Smarterchild
Ja, själv drömmer jag bara om att flytta söderut när den här årstiden kommer.

Det skulle nog aldrig i praktiken bli ett flyttlass över riksgränsen men väl ner till Skåne.. fast då önskar man väl bara att man bodde lite längre ner ändå.

Sommaren är kort här hemma, men man kan ju dra löje över att trädgårdsroandet är möjligt praktist dygnet runt i Juni/Juli i detta nordiska ljus?

Hur är det med er andra?
gnon49
jadu, hade man haft möjlighet och gott om multum, så hade det för min del gärna blivit australien som väl går mot vår nu. Tänk att få uppleva två vårar varje år. suck.
*Stintan*
CITAT (gnon49 @ 18-10-2010, 15:58) *
jadu, hade man haft möjlighet och gott om multum, så hade det för min del gärna blivit australien som väl går mot vår nu. Tänk att få uppleva två vårar varje år. suck.

Hjälp vad stressigt det skulle bli, flirting.gif undrar om man skulle tycka det var lika roligt i längden att odla om man inte hade dessa årstidsskiftningar vi har.
gnon49
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2010, 16:01) *
Hjälp vad stressigt det skulle bli, flirting.gif undrar om man skulle tycka det var lika roligt i längden att odla om man inte hade dessa årstidsskiftningar vi har.

Du har kanske rätt, men jag skulle inte ha något emot att prova.
Gunilla T
Jag är mer än nöjd som det är...det enda positiva med ett vamare klimat är väl att växturvalet blir större.

Jag håller på i trädgården ända tills snön eller tjälen gör det omöjligt - jag har satt sten och gjort rabatter i januari t.ex. så jag känner att det räcker för min del. Tycker det är skönt när det inte längre går att göra något i trädgården.
Alexander-VG-zon3
kvittar vilken årstid det är så vill jag ändå bo i Italien.

men vi bor ju nästan i samma del av sverige. jag tycker det är hyfsat bra och bo här när det gäller klimat/väder. det som skiljer med här och trädgården i nord/östra skåne är det lägsta. vintern i trädgården är ca 3-6grader varmare. men annars är våren-hösten ganska likartade. så för växternas skull kvittar det egentligen, här har jag allt i krukor nästan så det gör inget att vintern är lite värre. sedan gillar jag att bo i inlandet ändå, fast mörkaste småland lockar ju inte.

men norr om Borås/Göteborg skulle jag nog inte vilja flytta. ska jag flytta för växternas skull skulle det nog bli södra skåne såfall eller väst eller östkusten eller där sommaren är väldigt varm.

Men du får rycka upp dig med att Borås stoltar med VG's värmerekord, officiellt värmerekord på 36grader.
caprifol
Mmmm - det är rätt "gosigt" här nere på Kreta nu med alldeles lagom temperatur och en otrolig bougainvillea som bara väller in på terrassen! Det gör den för övrigt på massor av hus här i byn. Så vackert!
Tyvärr inkräktar ju jobbet på fritiden, så jag kan bara vara här en enda vecka i höst...
Men visst skulle jag vilja fly oktober/november varje år. Hemma - Sthlms södra förorter - har det varit 5-6 minusgrader i natt!
Huggorm
CITAT (flaxss @ 18-10-2010, 16:07) *
Men du får rycka upp dig med att Borås stoltar med VG's värmerekord, officiellt värmerekord på 36grader.

Inte att förglömma sverigerekordet i nederbörd whistling.gif

Personligen föredrar jag ett klimat där det inte blir extremt varmt på sommaren, när det passerar 25 grader blir det bara klibbigt och man kan inte göra något för svetten bara rinner. Nya Zealand har det ultimata klimatet, vintern är kort och mild men det är ändå en vinter, sommaren är lång men inte extremt varm, och så regnar det lagom mycket.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 18-10-2010, 16:30) *
Inte att förglömma sverigerekordet i nederbörd whistling.gif

mest regn under ett år rekord i sverige ligger på 1866 mm i Mollsjönäs som ligger mellan Kungälv och sjön Mjörn. vad jag kan hitta.

jag kan bara hitta detta enligt SMHI
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/...dsrekord-1.2880

däremot är Borås en av de regnigaste städer i sverige, men några rekord har Borås inte.
Huggorm
CITAT (flaxss @ 18-10-2010, 16:54) *
mest regn under ett år rekord i sverige ligger på 1866 mm i Mollsjönäs som ligger mellan Kungälv och sjön Mjörn. vad jag kan hitta.

jag kan bara hitta detta enligt SMHI
http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/...dsrekord-1.2880

däremot är Borås en av de regnigaste städer i sverige, men några rekord har Borås inte.

Borås brukar i alla fall vara känt som regnhuvudstaden, men det finns väll andra småorter i närheten som råkar ännu värre ut
kerstin z5-6
Jag kan inte vara utan sommar ljuset, men väl vintermörkret.Kunde jag skulle jag flytta idag,Nånstans runt medelhavet passar bra, men jag är ju fast på jobbet rätt många år till.Tyvärr mad.gif
herkules
en vacker sommaräng - en snötyngd gran, vill se och njuta av båda, sverige är fantastiskt, iaf årstidsmässigt smile.gif
Smarterchild
CITAT (flaxss @ 18-10-2010, 16:07) *
kvittar vilken årstid det är så vill jag ändå bo i Italien.

men vi bor ju nästan i samma del av sverige. jag tycker det är hyfsat bra och bo här när det gäller klimat/väder. det som skiljer med här och trädgården i nord/östra skåne är det lägsta. vintern i trädgården är ca 3-6grader varmare. men annars är våren-hösten ganska likartade. så för växternas skull kvittar det egentligen, här har jag allt i krukor nästan så det gör inget att vintern är lite värre. sedan gillar jag att bo i inlandet ändå, fast mörkaste småland lockar ju inte.

men norr om Borås/Göteborg skulle jag nog inte vilja flytta. ska jag flytta för växternas skull skulle det nog bli södra skåne såfall eller väst eller östkusten eller där sommaren är väldigt varm.

Jo visst, men överlag är väl sommaren blötare och mer mulen här än t.ex. nere i Skåne eller Halland... Det är inte sällan man ser hur molnen hopar sig på horisonten när man kör hem från kusten speciellt under sensommar/höst.

Dessutom brukar datumet för sista vårfrosten skilja sig 2-3 veckor och datumet för första höstfrosten lika mycket. Så visst även om det inte skiljer mycket i grader, är det behagligare med 17 graders sol än 19 graders regn. Både växter och människor mår märkbart bättre.

Och vill man inte hålla på att bära in och ut är det ju faktist en hel del växter (fikon, hibiskus, kvitten, trägårdsfuchsia, flertal rosor för att nämna några få) mån får välja bort här jämfört med i Skåne/Halland bara för att det är så jäkla blött! crying.gif

Jag uppskattar din uppmuntran men den här bitterheten är redan ingrodd... smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 18-10-2010, 17:51) *
Borås brukar i alla fall vara känt som regnhuvudstaden, men det finns väll andra småorter i närheten som råkar ännu värre ut

jo som jag skrev är ju Borås (och området ner till Norra Halland de regnigaste områdena i sverige) yes.gif
ja det finns väl det, småorter som råkar illa ut, exempel som Mollsjönäs med sitt rekord, fast det är ju inte i närheten av Borås.

men det är ju tur det att det kommer regn, så behöver man inte vattna så mycket. regn och värme ger ju rena rama regnskogen giggle.gif
fuchsian
Jag har gjort mitt för i höst, så skulle gärna sticka iväg till varmare klimat, men inte stanna hela vintern.
Trots allt är man uppvuxen i detta blandade klimat och skulle sakna det.
Då återstår att göra några resor neråt, så mår man bättre och har något att se framemot under tiden när man är hemma, för det har nu kommit i den punkten att vi sticker så fort det passar oss och känns bra. coolgleam.gif --- Fuchsian .....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Smarterchild @ 18-10-2010, 18:49) *
Jo visst, men överlag är väl sommaren blötare och mer mulen här än t.ex. nere i Skåne eller Halland... Det är inte sällan man ser hur molnen hopar sig på horisonten när man kör hem från kusten speciellt under sensommar/höst.

Dessutom brukar datumet för sista vårfrosten skilja sig 2-3 veckor och datumet för första höstfrosten lika mycket. Så visst även om det inte skiljer mycket i grader, är det behagligare med 17 graders sol än 19 graders regn. Både växter och människor mår märkbart bättre.

Och vill man inte hålla på att bära in och ut är det ju faktist en hel del växter (fikon, hibiskus, kvitten, trägårdsfuchsia, flertal rosor för att nämna några få) mån får välja bort här jämfört med i Skåne/Halland bara för att det är så jäkla blött! crying.gif

Regnet är inget som är en nackdel och inte ska du avstå från att odla roliga växter bara för du inte bor i skåne. och så blöt är det inte så att växterna dör av det tvärt om det är bra under torra somrar, det finns många vackra trädgårdar inte så långt ifrån.

själv samlar jag både på fikon och citrusar dom mår bra, och dom fikon som får dåliga frukter av regn/fukt blir det inte bättre av att bo i skåne. på friland har jag satt fikon och valnöt här. frilands hibiskus funkar utan problem här i bra lägen, likaså rosor (som är härdiga för zonen). regnkänsliga rosor(blommor) är regnkänsliga var dom än är. äkta kvitten kan du också odla, hitta ett bra läge.

sedan visst är våren tidigare och hösten varmare och vintern mildare i södra skåne, men där skiljer det även inom skåne. och i helgen när kylan la sig över skåne så var det kallare i skåne är i södra vg.

här är lite kartor
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.5841!...rensankomst.png
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.5857!...ensankomst2.png
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.5858!...tensankomst.png
http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/images/vegper1.jpg
http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/tempsum.html
http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/images/hfrost1.jpg
http://www-markinfo.slu.se/sve/klimat/images/vfrost1.jpg

var inte deppig smiley_small_hug.gif och odla och testa dom växterna du vill ha, vi bor ju fortfarande i södra sverige inte i inre Ryssland. och faktikst när vintern smäller till på allvar är det ganska behagligt i Sjuhäradsbygden, det är inte dessa delar som har köldrekord.

till nästa sommar så får du åka hit till mig och så får du se hur växterna trivs.
bergvallmo
Är inte så förtjust i vintern då jag tycker den är för mörk och lång. Men samtidigt tycker jag om att det är olika årstider och skulle nog ha svårt att bo någon annanstans på riktigt.

Får jag möjlighet i framtiden skulle jag kunna tänka mig långsemestrar under vintern. Kanske att få tillbringa januari och februari i Thailand, Australien eller så... smile.gif
Huggorm
CITAT (bergvallmo @ 18-10-2010, 19:11) *
Är inte så förtjust i vintern då jag tycker den är för mörk och lång. Men samtidigt tycker jag om att det är olika årstider och skulle nog ha svårt att bo någon annanstans på riktigt.

Får jag möjlighet i framtiden skulle jag kunna tänka mig långsemestrar under vintern. Kanske att få tillbringa januari och februari i Thailand, Australien eller så... smile.gif

Långsemester vet jag inte, men jag är sugen på en kort. Två-tre veckor är lagom. Jag har suttit halva kvällen och jämfört flygpriser, och det finns mycket intressant att välja mellan...
Motti
Sedan vi flyttade ut på landet så har jag blivit mer vän med vintern faktiskt :)kanske det har med åldern att göra eller så är jag mer lungn och trygg i det som är just då !jag upplevde aldrig förra vintern som direkt jobbig faktiskt.Vi har rest mycket min man och jag men nu mer så har vi inte samma längtan efter att resa utomlands sen vi flyttade ut på landet,känns som man har allt här på något vis.nu reser ju min man en hel del utomlands i företaget ,blir Holland nästa vecka tex,jag hade fått följa med men jag vill inte för jag trivs så jäkla bra här där jag är :)Inte många av våra vänner förstår att jag hellre stannar hemma än följer med rolleyes.gif Sverige är ett himmla fint land !plus att vi har fyra årstider och våren att se fram emot!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon