winggirl
Hejsan!

Jag ska övervintra en hel del växter, men har inte tillgång till ett "svalt och ljust rum med ca 5-10 grader" som det mesta verkar behöva. Jag försöker istället med lite alternativa övervintringsalternativ och tar gärna emot tips och råd från er som har gjort samma typ av övervintring.

Först är det mitt citronträd. Jag har ställt in ett litet växthus (Biltemas) i en dusch (med fönster för ljuset), placerat citronträdet i växthuset och duschar det ibland. Sedan köpte jag en hydrometer på ClasOhlsson med en extra givare för att kolla luftfuktigheten. Jag har nämligen hört att citronträd kan stå inomhus i vanlig inomhustemperatur om det står fuktigt. Är det någon som har gjort en likande övervintring för sitt citronträd? Erfarenheter? Lyckas trädet överleva och hållas fritt från ohyra? Ska jag tänka på något mer? Var tipset om fukt bra?

Nästa gäng med plantor är följande (allt står i krukor):
Olivträd
Blåbär
Rosmarin
Curryört
Vindruvor
Diverse kryddor
Fikon
Björnbär
Kiwi - Jenny
Valnötsträd
Dvärgpersikoträd
Citronverbena
(ja, jag misstänker att jag behöver en tomt whist.gif )
Dessa plantor står nu på en oisolerad vind med en växtlampa över sig. Jag vet inte hur jag ska kunna hålla växterna vid liv om temperaturen kryper ner för lågt. Jag hoppas på att vinden medför en "carport-effekt". Jag har även tillgång till ett oisolerat uterum, men jag tror att vinden kan bli några grader varmare. Är det någon som har tips på hur jag kan förbättra chanserna för någon av växterna i listan?

Alexander-VG-zon3
ta veck citronträdet från duschen och växthuset, det kommer bli för fuktigt.

Citronträd kan övervintra i rumstemp, viktigt är med extraljus. citronträd brukar också vara tåliga mot torrluft. trivs såklart bra i fuktigluft och får mindre ohyra då, men så mycket osm jag tror det kan bli i det utrymmet är inte bra.

har du haft växterna ute under våren-sommaren-hösten ? såfall kan samtliga av dessa övervintras i rusmtemp OM du har extraljus. minst 2x38w för varje 150cm fönsterkarm.

Blåbäret är det ända som nog inte funkar så bra inne, däremot gör det inget om det fryser lite i krukan.

hur kallt tror du att det blir på vinden som lägst ?

men på vinden hade jag ställt ;
Blåbär
Björnbär

och ev Valnötsträd och Dvärgpersikoträd beroende på hur kallt det blir. står dessa kallt behöver dom inget extraljus. isolera/täck krukorna. dessa växter står bladlösa och behöver inget extraljus om dom står kallt. björnbäret och blåbäret kan dock vara vintergröna. men är det tillräckligt kallt behöver inte dom extraljus. däremot står dom varmt behövs.

dessa resten av listan hade jag placerat i rumstemp och mycket extraljus. har dom varit ute innan så tål dom att övervintra så här. finns inga garantier men flera av dom har jag övervintrat så.
Olivträd
Rosmarin
Curryört
Vindruvor - vilken vindruva ?
Diverse kryddor - vilka kryddor ?
Fikon
Kiwi - Jenny
Citronverbena

och ev också

Valnötsträd
Dvärgpersikoträd
kerstin z5-6
Håller med Flaxxs, ut ur badet och investera i lysrör så klarar du dem jättebra , ljus från fönster är = nada November till mars yes.gif Lycka till!
winggirl
Tack så mycket för de snabba svaren!

Då plockar jag ner flertalet av växterna från vinden. Om det finns någon växt av mina vindsväxter som behöver en liten vinter för att hämta kraft så tar jag gärna emot tips.

Jag är fortfarande lite fundersam på hur jag ska hålla citronträdet på en lagom fuktig nivå som inte blir för torrt eller för fuktigt. Brukar citronträd klara en vanlig vinter inomhus? Vad är lagom relativ luftfuktighet? Jag har försökt att hålla luften i växthuset på över 50%.

Åter, tack!!
kerstin z5-6
Du kan försöka men svårt i bostad och ljuset är så mkt viktigare på vintern
Alexander-VG-zon3
av dina växter som vill ha mer vinter har jag skrivit det är ev dessa som kan vara kvar på vinden även när det blir kallt. blåbär och björnbär funkar inte så bra inne i rumstemp. däremot resten kan du ha inne i rusmtemp om du har extraljus, varmt och mörkt är det ingen av dessa växter som trivs. har du haft dom ute innan har de fått kyla då.

citronträdet är inte så känsligt, mår den dåligt av torr luft kommer du märka det. annars mitt eget står inne varje vinter ibland extraljus ibland inte. får aldrig ohyra eller bladfall, fast sedan har jag många akvarium och fönster som isolerar dåligt så jag har kanske bra klimat inne för växterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon