Full version: BLomman för dagen?
norea
Har denna blomma från denna leverantören http://www.patioplant.nl/assortimentdetail...=&c=Climber
SÅldes som "blomman för dagen" men det står på deras hemsida att den heter ipomea grandiflora och när jag googlar det så får jag upp på wikipedia att det betyder "månvinda".
SÅ vilket är det egentligen?

ska ta in den nu, minusgrader här. bäst i garaget eller helt inomhus?
RitRat
Efter lite googlande fann jag att månvinda är den helt vita nattblommande varianten av Ipomoea. Ska heta Ipomoea Alba.
Ipomoea grandiflora är den vanliga blomman för dagen som har många olika blå-lila-rosa färgvarianter. Den är mig veterligen aldrig vit... men jag kan ha fel.

.....
Lägger till: Den vanliga Blomman för dagen är ettårig, så den kan inte övervintra. Men blommorna kan fortsätta att slå ut ett bra tag till om du tar in den och ger den mycket ljus, och vattnar som vanligt.
norea
CITAT (RitRat @ 17-10-2010, 10:08) *
.....
Lägger till: Den vanliga Blomman för dagen är ettårig, så den kan inte övervintra. Men blommorna kan fortsätta att slå ut ett bra tag till om du tar in den och ger den mycket ljus, och vattnar som vanligt.

fast det står på hemsidan att den är flerårig och att den ska övervintras inomhus.
kerstin z5-6
Ipomoea Grandiflora syn. Ipomoea violacea , den är perenn och kan övervintras inne helst svalt och helst med tillskotts ljus.
Alexander-VG-zon3
det rätta enligt skud ska vara Ipomoea tricolor - Blomman för dagen, som kerstin skrev går den övervintra även om den ibland kan vara svår, annars om man inte lyckas så är dom lätta att så om varje år.
norea
CITAT (flaxss @ 17-10-2010, 13:04) *
det rätta enligt skud ska vara Ipomoea tricolor - Blomman för dagen, som kerstin skrev går den övervintra även om den ibland kan vara svår, annars om man inte lyckas så är dom lätta att så om varje år.

varför är det det rätta? står det fel på leverantörens hemsida?
norea
enligt olika växtsidor verkar det vara en typ av purpurvinda, som det står ofta förväxlas med blomman för dagen. dock är purpurvindan hårig och det är min också.
Alexander-VG-zon3
CITAT (norea @ 17-10-2010, 13:08) *
varför är det det rätta? står det fel på leverantörens hemsida?

http://skud.se/

enligt skud (om du söker) så tycker dom att det ''rätta'' ska vara Ipomoea tricolor och att det andra är ett synonym. säljare och odlare har inte alltid det ''rätta'' utan använder äldre synonym namn.

är det en purpurvinda du har så är den däremot ettårig.
kerstin z5-6
Precis som Flaxxs säjer så andvänder leverantörer ibland gamla namn , söker du i skud på grandiflora finns nog inget men grandiflora och violacea är samma sak -som skud ska vara I.tricolor.Perenn således
norea
gud vad förvirrad jag blir. vi får väl se om den lever nästa sommar..
kerstin z5-6
DET smile.gif kan ingen svara på .. utom du , men perenn är den, om du köpt den som Grandiflora och de verkligen levererat en sådan= Ipomoea Tricolor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon