Full version: Busfröerna 2010
Maggan H
Här kommer en sammanställning av vad vi egentligen sådde i Busfröerna 2010: crazy.gif

Anki V - Klockviva
Margith - Rosa Maskros
Gillan - Ostronört
Rosmarin - Taklök
Blomkronan - Solros
Pestiz - Violkungsljus
Under Ytan - Fransk Trift
Lady Hamilton - Pysslingkrage (Mattram)
Stennie - Grekvädd
Dito Verde - Riddarsporre
Fny - Mangold
Platinium - Grönsaker
Crazy 4 Flowers - Hirs
Maggan H - Valeriana

Anki blev klar vinnare - Grattis! devil.gif - av flest antal gissade rätt, men alla gjorde ett bra jobb *klappar er på axeln* kompiskram.gif och jag hoppas att vi kör igen nästa år. Alla välkomna, dock först till kvarn..... naughty.gif Vi kan inte vara fler än ca 15 st annars kan vi inte hålla reda på krukorna. whistling.gif Tråd kommer senare i höst. w00t.gif [size="2"]
Peztis
Vad bra! Jag hade precis tänkt att uppdatera detta!
RitRat
Kan någon repetera hur "leken" Busfröerna fungerar? Alltså vad innebär det?
Maggan H
Koipierar text från tidigare tråd:

Det är bara givaren som vet vad det är för sort. Denne skickar samma sorts frön till de övriga deltagarna (som tidigare anmält sitt intresse att vara med) och anger lämplig info såsom såtid och ev stratifiering samt annat av intresse. Sen gissar vi, både av frönas utseende att döma och sedan när de har grott, på den lilla plantan vad vi tror att det är. Och lite tävlan är det allt om vems frö som gror först....

Både roande och praktiskt, man får många sorter som man aldrig annars hade sått eller ens vetat om att de fanns! Vill man inte själv ha dem kan man alltid ge bort, en bra present!

Välkommen nästa år!
RitRat
Tack för info!
Då är det ju spännande att skicka frön vars utseende inte avslöjar sorten. Jag kan tänka mig att t.ex. solrosfrö är självklart redan när man öppnar påsen. Inte mycket att gissa då....
Maggan H
CITAT (RitRat @ 20-10-2010, 10:05) *
Tack för info!
Då är det ju spännande att skicka frön vars utseende inte avslöjar sorten. Jag kan tänka mig att t.ex. solrosfrö är självklart redan när man öppnar påsen. Inte mycket att gissa då....

Just det här var en kul idé av blomkronan-alla visste ju att det var solros, men här gällde det att få HÖGST solros! Alla medel tillåtna! naughty.gif
RitRat
CITAT (Maggan H @ 20-10-2010, 16:25) *
Just det här var en kul idé av blomkronan-alla visste ju att det var solros, men här gällde det att få HÖGST solros! Alla medel tillåtna! naughty.gif

Ahaaa, kul!
Platinum
Vårstädningen har påbörjats

Igår rensade jag stenpartiet fritt från löv och kan hittills konstatera att av förra årets bus och bonusar har åtminstone klockvivor och blågull överlevt vintern här i Gästrikland....små identifierbara blad har brutit genom jorden 000.gif
Peztis
Jamen blågull är ju suveränt - säger ju det! biggrin.gif
Därför har jag blåttoch gulr blågull, i år har jag även sått rosa!
Rosmarin
Ja visst är blågull helt suveräna. yes.gif Vet du, dina blågull från förra året sätter knopp hos mig nu. Likadant är det med violkungsljusen. bravo.gif Margiths maskrosor har börjat blomma redan. Maggans valeriana har jättestora bladrosetter; säger bara wow med vilken växtkraft de sprängde upp ur jorden för ett par veckor sedan!!! Av Gillans ostronört och Ankis azurriddare (bonusfrö) ser man bladen. Så detta känns ju väldigt lyckat. yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon