|
Christa
18-10-2010, 16:30
Jag har inte skördat något på de här två plantorna. Ville se hur de blev när de blev mogna. Märkligt att samma sort kan bli så olika.
Undrar om frön från de långa ger nya likadana och frön från de knubbiga ger knubbiga.
[attachment=55681:600x400l_nga.jpg][attachment=55680:600x400knubbiga.jpg]
malcolm
18-10-2010, 16:44
Grattis till skörden!  Jag har planer på att så paprika inomhus i kruka nu, fel årstid kanske men går det så går det.
Härliga paprikor!  Vad är det för sort? Är det F1 hybrider?
Christa
18-10-2010, 17:04
CITAT (rosita @ 18-10-2010, 16:47)  Härliga paprikor!  Vad är det för sort? Är det F1 hybrider? Red Skin, minns inte om det stod F1 men de verkade självfertila. De gav frukt snabbt och inga blommor verkade ramla av. Såg inga insekter i dem. Fröerna kommer från Lord Nelson. De sa dock att årets frö inte funkat så bra. Köpte mina förra året som tur var. Nu står plantorna i badkaret på andra våning. Får väl snart börja skörda men har inte nänts ännu. Tog dock bilderna igår så än är det ingen fara. Bar ut dem i solen så de skulle få lite extra ljus men idag är det busväder här. Av de sorter jag sådde så var den här i särklass tidigast och mest lättodlad. Lena Israelsson har skrivit i sin bok att den är tidig. CITAT (malcolm @ 18-10-2010, 16:44)  Grattis till skörden!  Jag har planer på att så paprika inomhus i kruka nu, fel årstid kanske men går det så går det. Tack malcolm! Vi hade ofta paprika inomhus i mitt föräldrahem och det gick bra. Tror dock att du har större chans att lyckas om du väntar till januari åtminstone. Annars behöver de nog extra ljus. Det nog i och för sig andra här som kan det bättre än jag.
malcolm
18-10-2010, 17:05
Jag brukar ta frön från paprikor som jag köpt i livsmedelsbutiken, sak samma vad de heter. Lägger dem på ett fat först så de får torka och sedan ner i jorden med dem. Har fungerat klockrent alla gånger.
Christa
18-10-2010, 17:08
CITAT (malcolm @ 18-10-2010, 17:05)  Jag brukar ta frön från paprikor som jag köpt i livsmedelsbutiken, sak samma vad de heter. Lägger dem på ett fat först så de får torka och sedan ner i jorden med dem. Har fungerat klockrent alla gånger. Har du sått den här årstiden tidigare? Brukar du få bra skörd? Hur länge har du sedan haft glädje av plantorna?
malcolm
18-10-2010, 17:15
Tror inte jag sått så här sent på året tidigare men vinter har det i alla fall varit men som sagt, går det så går det.
Anja Danmark
18-10-2010, 20:07
Jeg har sået de første paprika og chilier nu og har dem under ekstralys.
Jeg sår to frø hver 3. uge, og så vil jeg se til næste år, hvornår de giver frugt. Så håber jeg at kunne se hvilket tidspunkt der er bedst at så på, så jeg kan gøre det fremover.
Sidste år såede jeg i december og havde modne frugter sidst i juni.
[attachment=55685:h_st_18102010.jpg]
mvh Anja
emilsjogren
18-10-2010, 22:32
alla typer av capsicum funkar att så hela året(för mig i alla fall) även om de tappar blommor om de får för lite ljus. Annars en av de mest tacksamma växterna att odla(oavsett sort, chili som paprika...)
Dessutom kan kärnorna användas i åratal om de förvaras rätt..
Christa
19-10-2010, 05:57
Då kanske mina plantor klarar vintern inomhus också?
Är det ingen som har någon ide om min ursprungsfråga om att de blev så helt olika på olika plantor av samma sort och om frön från dessa bibehåller olikheterna?
blomkronan
19-10-2010, 07:23
Grattis christa vilka fina paprikor Det kanske blev olika pga polloneringen  har du flera planter i närheten? jag vet inte om det är möjligt att polloneringen påverkar frukten... men den påverkar ju vilka frön det blir. Du måste prova att övervintra dom finna plantorna
Preussen
19-10-2010, 07:59
CITAT (Christa @ 19-10-2010, 06:57)  Då kanske mina plantor klarar vintern inomhus också?
Är det ingen som har någon ide om min ursprungsfråga om att de blev så helt olika på olika plantor av samma sort och om frön från dessa bibehåller olikheterna? tycker det ser ut som normal variation. ta frö från de frukter du tycker är bäst, sen om det är placebo eller det påverkar urvalet är något tid får utvisa. själv tycker jag det stora problemet med att ha capsicum inomhus under vinterhalvåret är skadedjur. nu har jag inte möjligheterna men när jag odlade capsicum mer frekvent sådde jag sorter av c.chinense och c.pubescens i december och c.annum samt c.baccatum under januari.
Myosotis
19-10-2010, 09:12
Har inget svar men det var roligt att se variationen. Och Anja, vilken fin bild! En sån massa sorter! Jag måste ha de ogrönaste fingrar som finns, jag har aldrig lyckats få paprikor på mina plantor.
Anja Danmark
19-10-2010, 16:57
CITAT (blomkronan @ 19-10-2010, 08:23)  Grattis christa vilka fina paprikor Det kanske blev olika pga polloneringen  har du flera planter i närheten? jag vet inte om det är möjligt att polloneringen påverkar frukten... men den påverkar ju vilka frön det blir. Du måste prova att övervintra dom finna plantorna  Pollineringen har ingen indvirkning på frugter fra i år - her er det sidste års pollinering, der betyder noget. Så hvis en plante er krydsbestøvet/korspollinerad, ses det først året efter. Og Myosotis - jeg har heller aldrig haft så fine planter før, så det er helt sikkert på grund af mit nye drivhus og meget tidlig såning af frøene... mvh Anja [attachment=55692:h_st_13092010.jpg]
Christa
19-10-2010, 17:29
CITAT (blomkronan @ 19-10-2010, 07:23)  Grattis christa vilka fina paprikor Det kanske blev olika pga polloneringen  har du flera planter i närheten? jag vet inte om det är möjligt att polloneringen påverkar frukten... men den påverkar ju vilka frön det blir. Du måste prova att övervintra dom finna plantorna  Tack Blommis! Det jag är mest glad över är att det funkade utomhus men det var ett bärande för att de skulle stå i solen och inte för blåsigt. Jag saknar verkligen ett växthus! Jag fick vakta plantorna för små snigelsnäckor. Jag hade stora svarta paprikor också och de åt hål i flera uppe vid skaftet och kröp in i dem och sedan ruttnade de inifrån. I växthus kanske man får lus istället?
Hej
Det händer med växter som kommer från frö .
H:Bassam
Christa
21-10-2010, 20:23
CITAT (Anja Danmark @ 18-10-2010, 21:07)  Jeg har sået de første paprika og chilier nu og har dem under ekstralys.
Jeg sår to frø hver 3. uge, og så vil jeg se til næste år, hvornår de giver frugt. Så håber jeg at kunne se hvilket tidspunkt der er bedst at så på, så jeg kan gøre det fremover.
Sidste år såede jeg i december og havde modne frugter sidst i juni.
[attachment=55685:h_st_18102010.jpg]
mvh Anja Grattis till fin skörd Anja! Vad är de orange för sort? Liknar sweet orange baby som jag har i år. Mina smakar dock som vanlig paprika trots att det är en chili. Vad är det egentligen för skillnad på paprika och chili som smakar som paprika?
Anja Danmark
22-10-2010, 05:59
Hej Christa -
de orange er sød paprika - jeg har selv taget frøene fra en frugt fra supermarkedet for et par år siden, og nogen gange går det jo fint!
Den helt store forskel på paprika og chili er smag og styrke, da de jo er samme "familie" mere flere forskellige arter - prøv at se på nogle af alle chilitrådene jer på odla.nu, hvor du kan få en masse information om det...
mvh Anja
Her mine nye planter for et par uger siden:
[attachment=55748:bl_t_lys.jpg]
Christa
22-10-2010, 09:08
CITAT (Anja Danmark @ 22-10-2010, 06:59)  Hej Christa -
de orange er sød paprika - jeg har selv taget frøene fra en frugt fra supermarkedet for et par år siden, og nogen gange går det jo fint!
Den helt store forskel på paprika og chili er smag og styrke, da de jo er samme "familie" mere flere forskellige arter - prøv at se på nogle af alle chilitrådene jer på odla.nu, hvor du kan få en masse information om det...
mvh Anja
Her mine nye planter for et par uger siden:
[attachment=55748:bl_t_lys.jpg] Men jag menar om en chilisort smakar som helt vanlig paprika. Varför kallas den då chili? En sak jag undrar är ocskå om en del sorter är mindre känsliga för gråmögel eller vad det nu är som får delar av plantorna att bli mögliga och vissna. Jag har inte fått stora angrepp men Sweet orange baby har lätt fått sådana angrepp när det varit kallt och fuktigt. Red skin däremot verkar stå emot detta bra. Den verkar i och för sig klara kyla bättre över huvud taget.
Christa
22-10-2010, 18:45
Min finaste paprika hade plötsligt blivit dålig  Den nedersta på bilden till höger. Jag har kollat dom varje dag så jag förstår inte riktigt vad som hände. Den verkar har ruttnat inifrån. Undrar om stora temperaturväxlingar kan gör att det blir så eller om det kan bero på att jag vattnade plantorna ordentligt häromdagen. De var väldigt torra så det behövdes verkligen men det kanske gjorde att paprikorna blev blötare. Kanske hade varit bättre att vänta med vattning till plantorna så ledsnare ut? Fast jag tyckte att bladen började se lite krulliga ut. Nu måste vi börja äta av dem som är kvar så inte fler går åt pipan. Tyvärr har jag fått muskelkramp i vänster käkmuskel så jag har ursvårt att tugga. Typiskt mig att spara saker för länge. Fast hade jag skördat dem gröna i somras som jag funderade på då så hade jag inte fått några mogna alls och de har varit en fröjd för ögat under ganska lång tid.
Vilka fina paprikor har du haft dom i växthus?Jag fick massor med paprika men lyckades inte få dom röda jag hade mina ute mot en solig södervägg( men smaken var det inget fel på).
Christa
25-10-2010, 10:03
CITAT (Vippan @ 25-10-2010, 10:21)  Vilka fina paprikor har du haft dom i växthus?Jag fick massor med paprika men lyckades inte få dom röda jag hade mina ute mot en solig södervägg( men smaken var det inget fel på). Nej de stod utomhus och inte i sol hela tiden. Bar runt dem så gott det gick. Red Skin är en tidig sort. Sådde dem i april har jag för mig och sedan stod de i oisolerade drivbänkar tills frostrisken var över. Vad hade du för sort?
CITAT (Christa @ 25-10-2010, 11:03)  Nej de stod utomhus och inte i sol hela tiden. Bar runt dem så gott det gick. Red Skin är en tidig sort. Sådde dem i april har jag för mig och sedan stod de i oisolerade drivbänkar tills frostrisken var över.
Vad hade du för sort? Har faktiskt ingen aning om vad sorten hette köpte 2 fröpåsar på plantagen, jag satt mina frön redan i februari. Red Skin ska jag komma i håg,tiden går fort det är inte sååå lång tid kvar innan det är dags att sätta nya frön igen (längtar).
mimmi 1
27-10-2010, 11:45
CITAT (Bassam @ 19-10-2010, 19:33)  Hej
Det händer med växter som kommer från frö .
H:Bassam  Alla växter kommer väl från frö??
Christa
27-10-2010, 16:58
CITAT (Vippan @ 27-10-2010, 10:45)  Har faktiskt ingen aning om vad sorten hette köpte 2 fröpåsar på plantagen, jag satt mina frön redan i februari. Red Skin ska jag komma i håg,tiden går fort det är inte sååå lång tid kvar innan det är dags att sätta nya frön igen (längtar). Jag köpte mina frön förra året och Nelson sa att fröet som sålts i år inte funkat så bra. Jag vet ju inte om det gällde alla påsar men det kanske är bra att köpa från 2010 års skörd. Jag skördade en paprika idag. De står både här och där i huset och kanske kan jag övervintra några plantor.
Christa
19-11-2010, 15:04
Nu har det blivit lus på paprikaplantorna och efter en stunds funderande så skördade jag paprikorna och slängde plantorna. Jag har ju inget extraljus och lus vill jag inte ha igen. Jag har en hibiskus som hade gröna löss i flera år och nu när jag äntligen blivit av med dem så vill jag inte ha nya.
Lite synd på plantorna men jag tar ofta på mig för mycket jobb och kände att jag inte ville plocka löss hela vintern.
En paprikaplanta har jag kvar som är fin och vad jag kan se lusfri. Min stora med först svartlila och sedan roströda paprikor lever också än plus en massa chiliplantor med frukter som smakar som paprika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|