pysslan
Hej!
Jag har en inomhusväxt, vars blommor ser ut ungefär som petunia. Är en klätterväxt, har den på spalje i krukan. Den har bara blommat en gång under det året jag ägt den, vilket var när jag fick den.
Den växer enormt, men blommar alltså inte mer.

Vad ska jag göra, för jag antar att det är en inomhusperenn och ska blomma om.

Den ska vattnas regelbundet, och det gör jag. Den får torka ut ganska mycket mellan vattningarna. Göder den under vinterhalvåret. Tyvärr har jag inget foto på växten
Tacksam får råd
Eva i Skåne
Jag hänger gärna på frågan.
Här kommer en länk till bilder. http://www.google.se/images?q=mandaville%2...sa=N&tab=wi

Blomman fanns att köpa från Odla i början av sommaren. Jag hade fyra stycken varav endast en lever nu. Dom stod ute i krukor, skyddat och halvsoligt. Den som överlevt är inte mycket större än sticklingen var från början. Den har ingen prioritet hos mig bland växter som ska överleva vintern mad.gif men den är ju vacker när den blommar.
Alexander-VG-zon3
dom gillar sol och värme, odlas ute under den frostfriaperioden (avhärda dom först mot sol och blåst, sedan ha dom ute i ett varmt och soligt och skyddat läge). låt dom torka upp, ges näring under våren-sommaren inte vintern ca 2-4gånger per månad beroende på hur den växer och hur vädret är. tas in innan frosten och övervintras som vanlig krukväxt alt med extraljus alt svalt men frostfritt och lite torrare. plantera om till våren-försommaren om så behövs annars funkar dom bra i mindre krukor. ge lucker jord (vanlig krukväxt eller planteringsjord av hög kvalite funkar väldigt bra).
pysslan
CITAT (Eva i Skåne @ 18-10-2010, 20:36) *
Jag hänger gärna på frågan.
Här kommer en länk till bilder. http://www.google.se/images?q=mandaville%2...sa=N&tab=wi

Blomman fanns att köpa från Odla i början av sommaren. Jag hade fyra stycken varav endast en lever nu. Dom stod ute i krukor, skyddat och halvsoligt. Den som överlevt är inte mycket större än sticklingen var från början. Den har ingen prioritet hos mig bland växter som ska överleva vintern mad.gif men den är ju vacker när den blommar.

Ok, då vet jag att den verkar vara lite svår att få att blomma om. Får se vad jag gör med den då. thumbdown.gif
Tack

CITAT (flaxss @ 18-10-2010, 20:44) *
dom gillar sol och värme, odlas ute under den frostfriaperioden (avhärda dom först mot sol och blåst, sedan ha dom ute i ett varmt och soligt och skyddat läge). låt dom torka upp, ges näring under våren-sommaren inte vintern ca 2-4gånger per månad beroende på hur den växer och hur vädret är. tas in innan frosten och övervintras som vanlig krukväxt alt med extraljus alt svalt men frostfritt och lite torrare. plantera om till våren-försommaren om så behövs annars funkar dom bra i mindre krukor. ge lucker jord (vanlig krukväxt eller planteringsjord av hög kvalite funkar väldigt bra).

Oj, är det en uteblomma egentligen. Jag som haft den inomhus hela sommaren. Får väl behålla den och testa nästa sommar att ha den ute då.
Tack för tipset rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
den är inte härdig ute, tål inte så mycket frost. men den trivs bra ute under tiden det är varmt ute. den blommar sent på sommaren-hösten. jag sköter min som jag beskrev och den blommar varje år på sensommaren-hösten-vintern. hinner den inte blomma inne så brukar den blomma när jag tar in den.

men den växer likabra inne åretrunt, men den kanske blommar bättre om den får komma ut lite. varför jag skrev att man kan odla den ute under sommaren är att mina brukar må bra av det (bara man kommer ihåg att avhärda den mot solen).
fuchsian
Jag köpte 2 st. Sundavillea fr. Odla i våras och de har jag haft i mitt växthus. Nu är de inneväxter.
Det jag undrar är att de växer så sakta.
Mina har enstaka blommor och de ser friska ut, men nu börjar de tappa blad, inga gula, gamla, utan till synes helt friska blad.
Är det normalt?
VH
"Fuchsian"
Tickamobster
CITAT (fuchsian @ 19-10-2010, 10:42) *
Jag köpte 2 st. Sundavillea fr. Odla i våras och de har jag haft i mitt växthus. Nu är de inneväxter.
Det jag undrar är att de växer så sakta.
Mina har enstaka blommor och de ser friska ut, men nu börjar de tappa blad, inga gula, gamla, utan till synes helt friska blad.
Är det normalt?
VH
"Fuchsian"

Jag har 2 st, en med rosa blommor och en med röda. Båda växer på bra inomhus och det kommer även nya knoppar, men jag har som du samma problem med att helt friska ( lite mindre blad) ramlar av. Någon som har några tips ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon