|
malcolm
17-10-2010, 19:07
Jag älskar att var ute i naturen, inte minst med min kanot och har utrustning för att tllbringa åtskilliga nätter i det fria såsom stormkök, tält, liggunderlag (skumplast och självuppblåsande), sovsäckar, campinglampor (gasol och batteri), campinggrill etc. Hur har Ni och använder ni liknande grejor?
ingrid fuxwall
17-10-2010, 20:07
Sover helst i min egen säng på natten och efter det att de stal kanoten så kommer vi inte långt med bara paddeln.
Ute i naturen är jag varje dag året om men bara på "tur"
Meriona
17-10-2010, 20:20
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-10-2010, 21:07)  Sover helst i min egen säng på natten och efter det att de stal kanoten så kommer vi inte långt med bara paddeln.
...  Det var roligt skrivet!  Jag sover också helst i min egen säng nuförtiden, så kommer man iallafall upp på morgonen utan att behöva käpp. Men visst har det underbart med paddelhelger förr i tiden!
Samma här. Förr var jag ofta ute på tältläger med fältbiologerna, men har blivit lite bekvämare på senare år. Även om jag älskar att vara ute i naturen, har jag inte så mycket friluftsutrustning. Lämpliga kläder måste man förstås ha, och en bra ryggsäck med kaffetermos och smörgåsar för längre turer. Annars tycker jag att det ska vara enkelt att komma ut i markerna. Kamera, kikare och lupp brukar få hänga med, och kanske någon bestämningsbok (flora, fågelbok, insektsbok osv) beroende på vart jag ska och vad jag tänker titta på. Man bör dock inte ha med sig för många böcker eftersom de väger en del i ryggsäcken.
Olle
Huggorm
18-10-2010, 08:45
CITAT (ingrid fuxwall @ 17-10-2010, 21:07)  Sover helst i min egen säng på natten och efter det att de stal kanoten så kommer vi inte långt med bara paddeln.
Ute i naturen är jag varje dag året om men bara på "tur" Samma för mig, jag har också fått kanoten stulen och sitter igen med paddeln. Jag saknar verkligen kanoten
skogstroll
18-10-2010, 08:50
jag saknar att ut o skogsvandra. Har stormkök o sånt men ingen som vill ut  . Tält har jag inget men det kanske jag ska skaffa ett. Får väl ta katten i ryggsäcken och ta en tur
malcolm
18-10-2010, 10:04
Jag får väl erkänna att det var flera år sedan som jag sov i tält senast men kan mycket väl tänka mig att göra det igen, stormkök och campinggrill är dock nästan alltid med när jag är ute och paddlar. De själuppblåsande liggunderlagen är också bra att ligga och sola på, har även en 50-liters ryggsäck från Haglöfs och den är bra till mycket annat än friluftsliv och camping också. Finns även ett ouppackat tält här hemma som aldrig har varit uppslaget, köpte det i samband med att dottern och jag skulle ut samma helg en gång men det blev inte så och nu samlar det bara damm.
CITAT (skogstroll @ 18-10-2010, 08:50)  jag saknar att ut o skogsvandra. Har stormkök o sånt men ingen som vill ut  . Att ha med sig en kompis i markerna skulle förstås inte vara fel.  Jag har dock sedan länge insett att ingen vill vara ihop med mig, och då får man göra det bästa av situationen och ge sig ut själv. Ibland är det rentav en fördel att vara ensam, t ex när jag smyger på rådjur med kameran. Olle
fuchsian
18-10-2010, 11:29
Det var så länge sedan jag sov under bar himmel. Som barn när vi var ute och plockade lingon, då sov vi under bar himmel. Brukade tälta med min tös i trädgården, och tältet hadde hon med sig med skolutflykter.
Jag älskar att sitta och filosofera både i skog och vid stranden. Oftast mediterar jag i sådana tillfällen. Har länge önskat mig en resa till fjällen på sommartid, men han, den jag är gift med, säger att han vill inte utsätta sig för mygghelvete. Brukar åka i Norge på de höjder och övernatta då i stugor. Just den delen av Norge som är rakt ut till väst är en underbar naturupplevelse, inte ens alperna slå det.
Inte mer än så är jag ute i naturen ( glömde cyklandet). trots allt har man blivit för bekvämt att bo på hotell och sedan kunna skita i resten och till naturen kommer vi då, det ser jag till (historiefreak! ) ..Fuchsian ...
malcolm
18-10-2010, 11:31
CITAT (Olle A @ 18-10-2010, 12:23)  Att ha med sig en kompis i markerna skulle förstås inte vara fel.  Jag har dock sedan länge insett att ingen vill vara ihop med mig, och då får man göra det bästa av situationen och ge sig ut själv. Ibland är det rentav en fördel att vara ensam, t ex när jag smyger på rådjur med kameran. Olle Jag lider av samma trauma, de flesta verkar vara för bekväma för att hänga med ut på lite strapatser och många sätter likhetstecken mellan kanot och att bada ofrivilligt men jag har faktiskt aldrig vält, inte ens med fullständiga noviser ombord och vad då...? Det är ju bara vatten och nära till land, har dessutom vattentäta väskor för mobiltelefon och ev. kameror utifall...
Huggorm
18-10-2010, 12:01
CITAT (malcolm @ 18-10-2010, 12:31)  Jag lider av samma trauma, de flesta verkar vara för bekväma för att hänga med ut på lite strapatser och många sätter likhetstecken mellan kanot och att bada ofrivilligt men jag har faktiskt aldrig vält, inte ens med fullständiga noviser ombord och vad då...? Det är ju bara vatten och nära till land, har dessutom vattentäta väskor för mobiltelefon och ev. kameror utifall... Aldrig heller vält, men det sägs att moderna kajaker har större tendens till att kantra än de gamla kanadensare som jag är van vid. Hur som helst var vi ute med kanadensaren en gång, och en kille som inte var direkt van vid båtliv och dessutom klumpig vinglade när han skulle stiga. Han hamnade i ån  Men kanadensaren kantrade inte för det. Jag har även paddlat mitt ute på stora sjöar där det blåst ordentligt, och det har aldrig varit tendens till kantring. Det fina med att paddla är ju att det går så tyst, man kan smyga på fåglar och bävrar och komma ganska nära utan att bli upptäckt
malcolm
18-10-2010, 12:12
CITAT (Huggorm @ 18-10-2010, 13:01)  Aldrig heller vält, men det sägs att moderna kajaker har större tendens till att kantra än de gamla kanadensare som jag är van vid. Hur som helst var vi ute med kanadensaren en gång, och en kille som inte var direkt van vid båtliv och dessutom klumpig vinglade när han skulle stiga. Han hamnade i ån  Men kanadensaren kantrade inte för det. Jag har även paddlat mitt ute på stora sjöar där det blåst ordentligt, och det har aldrig varit tendens till kantring. Det fina med att paddla är ju att det går så tyst, man kan smyga på fåglar och bävrar och komma ganska nära utan att bli upptäckt Jag padddlar enbart canadensare även om det finns en kajak i hushållet också, min kanot skall inte sjunka om den blir vattenfylld. Härligt är det i alla fall att tyst och stilla kunna glida ute på vågorna och man får se massor av djur och natur om man har ögonen med sig. Har tom. haft en gädda simmandes bredvid i vattnet och det var nog det häftigaste jag upplevt i den vägen. [attachment=55676:kanot.JPG] [attachment=55677:Bild046.jpg] Luftballonger i horisonten. [attachment=55678:djungle.JPG]
bergvallmo
18-10-2010, 16:22
Vilka härliga bilder malcolm. Mannen har nu i sommar införskaffat en kajak, men jag är mer för att vara på land. Fjällvandrar i bland och då blir det några dagar med tält, ryggsäck och trangiakök...
malcolm
18-10-2010, 16:34
CITAT (bergvallmo @ 18-10-2010, 17:22)  Vilka härliga bilder malcolm. Mannen har nu i sommar införskaffat en kajak, men jag är mer för att vara på land. Fjällvandrar i bland och då blir det några dagar med tält, ryggsäck och trangiakök... Huvudsaken att man får vara ute i alla fall och om det sedan är på vatten eller på land spelar mindre roll.  Lite fascinerande är det dock att mina bilder är tagna mindre än 2 mil från Sthlm:s city. Triangia-köken är de bästa, köpte mitt i mitten av sjuttiotalet när jag och min dåvarande fästmö skulle ut och tågluffa och det finns fortfarande packningar och tillbehör att köpa till det. Gissa om fransmännen stirrade när vi riggat upp vår "månlandare" på perrongen vid Gare de Nord i Paris för att laga lunch.
bergvallmo
18-10-2010, 16:45
Ja jösses, det var nog en vacker syn..
malcolm
18-10-2010, 16:56
Stormköket har kommit väl till pass många gånger annars också som när vi var till stranden med barnen och ville koka korv till dem men då gällde det att hålla lite uppsikt så de eller andra barn inte sprang omkull det och brände sig. Blandar man ca. 10% vatten i T-spriten så sotar det inte heller. CITAT (malcolm @ 18-10-2010, 17:52)  Stormköket har kommit väl till pass många gånger annars också som när vi var till stranden med barnen och ville koka korv till dem men då gällde det att hålla lite uppsikt så de eller andra barn inte sprang omkull det och brände sig. Åkte dock på att bjuda fler barn än våra egna på korv emellanåt och de tyckte det var spännande att äta korv som var kokt på stranden.  Blandar man ca. 10% vatten i T-spriten så sotar det inte heller. Nu blev det visst lite fel när jag skulle redigera/lägga till text...
malcolm
18-10-2010, 17:43
I Marburg (Tyskland) på 70-talet när jag var ung och vacker, nu är jag bara och. [attachment=55683:skanna0003.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|