MonikaH
17-10-2010, 09:02
Jag har två stora krukor med jättefint gräs, grön- och vitrandigt.
Nu börjar frosten komma och jag ska ta in dem. Men hur ska jag förvara dessa?
I innetemp ? I källare? Mörkt eller ljust? Vattnas ellert inte ? Klippa ner ?
Jag hoppas någon snäll odlare kan svara mig för jag gillar verkligen dessa plantor.
Gunilla T
17-10-2010, 09:10
Vet du vad det är för gräs? Många prydnadsgräs som säljs är ettåriga. Det kan också vara gräs som är perenna men inte härdiga här.
Är det härdiga perenna gräs mår de nog bäst av att grävas ner i jorden. Gräs skall klippas ner på våren, precis när de börjar visa livstecken.
MonikaH
17-10-2010, 09:25
Jag hoppas det inte är ettårigt Jag tror det heter Evergold.
Att gräva ner det blir svårt pga utrymme
Gunilla T
17-10-2010, 09:42
`Evergold´är enbart en namnsort och det kan finnas flera olika växter med just det namnet. Det finns en starrsort som heter Carex oshimensis `Evergold´men jag tycker ditt gräs är något för stort för det men du kan googla på namnet och se om det stämmer.
Är det rätt gräs så är det perenna och härdigt här, vintergrönt också som de flesta carexgräs.
Fint gräs!
Jag hade inte tagit in det, det tror jag inte funkar.
Då hade jag nog hellre försökt att slå in hela krukan ordentligt i frigolit/bubbelplast för att isolera den och ställt den skyddat utomhus. Skotta snö över den när/om den kommer för ytterligare isolering.
Om den fortfarande står synligt och du tycker det ser fult ut med isoleringen kan du vira säckväv runtom, det blir snyggt mot gräset dessutom samt lite lagom "höstigt".
Förhoppningsvis så klarar den då vintern om den är perenn (vilket jag inte vet).
Även om den är peenn så kommer den att bli väldigt utsatt i krukan och det blir jobbigt för växten med vårens värme på dagen och kyla på natten. Vid isolering (eller helst nedgrävning) så jämnas det ut mer över dygnet.
ingrids
17-10-2010, 09:52
Jag har försökt övervintra gräs inomhus men det gick inte bra alls, det dog i februari. Det var ett perennt gräs som hade kunnat grävas ner ut, jag hade det inne för kattens skull. Jag tyckte det var svårt att vattna lagom mycket och stråna blev klena av för lite ljus.
MonikaH
17-10-2010, 10:41
Tack alla snälla för svaren.
Jag inser att jag helt enkelt bör gräva ner den och får se till att göra en plats.
Toppen med ett forum som detta när man kan få hjälp.
mvh MonikaH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.