Gnuttis
18-10-2010, 13:40
Har haft en löv/rishög på tomten 2 år. Nu så var det äntligen dags att försöka att bli av med den. Men jag avslutade jobbet ganska snabbt då jag såg att det fanns grodor i den. Misstänker att de tänker övervintra där, och jag vill ju inte ha ihäl de stackars djuren. Om jag skulle jaga iväg dem, skulle de hitta något nytt ställe att sova på (bor i stockholmstrakten) eller skulle de frysa ihjäl?
Annars planerar jag att fortsätta trädgårdsarbetet i vår, men när vet jag att grodorna har vaknat så att det är säkert att sätt igång?
Gunilla T
18-10-2010, 14:42
Med all säkerhet har de sökt vinterskydd i din lövhög. Om de har någon annanstans att ta vägen går inte att svara på, vet inte hur din tomt ser ut.
När de vaknar är också svårt att säga, beror på var du bor i landet. Hos mig här i Mälardalen brukar de vakna till någon gång i april när luften börjar bli varm.
Bra att du tog upp dethär, tänk på att inte sticka ner grepar i lövhögar och komposter tidigt på våren och sent på hösten.
malcolm
18-10-2010, 14:47
Juste av dig att tänka på de små liven Gnuttis, all heder åt dig för att du lät riset/löven ligga. Sådana högar kan även fungera som bo åt igelkottar men tyvärr är det många som stryker med när det skall eldas på våren.
Gossen Ruda
18-10-2010, 16:25
Kollade i en bok och de flesta hangrodor övervintrar oftast nere i vattnet medan honorna håller till i jordhåligheter men även i lövhögar och dylikt. Ingel regel utan undantag dock, det är fritt val bland groddjuren.
smuleborg
18-10-2010, 20:52
Vi har gott om paddor och endel grodor på tomten, vilket vi är oerhört glada för. I vart fall övervintrar paddor (och grodor?) en bit under jord (man får verkligen vara försiktig när man gräver på våren och gärna senarelägga grävningen om det går). Ska jag vara ärlig kan jag ha svårt att skilja på padda/groda, om de inte kravlar/hoppar. Och så här sent på året, kan de möjligen ha svårt att hitta (alternativt) bo under jord, i alla fall har vi haft flera frostnätter.
Jag skulle låta löv-/rishögen vara kvar och ta itu med den nästa senvår/försommar.
ja det är ju nte bara grodor som övervintrar i lövhögar och rishögar !även Igelkotten gillar att övervintra där,tänk på det när ni ska vårelda ,flytta riset innan ni tänder på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.