och rödbetsvin. På så sätt neutraliseras Nordica-smaken och man får ett bra rödvin. Jag har även gjort ett vitt vin på Nordica-druvorna och det blev alldeles utmärkt.
Du har vinsorten Zilga och den har också speciell smak och man kan kanske göra på samma sätt som med Nordica-vinet. Jag har inte provat denna druva så jag vet inte men det kan vara värt ett försök. Om du vill kan jag ge en beskrivning på hur jag gör. Det blir dock en väldigt lång beskrivning.
Hej o tack för svar. Jag skulle vilja prova att göra vin o tänkte att man kanske kan använda de tillsatser som man köper i affären för att brygga snabbviner. Det har jag gjort några gånger. Men hur får man till saften?? Trampa druvorna i badkaret kanske!!?? Nej skämt åsido - har du ngra tips meddela gärna kortfattat. Tack på förhand.
Britt Pt
Janne56
20-10-2010, 15:43
Hej,
Jo, jag trampar faktiskt druvorna i en stor balja. Det fungerar utmärkt. Förstås tvättar man fötterna ordentligt både före och efter. Med fötterna mosar man inga kärnor och den beska kärnsmaken slipper man. Man köper vinjäst i någon vintillbehörsaffär eller färghandel. Använd någon rödvinsjäst, det spelar inte så stor roll vilken. När druvorna är mosade slår man på 2-3 liter hett vatten i baljan. När temperaturen har sjunkit till cirka 30 grader, tillsätter man jästen. Efter ett par dagar tillsätter man 0,5 kg socker upplöst i vatten. Musten ska vara kvar i baljan i 5-7 dagar. Lägg ett lakan e.dyl. över. Fruktmassan flyter upp till ytan och man måste trycka ner den och röra om var fjärde timme, helst även på natten alltså. Efter 5-7 dagar silar man ifrån bärmassan och häller vinet i en damejeanne med kork och jäsrör. En tioliters är nog lagom för din bärmängd. Fyll på med ett par liter vatten och 1 kg upplöst socker. Efter cirka en vecka fyll på mer vatten så att damejeannen blir full. Tillsätt cirka 1 kg socker upplöst i vattnet också. När vinet jäst färdigt efter ett par månader, töm ur vinet med en hävert och avlägsna bottensatsen. Tillsätt jässtopp. Häll tillbaka vinet i den rengjorda damejeannen. Sedan ska damejeannen stå i ett par månader med kork och jäsrör så att kolsyran försvinner. Sedan tappar man vinet på flaskor med hjälp av häverten. Efter ytterligare några månader kan man avnjuta vinet. Obs! en viktig detalj: allt som kommer i beröring med vinet under tillverkningen måste steriliseras. Det finns steriliseringspulver där man köper jästen. Annars går maskindiskmedel också bra. Du kan få många fler tips på: www.bryggforum.nu
Lycka till!
Britt Pt
01-11-2010, 22:15
Hej o tack för intressant svar - det verkar vara mkt jobb verkligen. Kan man inte använda färdiga jäsmedel, klarning etc. från ett snabbvinspaket, om jag själv gör saftkoncentrat av druvorna. Tror du man kan koka saft av druvorna o sen använda den att göra vin på??
Jag trodde du skämtade när du säger att du trampar druvorna, men det är tydligen sant!!!
Janne56
02-11-2010, 18:57
Hej, jo visst är det en hel del jobb med vinproduktionen, men kul är det. Det går utmärkt att använda medlen från en snabbvinssats. Vad som behövs är jäsmedlet och jässtoppet. Klarningsmedel behövs normalt inte. Vinet blir klart och fint ändå. Att koka saft på druvorna tror jag inte är så bra. För att få färg och smak behövs tiden i baljan med de mosade druvorna. Det är bara att tvätta fötterna och skutta i baljan och trampa! Faktiskt trampas de allra finaste vinerna fortfarande i viss utsträckning. Man behöver inte vara rädd för denna procedur. Den är beprövad sedan årtusenden!
Zilga-druvan har en speciell smak och vinet får också en speciell smak. Jag gör vin på Nordica-druvan, som också har speciell smak. För att neutralisera denna smak tillsätter jag en mindre mängd av körsbärsvin och rödbetsvin. Dessa tillsatser lyfter smaken enormt. För din del är det väl för sent att kunna köra igång körsbärsvin och rödbetsvin men till nästa år rekommenderar jag att du gör det.
En variant är att göra ett vitt vin på Zilga-druvorna. Hur ett vitt vin blir på Zilga vet jag inte men vitt vin på den blå Nordica.druvan blir en riktig höjdare. För att göra ett vitt vin trampar man druvorna i en balja på samma sätt som för rödvin, men man silar ifrån saften omedelbart och tappar den i damejeannen och sätter till jästen omedelbart. Sedan fortsätter man som med rödvin.
Britt Pt
04-11-2010, 16:56
Hej o tack igen för utförligt svar. nu tror jag att jag kan satsa troligen på vitt vin som du föreslog då jag föredrar det. Intressant att man kan göra det på blå druvor. Bra att kunna använda färdig jäst o stoppet.
Det kanske blir rosé i stället!! Varken rött eller vitt. Ska hålla dig informerad hur det går
TACK igen
Ps tänkte sända en bild av korgen med druvorna men den är för stor - lägger ut den på min sida i stället, eller jag tror kanske att den redan ligger där. Ska kolla sidan.
Britt Pt
30-11-2010, 19:45
Hej igen - nu har jag 'trampat' mina Zilga druvor i går. Det blev 4 l must av 8 kg druvor o gick bättre än jag trodde. Jag köpte en ´Jässats för Egna bär o frukter´ i en Vinboden butik. Håller nu tummarna att det jäser som det ska. Gör vitt vin som du föreslog på de blå druvorna. Har lagt in bilder på druvorna i Mitt Album. Hör av mig hur det sen blir vidare med vinbryggningen, om det blir ngt vin av det!!
Janne56
01-12-2010, 15:59
Lycka till!
Britt Pt
04-12-2010, 19:40
Hej igen o tack för lyckönskan! Nu håller jag tummarna, vi alla, att det blir bra. Jag har både jäsmätare o alkoholmätare för att kolla värden. Med egen bryggning är det ju lite svårare än med snabbviner där man ej behöver kolla detta så noga. Hör av mig igen hur det blir.
Hälsningar Britt Pt.
Hej
Att trampar på fötter låter som gammal metod som inte kan göra nu , jag tycker att finns i stället modern metod just nu.
Obs jag ska skicka några tipsar som hittat på Internet.
Vinjäst
Jag har provat många typer av jäst och märkt att det är ganska stor skillnad mellan dom. Mer specifik jäst är svårare att lyckas med än tex standard jästen som finns att köpa på stormarknaden. Visst smaken blir bättre med specialjäst men svårigheten ökar. Enda sättet att se hur det funkar med hur du gör att prova sig fram!
b) Mosa bären
Mosa bären. Jag använder ena delen av en potatis press, går alldeles utmärkt.
Vinmätare
Den här prylen är kanske helt nödvändig. Den mäter alkoholalten i vin och öl men den mäter ofta fel. Eftersom den oftast mäter bäst mellan 6-10% kan det vara bra att spä ut vinet som skall provas med hälften vatten. Det ger oftast bättre värde.
H:Bassam
malcolm
05-12-2010, 07:37
Jag rekommenderar jäsningsmätare för att kontrollera att vinet verkligen jäst färdigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.