Full version: Rökigt chilisalt
Molngrabb
En sak retar mig, att jag inte äger någon matberedare. Då hade jag gjort mitt eget chilisalt. Två av de 5 chilifrukter som jag har fått på min aningen för sent sådda planta skulle fått mixas med ett paket havssalt. Jag skulle nog vilja tillsätta lite liquid smoke men frågan är: Hade saltet blivit för upplöst genom att tillsätta vätska?
Miro
liquid smoke är väl olja? tror inte salt är lösligt i olja... plus att du nog inte behöver så mkt liquidsmoke, bara någon droppe eller så. Det är ju ganska starkt!
Laura
Jag har gjort min egen chiliblandning utan matberedare.

Jag fick idéen från Santa Marias Chili Explosion kvarn (köpt på ICA Maxi) vilket jag har köpt flera ggr.

När jag hade använd hälften av kvarnen så fyllde jag på med en blandning av mina egna chilisar som jag hade torkat i fönstret och sedan strimlat.

Funkar jättebra! biggrin.gif

Så skulle man kunna göra tror jag med en vanlig saltkvarn... Finns sådana glasvariant att köpa i kryddhyllan på ICA.

[attachment=56194:Bild137b.jpg]
theseraphim
CITAT (Laura @ 10-11-2010, 09:58) *
Jag har gjort min egen chiliblandning utan matberedare.

Jag fick idéen från Santa Marias Chili Explosion kvarn (köpt på ICA Maxi) vilket jag har köpt flera ggr.

När jag hade använd hälften av kvarnen så fyllde jag på med en blandning av mina egna chilisar som jag hade torkat i fönstret och sedan strimlat.

Funkar jättebra! biggrin.gif

Så skulle man kunna göra tror jag med en vanlig saltkvarn... Finns sådana glasvariant att köpa i kryddhyllan på ICA.

[attachment=56194:Bild137b.jpg]

Eller gå till en Second Hand butik och köp en riktigt bastant historia för en spottstyver.
Laura
CITAT (theseraphim @ 10-11-2010, 11:52) *
Eller gå till en Second Hand butik och köp en riktigt bastant historia för en spottstyver.

menar du en kvarn eller en matberedare? jag skulle verkligen behöva en matberedare men jag antar att du menar en kvarn...
skogstroll
jag kör chilifrukter i varmluftsugn på 50 grader, torkar och kör sen i en elektrisk kaffekvarn. Sen kanske man kan blanda ihop?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon