Full version: afrikas blå lilja
belle
Jag har min "afrikas blå lilja på vinterförvaring i min matkällare. Den ser jättefin ut, med friska gröna blad. Jag undrar när jag skall ta fram den igen, och hur gör jag då? Skall den planteras om genast eller bör man vänta ett tag? Köpte den förra året och jag har ingen erfarenhet av denna växt sedan tidigare, så jag vore glad att få lite råd....
Betty
Här har Sylvia skrivit en artikel om Agapanthus - Afrikas blå lilja.
Där kan du läsa dej till hur du ska göra, det är fortfarande lite för tidigt att "väcka den".
http://www.odla.nu/artiklar/agapanthus.shtml
Eva St
Jag har mina i stora krukor och planterar bara om när det är helt nödvändigt efter vad jag förstått trivs de med att stå kvar i sina krukor även om det blir trångt. Brukar lägga på ny jord ovanpå och det har de klarat jättebra och blommat finfint varje år. Har för mig att de kan tjura med blomningen vid omplantering men i våras var jag tvungen att dela en och satte ut de tre plantor jag fick av den i rabatten och döm om min förvåning när alla tre blommade med ett flertal blommor på varje planta.
Eva St
belle
Tack för hjälpen, nu är jag lite klokare..... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon