Full version: Sellerirot
mags100
Jag har testat sellerirot på min odlingslott i år och resultatet blivit mediokert så undrade om det fann någon där som har tips så att det kanske blir bättre nästa år :-)

Jag förodlar från slutet på januari och planterar ut efter sista frosten, april/maj nångång. Sen får de stå till nattfrosten kommer. Jag skördade för året nu i helgen. Har lyckats bra med andra rotfrukter såsom morot, rödbetor, kålrot.

Det smakar ju som de ska och blasten ser helt fin ut, men roten sväller liksom inte ordentligt så de blir rätt klena. En medel morot får jag mer skörd från än en sellerirot... Några som har erfarenheter av att odla sellerirot i stockholmsområdet?
Preussen
CITAT (mags100 @ 18-10-2010, 13:52) *
Jag har testat sellerirot på min odlingslott i år och resultatet blivit mediokert så undrade om det fann någon där som har tips så att det kanske blir bättre nästa år :-)

Jag förodlar från slutet på januari och planterar ut efter sista frosten, april/maj nångång. Sen får de stå till nattfrosten kommer. Jag skördade för året nu i helgen. Har lyckats bra med andra rotfrukter såsom morot, rödbetor, kålrot.

Det smakar ju som de ska och blasten ser helt fin ut, men roten sväller liksom inte ordentligt så de blir rätt klena. En medel morot får jag mer skörd från än en sellerirot... Några som har erfarenheter av att odla sellerirot i stockholmsområdet?

har inte erfarenhet av att odla rotselleri i sthlm men väl i skåne. har fått hyggliga resultat i djupgrävda odlingsbäddar, dvs näringsrik lucker jord. i näringsrik lerjord blev skörden ok men ändock mindre. vilka är dina odlingsförutsättningar?
Peztis
Tänk på att oftast vill inte rotfrukter bli störda om roten. Om du förodlar kan det vara bra att plantera i sådant där du kan plantera hela "krukan" ned i jorden när det är dags att sätta ut dem på friland, t ex toarullar, torvkrukor eller tidningspapper.
Bassam
Hej

sellerirot är känslig för frost så det är bra om man gräver kruka ner i jorden till tid som man ta ut dem från sista APRIL till Maj.

H:Bassam
officinalis
Om du har skött ogräsrensningen så låter det som den har fått för lite näring. Rotselleri är mycket näringskrävande.
Möjligen kan du testa att mylla ned lite pelleterad hönsgödsel i planteringsgropen.
EKLO
Jag odlar rotselleri för andra året, de blir verkligen inte stora, men de blir otroligt goda. Jag har jord blandad med kodynga från ängarna och "gödslar" genom gräsklipp (täckodling). Förodlar inne fr sl av mars, (zon 2) sätter ut i början av maj. Men skulle förstås gärna få större rötter... Hur får man det?
officinalis
EKLO,
Fobo har en ganska bra artikel om odling. Där står det bland annat att förkultivering bör starta redan i Februari. Det kanske kan vara något att börja med om du har möjlighet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon