Jag ska övervintra en hel del växter, men har inte tillgång till ett "svalt och ljust rum med ca 5-10 grader" som det mesta verkar behöva. Jag försöker istället med lite alternativa övervintringsalternativ och tar gärna emot tips och råd från er som har gjort samma typ av övervintring.
Först är det mitt citronträd. Jag har ställt in ett litet växthus (Biltemas) i en dusch (med fönster för ljuset), placerat citronträdet i växthuset och duschar det ibland. Sedan köpte jag en hydrometer på ClasOhlsson med en extra givare för att kolla luftfuktigheten. Jag har nämligen hört att citronträd kan stå inomhus i vanlig inomhustemperatur om det står fuktigt. Är det någon som har gjort en likande övervintring för sitt citronträd? Erfarenheter? Lyckas trädet överleva och hållas fritt från ohyra? Ska jag tänka på något mer? Var tipset om fukt bra?
Nästa gäng med plantor är följande (allt står i krukor):
Olivträd
Blåbär
Rosmarin
Curryört
Vindruvor
Diverse kryddor
Fikon
Björnbär
Kiwi - Jenny
Valnötsträd
Dvärgpersikoträd
Citronverbena
(ja, jag misstänker att jag behöver en tomt

Dessa plantor står nu på en oisolerad vind med en växtlampa över sig. Jag vet inte hur jag ska kunna hålla växterna vid liv om temperaturen kryper ner för lågt. Jag hoppas på att vinden medför en "carport-effekt". Jag har även tillgång till ett oisolerat uterum, men jag tror att vinden kan bli några grader varmare. Är det någon som har tips på hur jag kan förbättra chanserna för någon av växterna i listan?