|
Full version: STEGRÄKNARE
Jag införskaffade mig en stegräknare häromdagen och måste säga att det är en riktig motivationshöjare. Jag har ju inte blivit av med mina extrakilon sen jag slutade röka och har svårt att motionera. Men gå kan jag och går gör jag! Mer nu än någonsin. Fast ännu så länge ligger snittet på 13000 steg om dagen, ska öka det till 15000. Finns det fler gångare här? Ska vi tävla på något sätt? Gå jorden runt fram till jul eller nåt? Man kan enkelt logga stegen på http://www.stegklubben.se/Man kan starta en ODLA-grupp där också. Vad säger ni? Någon som vill vara med?
Är själv inte gångare men däremot maken ... detta påminde mig om att han inte anv stegräknaren på över ett år ... nu ska den plockas fram och anv fr.o.m imorron.
Elisabeth-Västkustkolonisten
17-10-2010, 20:41
Jag använde förut alltid stegräknare och speciellt efter mina ryggoperationer var dom till stor hjälp för att se hur långt jag gick.
Men skall nog också plocka fram en igen till sambon, han skall börja med stavgång igen.
Snöflinga
17-10-2010, 21:24
Tipsa gärna om en bra stegräknare. Min första var så himla avacerad, begrep mig ej på den så den gav jag bort  Den jag har nu är en enklare variant men mäter steg lite hipp som happ ... efter en halvtimmespromenad visar den att jag gått c:a 53 steg  OBS jag har normallånga ben. Den skall sitta i byxlinningen men antalet steg blir olika, beroende om jag placerar den på ut eller insidan av linningen. Morr Skulle helst vilja ha en pålitlig s.r. som man kan hänga om halsen eller sätta runt handleden. Finns det? Tacksam för tips.
CITAT (Snöflinga @ 17-10-2010, 22:24)  Tipsa gärna om en bra stegräknare. Min första var så himla avacerad, begrep mig ej på den så den gav jag bort  Den jag har nu är en enklare variant men mäter steg lite hipp som happ ... efter en halvtimmespromenad visar den att jag gått c:a 53 steg  OBS jag har normallånga ben. Den skall sitta i byxlinningen men antalet steg blir olika, beroende om jag placerar den på ut eller insidan av linningen. Morr Skulle helst vilja ha en pålitlig s.r. som man kan hänga om halsen eller sätta runt handleden. Finns det? Tacksam för tips. Denna har jag Silva ex distance Superenkel. Jag som har en korv på magen, visserligen ska den väck, men just nu är den där, kan inte ha den på midjan för att då hamnar den på sninskan och räknar fel. Jag hänger den på framfickan på jeansen istället. Har inte gått med andra byxor än jeans ännu så vet inte hur jag ska lösa det med joggingbyxor till exempel. På http://www.stegraknare.se/ finns massor med modeller. Min nästa ska vara en enkel men som man kan ha i fickan också. Har inte tittat ut någon, men kolla där, finns säkert någon variant som fungerar för dig. Jag vill inte heller ha en avancerad med massa onödigt tjafs. Nu när jag loggar stegen på http://www.stegklubben.se/ behöver jag inte ens kilometerräknare, det får man reda på där.
HUR mäter stegräknaren ? Antalet "nedtramp" ? Hur hårda måste de vara ? Jag menar, om jag är ute o går i skogen, så kanske bara hälften av stegen är såpass "hårda" att stegräknaren reagerar ? Om man då har den på höften, måste man inte "trampa" väldigt hårt då ? Vore det isf inte bättre att ha stegräknaren på den ena foten eller vaden ?
CITAT (omk @ 17-10-2010, 23:42)  HUR mäter stegräknaren ? Antalet "nedtramp" ? Hur hårda måste de vara ? Jag menar, om jag är ute o går i skogen, så kanske bara hälften av stegen är såpass "hårda" att stegräknaren reagerar ? Om man då har den på höften, måste man inte "trampa" väldigt hårt då ? Vore det isf inte bättre att ha stegräknaren på den ena foten eller vaden ? Nej, det fungerar inte så. Den modellen som jag har finns det en pendel i som pendlar med rörelse. Spelar ingen roll vilket underlag jag går på, den känner av så länge den hänger fritt och rakt. Jag har provräknat och den har varit rätt varje gång. Sätter man en tajt tröja över eller nåt så är den inte exakt längre. Behöver inte trampa alls hårt eller nåt, bara att gå! Det påstås att om man sätter den på ena foten räknas bara det benets steg, men har inte provat så jag vet inte. De dyrare räknarna som man kan ha i fickan eller till och med i väskan räknar med ett annat system, vet inte hur, men de ska vara ännu mer exakta. 20220 steg idag... Pust!
Christa
18-10-2010, 07:07
Har för mig att stegräknaren också anger hur många kilometer man gått men där måste det väl finnas en felkälla?
Man ställer ju in hur långa steg man tar normalt men när man rör sig utan att promenera så tar man ju kortare steg och då räknar den väl dom också?
Om man städar och pysslar inomhus så blir det ju många korta steg.
På det sättet borde ju 10000 steg var olika "värda" även om man inte omvandlar dem till kilometer?
Har för mig att just 10000 steg per dag anses vara minimum för vad kroppen behöver.
Funkar det med stegräknare när man har mjukisbyxor? Det har jag nästan alltid inomhus och i trädgården.
*Stintan*
18-10-2010, 07:28
På den här sidan kan man läsa om stegräknare och "vanliga frågor" STEGRÄKNAREDen första jag hade var en enkel variant som skulle sitta nertill på byxan. Det var mest på skoj jag skaffade den eftersom jag tyckte det skulle vara intressant att veta hur mycket jag gick om dagarna. Tyckte jag gick massor men att jag gick sååå mycket (ca 18000 steg) trodde jag inte. Hade sedan en som skulle sitta vid byxfickan men jag tycker den visade en del fel. Idag använder jag ingen men så kan jag inte heller gå så mycket hur gärna jag än skulle vilja.
Elisabeth-Västkustkolonisten
18-10-2010, 07:41
När jag låg inne i Strängnäs för min rygg, då sa ryggläkaren och sjukgymnasten alltid att ca 7000 steg är normal och allt däröver är +
Jag hade min stegräknare alltid i byxlinningen och det fungerade.
CITAT (Christa @ 18-10-2010, 08:07)  Har för mig att stegräknaren också anger hur många kilometer man gått men där måste det väl finnas en felkälla?
Man ställer ju in hur långa steg man tar normalt men när man rör sig utan att promenera så tar man ju kortare steg och då räknar den väl dom också?
Om man städar och pysslar inomhus så blir det ju många korta steg.
På det sättet borde ju 10000 steg var olika "värda" även om man inte omvandlar dem till kilometer?
Har för mig att just 10000 steg per dag anses vara minimum för vad kroppen behöver.
Funkar det med stegräknare när man har mjukisbyxor? Det har jag nästan alltid inomhus och i trädgården. Finns olika modeller. Vissa räknar allt möjligt medan andra räknar endast steg. Min räknar steg och kilometer. Jag har ett kort steg, endast 55cm. Så kilometrarna blir därefter. Jag tror inte att kilometermätningen stämmer så där 100% men jag bryr mig inte om det. Lär funka bra med mjukisbyxor också. Vi har jättevarmt hemma, så jag går ofta med bara trosor och T-shirt inomhus. Har då stegräknaren på troskanten och det funkar.
malcolm
18-10-2010, 10:27
Jag har tre stegräknare av varierande slag, två Silva och en som jag inte minns fabrikatet på men den sistnämnda har inbyggd radio som fungerar så där. När jag skulle ställa in steglängden mätte jag upp en sträcka på ca 1½ km med bilen, sedan promenerade jag den sträckan och räknade ut steglängden mha. det. Tycker nog att tillryggalagd sträcka stämmer rätt bra med verkligheten då jag även jämfört med karta, använde fö. samma 1½ km då jag trimmade in min cykeldator och även där verkar det stämma rätt bra, i alla fall tillräckligt bra för att det skall duga för mina behov.
Christa
18-10-2010, 10:52
CITAT (malcolm @ 18-10-2010, 10:27)  Jag har tre stegräknare av varierande slag, två Silva och en som jag inte minns fabrikatet på men den sistnämnda har inbyggd radio som fungerar så där. När jag skulle ställa in steglängden mätte jag upp en sträcka på ca 1½ km med bilen, sedan promenerade jag den sträckan och räknade ut steglängden mha. det. Tycker nog att tillryggalagd sträcka stämmer rätt bra med verkligheten då jag även jämfört med karta, använde fö. samma 1½ km då jag trimmade in min cykeldator och även där verkar det stämma rätt bra, i alla fall tillräckligt bra för att det skall duga för mina behov. Men då menar du väl att det stämmer när du promenerar? Jag menade att det kanske inte stämmer om man har på sig stegräknaren hela dagen medan man städar och pysslar inne för att se hur många steg man går på en dag. Då går man ju många väldigt korta steg framför spisen osv.
malcolm
18-10-2010, 10:55
CITAT (Christa @ 18-10-2010, 11:52)  Men då menar du väl att det stämmer när du promenerar? Jag menade att det kanske inte stämmer om man har på sig stegräknaren hela dagen medan man städar och pysslar inne för att se hur många steg man går på en dag.
Då går man ju många väldigt korta steg framför spisen osv. Hemmavid har jag aldrig stegräknare på mig och nu var det länge sedan jag hade någon på mig utomhus också.
CITAT (Christa @ 18-10-2010, 11:52)  Men då menar du väl att det stämmer när du promenerar? Jag menade att det kanske inte stämmer om man har på sig stegräknaren hela dagen medan man städar och pysslar inne för att se hur många steg man går på en dag.
Då går man ju många väldigt korta steg framför spisen osv. De flesta (kanske alla?) stegräknare har ett inbyggd system som gör att den börjar räkna först efter 5-8 steg, så små steg framför spisen räknas ändå inte. När man gått de 5-8 stegen och fortsätter gå så läggs de stegen på, så de första stegen förlorar man inte. Detta system är till för att förhindra steg när man ändrar ställning i stolen och sånt.
fuchsian
18-10-2010, 11:17
Anma, och alla andra
Jag har liggandes ett par stycken stegräknare, men har inte använt mig av den ännu. Stavar har jag och när det passar så tar jag dom, men jag kommer inte så värst långt pga. min opererade fot, så då får man tänka efter att vad som skulle passa bra för min del. Har faktiskt tänkt på att ge den till min gubbe, för nu har han spikat färdigt så han vill gärna ut och gå. .. Fuchsian...
Christa
18-10-2010, 12:46
CITAT (Anma @ 18-10-2010, 10:58)  De flesta (kanske alla?) stegräknare har ett inbyggd system som gör att den börjar räkna först efter 5-8 steg, så små steg framför spisen räknas ändå inte. När man gått de 5-8 stegen och fortsätter gå så läggs de stegen på, så de första stegen förlorar man inte. Detta system är till för att förhindra steg när man ändrar ställning i stolen och sånt. Min sambo fick en stegräknare när det hade en motionskampanj på jobbet och den gav utslag vid rörelser som inte var riktiga steg när jag provade men jag har inte studerat den närmare. Kanske hade jag ställt in den fel. Nu visste han inte var den är men hittar han den så skall jag kolla lite mer.
CITAT (Christa @ 18-10-2010, 13:46)  Min sambo fick en stegräknare när det hade en motionskampanj på jobbet och den gav utslag vid rörelser som inte var riktiga steg när jag provade men jag har inte studerat den närmare. Kanske hade jag ställt in den fel. Nu visste han inte var den är men hittar han den så skall jag kolla lite mer. Då är det en modell som inte har den funktionen.
Snöflinga
18-10-2010, 21:08
 Anma för länken. Det fanns ju även enklare stegräknare som kunde hängas om halsen. Skall absolut testa. Det är lite tråkigt att bara gå ensam, nu när vi inte har hund längre. Känns ju roligare om man kan tävla med någon ... om det så bara är mig själv
CITAT (Snöflinga @ 18-10-2010, 22:08)   Anma för länken. Det fanns ju även enklare stegräknare som kunde hängas om halsen. Skall absolut testa. Det är lite tråkigt att bara gå ensam, nu när vi inte har hund längre. Känns ju roligare om man kan tävla med någon ... om det så bara är mig själv  Vi kan ju tävla! registrera dig på stegklubben när du köpt en så kör vi.  Fram till jul i varje fall. Vad säger du?
Snöflinga
18-10-2010, 21:40
CITAT (Anma @ 18-10-2010, 22:32)  Vi kan ju tävla! registrera dig på stegklubben när du köpt en så kör vi.  Fram till jul i varje fall. Vad säger du? Tror nog att du redan vunnit  Min kondis är urdålig. Men jag skall inhandla en och sedan registrera mig så får vi väl se om jag kan komma ifatt ... verkar kul.
CITAT (Snöflinga @ 18-10-2010, 22:40)  Tror nog att du redan vunnit  Min kondis är urdålig. Men jag skall inhandla en och sedan registrera mig så får vi väl se om jag kan komma ifatt ... verkar kul. Jamen jag får ju så klart inte tillgodogöra de steg jag redan gått när du startar.
Snöflinga
19-10-2010, 08:29
Bra  Är det inga fler som hänger på ?
skogstroll
19-10-2010, 08:39
jag är gångare men bryr mig inte om hur många steg jag tar. Jag går vintertid när jag inte kan cykla eller åka moped, och då blir det 3-6 km om dagen beroende på om jag blir hämtad eller ej. Hur som helst, bra motion är det.
Vet inte vad mina promenader ger, jag sätter på mig min på morgonen och tar av mig den på kvällen. Igår blev det ganska precis 10 km. Med mina ministeg är det över 18000 steg. Det braiga med stegräknare är att jag som är lat av naturen, men tävlingsmänniska får ihop mina 10000 steg om dagen även latdagar. Saknar jag steg framåt kvällskvisten tar jag en extra promenad.  En riktig motivationshöjare!
fuchsian
19-10-2010, 09:29
Jättekul att en så enkel(?) pryl kan ge så mycket. Tänkte just på Anmas situation och att det sätter i gång en i alla fall och snart blir det en vana. Man brukar räkna att det tar ca. 6 veckor innan vanan sitter, från det att man får häcken ur soffan. Det var min goa gym. kille som sade det till mig vid tidigare tillfälle. Ska dit och starta mjukt övermorgon, så att det ska komma igång. Maken väntar på min initiativ, men han har inget att pyssla med just nu och gillar att gå, så han får min stegräknare, så det kanske blir mer som vana för hans del. Min väninna är rätt mullig och nu har hon en stegräknare och även stavar samt en iPod med en bok att lyssna på så att inte fega sig ur. .Fuchsian...
Snöflinga
19-10-2010, 23:10
CITAT (Anma @ 19-10-2010, 10:05)  Vet inte vad mina promenader ger, jag sätter på mig min på morgonen och tar av mig den på kvällen. Igår blev det ganska precis 10 km. Med mina ministeg är det över 18000 steg. Det braiga med stegräknare är att jag som är lat av naturen, men tävlingsmänniska får ihop mina 10000 steg om dagen även latdagar. Saknar jag steg framåt kvällskvisten tar jag en extra promenad.  En riktig motivationshöjare! Prexis sådan är jag också  Du har gett mig motivation att börja, skall snarast inhandla SR och stega igång ...
CITAT (Snöflinga @ 20-10-2010, 00:10)  Prexis sådan är jag också  Du har gett mig motivation att börja, skall snarast inhandla SR och stega igång ... Vad roligt att jag lyckats motivera dig! Fram till jul har jag lovat mig själv att jag ska gå minst 10000 steg om dagen, och vid det laget måste det ju blivit en vana, enligt fuchsians teori i varje fall.  Det är lustigt hur man kan ändra sig när man är motiverad. Ställen som jag tyckte det var jättelångt att gå till förut, som sjukhuset här, känns nära nu.
Snöflinga
22-10-2010, 17:28
Jaha, idag kom den med posten  Helt död  Är det vanligt att batterier ej är med på köpet
Snöflinga
22-10-2010, 18:51
 Har fixat det ...
CITAT (Snöflinga @ 22-10-2010, 19:51)   Har fixat det ... Härligt! Logga dig på http://www.stegklubben.se/ och när du gjort det så skicka PM så addar jag dig som vän där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|