Full version: Skvätt iväg
Farstabo
Vi har en stor "Skvätt i väg" så stor att vi måste försöka skära ner den.
Problemet är att vi vet för lite om den.
När man beskär den, hur kan man ta vara på det borttagna, i tanke på att få det att rota sig.
Tål den att ställas i vatten för rotning? Funderar på det eftersom den har mjölkvit saft, vilket jag anar komma att sippra fram när man beskär den.
Läser mest om att sätta frön, sällan om sticklingar, det känns inte så bra att inte ta vara på den kraftiga växtens överdel.
Har någon råd att ge oss vore det fint.
Mystan
Har tyvärr inga bra råd att ge förutom att vara försiktig med den vita saften. Den kan ge klåda och utslag om man är känslig. En fd jobbarkompis fick växtsaft i ögat, fråga mig inte hur hon lyckades, och hade besvär länge efteråt. Så handskar på innan du börjar skära och ev skyddsglasögon smile.gif / Eva
Tickamobster
Man ska kunna beskära dem när det kommit sånna förgreningar. Tyvärrr har jag ingen egen erfarenhet av just det. Bara frösådda skott.
Men det kanske bara är till att prova med en utväxt och se hur det går, det kommer nog rinna på en hel del från såret, så var försiktig. Som sagt den är giftig!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon