Lovinda
18-10-2010, 07:41
Av någon underlig anledning läste jag fel på förpackningarna från Impecta, på just dessa två fröer. Jag tyckte det var märkligt men jag sådde dem iaf i aug-sept i små plastbyttor. De grodde nästan direkt och hann sticka upp lite grann nu precis innan höst. Helt fel årstid med andra ord, eller hur?!?!?!
Hur ska jag göra nu? Kan de överleva? De står i bara några centimeters jord i de små byttorna.
Eva 33c
18-10-2010, 11:00
De kan nog överleva. Låt krukorna stå ute, antingen gräver du ner dem med kruka och allt, men det funkar även att låta dem stå på backen direkt och sen skyffla lite torra löv över och sen snö om du får nån. Så övervintra jag hundratals småplantor i krukor varje vinter. Gärna på ett ställe som är skyddat för spöregn, för det kan bli lite blött i krukorna annars. Mina står under bord ute. De två du sått är inga kinkputtar i allafall. Nåt egentligt alternativ har du inte, inne kommer de knappast att trivas i allafall. Överlever de inte får du så på nytt ivår om du har fröer kvar.
Lovinda
18-10-2010, 20:13
Tack Eva för ditt lugnande svar! Inte för att det är världens mest unika eller dyra fröer eller så... men ändå! Det var så fint att se hur de kom upp, och det skulle kännas så elakt liksom om de dog sådär direkt helt i onödan... ja nu har jag avslöjat mig som en blödig nybörjare...
kerstin z5-6
18-10-2010, 21:17
Vi är alla lika blödiga när det gäller nygrott, synd det var lite förtidigt men jag tror de klarar sig, gräv ner kruka, så fat som sagt:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.