CITAT (Eva i Skåne @ 18-10-2010, 20:36)

Jag hänger gärna på frågan.
Här kommer en länk till bilder.
http://www.google.se/images?q=mandaville%2...sa=N&tab=wiBlomman fanns att köpa från Odla i början av sommaren. Jag hade fyra stycken varav endast en lever nu. Dom stod ute i krukor, skyddat och halvsoligt. Den som överlevt är inte mycket större än sticklingen var från början. Den har ingen prioritet hos mig bland växter som ska överleva vintern

men den är ju vacker när den blommar.
Ok, då vet jag att den verkar vara lite svår att få att blomma om. Får se vad jag gör med den då.
Tack
CITAT (flaxss @ 18-10-2010, 20:44)

dom gillar sol och värme, odlas ute under den frostfriaperioden (avhärda dom först mot sol och blåst, sedan ha dom ute i ett varmt och soligt och skyddat läge). låt dom torka upp, ges näring under våren-sommaren inte vintern ca 2-4gånger per månad beroende på hur den växer och hur vädret är. tas in innan frosten och övervintras som vanlig krukväxt alt med extraljus alt svalt men frostfritt och lite torrare. plantera om till våren-försommaren om så behövs annars funkar dom bra i mindre krukor. ge lucker jord (vanlig krukväxt eller planteringsjord av hög kvalite funkar väldigt bra).
Oj, är det en uteblomma egentligen. Jag som haft den inomhus hela sommaren. Får väl behålla den och testa nästa sommar att ha den ute då.
Tack för tipset