Motti
Var i dag på apoteket och köppte avmaskningsmedel till gullegrisen här:) en pytteliten tablett med köttsmak,1 sådan räcker till en 8 kiloskatt,jag krossade den i en mortell och blandade med Tonfisk,Helge åt upp allt utan att blinka. Första gången på tio år som det gått så lätt att avmaska:)kan tala om att tabletterna är pyttesmå och långsmala och som sakt smakar kött;)ni som har svårt att få i er katt avmasknigsmedel dom här tabletterna är helt suveräna och som sakt man kan mosa dom och blanda i kattmaten eller tonfisken:)Det ligger två tabletter i varje förpackning och har för mig att de kostade 119 kr ?så man har avmaskning till två katter eller två gånger till samma katt.
Solstorm
Bra om det går lätt att få i dem men jösses så dyrt. Har man några katter så blir det ju jättemycket pengar.
gunvor
jag använde sedan något år Profender spot on - det är receptbelagt och 2 doser kostar 133.50 för medelstora katter - tror det är dyrare för större katter.
Första gången jag använde det kliade han nacken och det blev en liten naken fläck men nu är det helt ok!
Min vet. anser att katter som jagar råttor m m bör avmaskas ofta! Min är en duktig jaktkatt - släpar hem sina byten från närbelägna grisfarmen!!
ingrids
Mortlade betydligt billigare masktabletter och blandade med tonfiskmousse, alla tre doserna han skulle ha slank ner och han tiggde om mer smile.gif . Fast kisse är otroligt lätt att få i alla sorters medicin bara de är utblandade med godsaker. Syrrans katt som är superbesvärligt att ge maskmedel är nog mer samma målgrupp som Helge, så henne ska jag tipsa.
Bondbönan
Hur ofta bör man avmaska sin utekatt?
Whiskuchi
Jag använde Profender efter att en av katterna kräkts upp Banminth. Men jag avmaskar bara vid konstaterad mask, det är vansinne att rutinmässigt slaska i katterna gift. Det finns provtagningskit på apoteket (Kolla Masken), då skickar man in lite bajs och får inom ett par dagar svar på mailen.
omk
TACK, TACK, TACK för tipset Motti !!!!
Ska testa så fort jag kan ! Har MEGAproblem med 4 som VÄGRAR, hur jag än gör !!!
yahoo.gif
Solstorm
Det är ju ett gift som man ger katterna och det hamnar ju i naturen sedan och påverkar mask och annat där också. Jag avmaskar aldrig slentrianmässigt. Upptäcker jag en mask hos en katt så avmaskar jag naturligtvis allihop samtidigt.
Myosotis
Det brukar tom rekommenderas att inte ens avmaska så fort man ser en mask utan vänta ett tag till.
*Stintan*
Viktigt också att man använder rätt avmaskningsmedel beroende på vilken typ av mask djuret har. Därför bör man använda och skicka in "Kolla masken" innan så att man får rätt medel. "Kolla masken" finns på apoteket.
sqrulan
g.gif Nu blev jag lite fundersam, mina katter har aldrig haft mask?! Men jag minns några tidigare då man såg dom där vita "risgryns" maskar där bak och då avmaskade jag minst en gång per år.
Min son höll på att äta upp en då han var 8 år, han trodde att det var cocos från en negerboll/chokladboll.... sick.gif

Vad konstigt att jag aldrig ser några maskar nu? Har jag blivit blind?
*Stintan*
CITAT (sqrulan @ 20-10-2010, 21:53) *
g.gif Nu blev jag lite fundersam, mina katter har aldrig haft mask?! Men jag minns några tidigare då man såg dom där vita "risgryns" maskar där bak och då avmaskade jag minst en gång per år.
Min son höll på att äta upp en då han var 8 år, han trodde att det var cocos från en negerboll/chokladboll.... sick.gif

Vad konstigt att jag aldrig ser några maskar nu? Har jag blivit blind?

All sorts mask syns inte så därför kan det vara bra att testa med Kolla masken om man har katter som går fritt ute och jagar. Man ska absolut inte avmaska i onödan eftersom det finns risk att dessa parasiter blir resistenta.
sqrulan
Va??? Kan dom ha mask som jag inte ser? sick.gif Lill Sqrulis sover varje natt i min säng!!!! Var hittar man "kolla masken"??
Solstorm
Kolla masken finns på apoteket.
Monaxe
Eftersom mina katter är duktiga jägare så maskar jag av dem regelbundet, det brukar bli ca 2 ggr/år, det kan bli en extra dos pm jag ser att det finns mask i pälsen runt ändtarmen sick.gif , Annars brukar det märkas på katterna att de har mask genom att de magrar snabbt och jämt är hungriga.

Men jag kanske maskar av för ofta då?
Myosotis
2-3 ggr/år ska nog vara okej. Jag skulle kunna avmaska var och varannan månad här, förr gjorde jag det så fort jag såg en mask, men nu brukar jag försöka behärska mig ett tag. Det var en mycket kunnig tjej på apoteket som sa det till mig först, men sen har jag hört veterinärer säga det också, dock tydligen inte alla.

Jag hade en katt som nästan dog av spolmask som jag naturligtvis inte hade sett, jag avmaskade bara mot bandmask. Sen dess använder jag alltid maskmedel som tar alla sorters mask.
Monaxe
Jag brukar också maska av med den sort som skall ta alla maskangrepp eftersom jag är osäker på vilken sort de har. Dessutom kan det ju masksorten variera från gång till gång, att då hålla på att skicka mask till analys innan avmaskning varje gång skulle bli ruskigt omständligt (och dyrt)
omk
Är det nån som vet vad som händer med katten om man INTE avmaskar (mot bandmask först o främst, men även andra masksorter) ?
Har letat lite på nätet men inte direkt hittat nåt, där står bara ATT man ska göra det. confused.gif

Jag tänker lite på lo, räv, grävling o andra vilda, mindre rovdjur, de måste ju också få mask !? Hur överlever dom ett "maskangrepp" ? g.gif
Kräks dom upp själva "huvudmasken", när den blir så stor, att själva maten inte "får plats" ? sick.gif
ingrids
Katten blir på sikt mager och ämlig, mindre aktiv etc. Jag trodde inte min katt kunde få mask eftersom han inte äter råttor och bara är ute i sin inhängnad, men när han blev väl mager avmaskade jag ändå och det syndes på resultatet att det behövts sick.gif Nu har ha blivit piggare och snyggare i pälsen, men han går fortfarande på kattungekäk för att äta upp sig.
Carl

Finns två sorter av mask band mask och spolmaskar. Band maskarna kan man normalt se runt analen. Spolmaskarna ser man inte om inte katten spyr upp dom. Finns kombi tabletter på apoteket som tar kål på båda sorterna. Finns ingen anledning alls att tabletter om inte masken har visat sig.
Myosotis
CITAT (omk @ 22-10-2010, 16:07) *
Är det nån som vet vad som händer med katten om man INTE avmaskar (mot bandmask först o främst, men även andra masksorter) ?
Har letat lite på nätet men inte direkt hittat nåt, där står bara ATT man ska göra det. confused.gif

Jag tänker lite på lo, räv, grävling o andra vilda, mindre rovdjur, de måste ju också få mask !? Hur överlever dom ett "maskangrepp" ? g.gif
Kräks dom upp själva "huvudmasken", när den blir så stor, att själva maten inte "får plats" ? sick.gif

Som sagt så höll min katt på att dö av spolmask. Det blev stopp i tarmarna av all masken. Hon åt och mådde bra på kvällen, spydde på natten och var helt apatisk på morgonen. Veterinären trodde först att hon hade svalt något som hade fastnat. Vi röntgade, gav kontrastmedel, röntgade igen, gav henne olja och dropp och väntade på att hon skulle bajsa. (Jag jobbade hos veterinären då så det var lätt att hålla på. På kvällarna tog jag med henne hem så hon fick sova hemma, på morgnarna tog jag med henne dit.) Efter flera dagar, precis när veterinären ville operera, kräkte hon upp ett stort nystan med mask sick.gif Han avmaskade och så var det inte mer med det.
Självklart har de vilda djuren inälvsparasiter. Många dör, de som klarar det bäst pga god hälsa överlever. Det är en del av det naturliga urvalet. Blir det väldigt mycket parasiter i ett område dör många djur, och då dör även parasiterna för att värdarna blivit för få, så det går i cirklar. Mina höns har gapmask som jag får hålla på och avmaska mot. Koltrastarna i trädgården äter samma smittade daggmaskar, alltså måste koltrastarna också ha gapmask.
omk
Aha, tack för all info Myosotis !

En av kisarna, har faktiskt kräkt upp bandmask en gång. I badrummet, jämte kattlådan. Ick ! sick.gif
Tror säkert att de andra också gjort det, nån gång, men alla är ju ute, mer eller mindre dygnet runt, så det är svårt att få grepp om.
Motti
Vår veterinär sa att de flesta katter klarar av mask och har sina "trix"för att avmaska sig själva då och då,men som han underströk då vill det till att katten har en god fysik får mat och är sjukdomsfri.En löskatt fixar inte mask eftersom de inte har fri tillgång till föda eller så försvagas de på vintern därför att de bränner för mycket fet i kylan.Raskatter har svårare att bära på mask än våra så kallat "bondkatter",i raskatten är mycket av det naturliga betendet bortavlat.Kan tala om att det är vetenskapligt bevisat.
Kryddan03
CITAT (Motti @ 24-10-2010, 00:44) *
Vår veterinär sa att de flesta katter klarar av mask och har sina "trix"för att avmaska sig själva då och då,men som han underströk då vill det till att katten har en god fysik får mat och är sjukdomsfri.En löskatt fixar inte mask eftersom de inte har fri tillgång till föda eller så försvagas de på vintern därför att de bränner för mycket fet i kylan.Raskatter har svårare att bära på mask än våra så kallat "bondkatter",i raskatten är mycket av det naturliga betendet bortavlat.Kan tala om att det är vetenskapligt bevisat.

Källor på det.
Motti
Ja texTV programet på Animal Planet som hette "Kattens liv" och Discovery "Kattens ursprung",där gäller seriös forskning,bla en kvinnlig forskare som sammlade in katt DNA från hela världen för att kolla upp genetiken i både raskatter och så kallat "bondkatter" och för att kartlägga katters ursprung ,där såg de klart att bland raskatter fattades visst DNA som finns i tex Bondkatter,jaktinstinkt motståndskraft fortplantning sjukdommar osv.Ett vansinigt intressant program om kattens ursprung bla och genetik mm.kontentan av den forskningen är att vi håller på att avla bort kattens normala instinkt och betende för överlevnad !Lite svårt att köra allt här rätt upp och ner,men ta gärna och kolla själv,programen kommer med all säkerhet att gå i repris.ser jag att de kommer upp igen så kan jag slänga in en lapp här.
Kryddan03
CITAT (Motti @ 24-10-2010, 02:08) *
Ja texTV programet på Animal Planet som hette "Kattens liv" och Discovery "Kattens ursprung",där gäller seriös forskning,bla en kvinnlig forskare som sammlade in katt DNA från hela världen för att kolla upp genetiken i både raskatter och så kallat "bondkatter" och för att kartlägga katters ursprung ,där såg de klart att bland raskatter fattades visst DNA som finns i tex Bondkatter,jaktinstinkt motståndskraft fortplantning sjukdommar osv.Ett vansinigt intressant program om kattens ursprung bla och genetik mm.kontentan av den forskningen är att vi håller på att avla bort kattens normala instinkt och betende för överlevnad !Lite svårt att köra allt här rätt upp och ner,men ta gärna och kolla själv,programen kommer med all säkerhet att gå i repris.ser jag att de kommer upp igen så kan jag slänga in en lapp här.

Jag skulle inte okritiskt sätta någon större tilltro till ett populärvetenskapligt TV-program. Genom åren har jag sett tillräckligt många sådana på såväl Animal Planet som Discovery där helt galna uppgifter lagts fram som varande riktiga. Ofta visar de sådant som är spektakulärt och när man senare kollar upp påståendena upptäcker man att det är någon obskyr "forskare" som inte har några som helst belägg för sina hypoteser utan bara lyckats att få ett forum för sina fria fantasier. Eller så är det forskning som inte är färdig ännu men ändå framställs som att de fått fram säkerställt material.

Bättre källor får du allt visa fram när du uttrycker dig så tvärsäkert. T ex skriftliga källor som blivit publicerade vetenskapligt och där resultaten är ordentligt belagda och inte gått att vederlägga tack.

Är det möjligen National Geographics program "Kattens vetenskap" (“The Science of Cats”) du menar? I så fall har jag sett det och har det även inspelat. (National Geographic brukar i och för sig vara någorlunda vederhäftiga men även där har jag sett flagranta felaktigheter.)
Det finns inte några som helst belägg för ditt påstående att "Raskatter har svårare att bära på mask" i det programmet.
Ett kort inslag i programmet handlar om vart "katten är på väg" där en uppfödare i USA som föder upp Bambino presenteras. Inslaget har dock bara indirekt med Lelslie Lyons forskning att göra. Ingen gång nämner de det du påstår ovan. Det du möjligen kan ha missuppfattat är ett påstående att raskatter skulle ha en begränsad genpool vilket i sin tur kan ge upphov till problem med genetiskt ärftliga sjukdom.* Påståendet sätts, vad jag förstår, i jämförelse med Lyons mer eller mindre världsomspännande insamlande av kattens genom för att utröna ursprunget för dess domesticering och de vill därmed problematisera genom att sia om dess framtid.
En lika begränsad genpool skulle man kunna finna bland det du kallar "löskatter". En hankatt diskriminerar tyvärr inte bland honkatter inom sitt revir p g a släktskap vilket innebär att inavel antagligen inte är speciellt ovanligt och naturligtvis helt okontrollerat. Har de dessutom människor i sin närhet som ser till att det alltid finns tillräckligt med föda eller p g a geografisk begränsning minskar dessutom den naturliga avgången genom att ungkatter stöts bort så att besläktade individer snart bebor hela reviret. Ett klassiskt exempel är väl Manxkatter som faktiskt från början var "löskatter". Dina s k "löskatter" drabbas av precis samma sjukdomar som raskatterna men dessa dokumenteras väl oftast inte. Om jag dristar mig till att göra ett lika huvudlöst påstående som ditt skulle jag påstå att "löskatter" troligen har lika svårt - kanske t o m svårare att "bära på mask". Fast det vill jag ju inte då jag inte har några vederhäftiga belägg för det och jag orkar inte leta upp heller. Det kan dock få belysa min uppfattning att man hellre bör vara kritisk än tvärsäker.

En parentes som inte kom fram i programmet: Det är till stor del genom raskattsaveln man upptäckt genetiken bakom flera ärftliga sjukdomar hos katter. En del av den forskning som bedrivs på Lyons fakultet är att utveckla säkra verktyg för att upptäcka genetiskt ärftliga sjukdomar hos katter t ex PKD (Polycystisk njursjukdom) för att i förlängningen kunna använda dessa verktyg för att upptäcka sjukdomar som kan drabba människor (enkelt uttryckt).

Vad gäller avmaskning hänvisar jag till SVA och Fass:
Avmaskning
Anthelmintikaresistens

M a o endast utekatter behöver avmaskas regelbundet fast helst efter träckprov. Om man skall avmaska är det viktigt att inte underdosera eftersom det ökar risken för eventuell resistens hos mask. Innekatter behöver oftast inte avmaskas alls och då endast vid indikation på maskförekomst t ex genom träckprov.
Resistens hos maskarter förekommande hos hund och katt är inte säkerställt men det finns indikationer att resistens kan utvecklas hos dessa maskar.

* De visade i och för sig några maskade katter i inslaget. Kan det vara det som ställt till med huvudbry för dig?
Fyra garanterat maskade katter (och två svarta):
Myosotis
Bra inlägg och intressant länk om resistens. Jag måste nog avmaska nu, katterna är odrägliga och konstant vrålhungriga.
Vuxna katter avmaskas årligen mot spolmask skriver SVA, och vid konstaterad infektion mot bandmask. Man kanske skulle avmaska bara mot bandmask ibland och så bara en gång om året mot spolmask också?

Lite OT: Jag såg också programmet och tyckte det var intressant, den här populationen av stora katter i Egypten hade jag t.ex. aldrig hört talas om. Jag tycker ofta man hittar fel i naturprogram, mycket störigt. Jag är fågelintresserad och brukar sitta och svära åt alla dumheter medierna kläckar ur sig, det värsta är ju att folk tror mer på nån såkallad expert på tv än på vad en kunnig fågelmänniska säger.
Det här kattprogrammet var ganska seriöst, jag hittade bara en sak att störa mig på faktiskt, och det var att de sa att gula katter var "färgstarka", alltså inte camouflagefärgade, samtidigt som de visade landskap bestående av gul ökensand där tamkatten utvecklades. Men även här i Sverige smälter en gul/röd katt in förvånansvärt bra. Jag har en röd och en svartvit och man ser praktiskt taget alltid den svarte först, även i mörkret där han lyser med sin haklapp.
Whiskuchi
TV-dokumentärer är inte särskilt trovärdiga källor, Animal Planet visade t.ex. en dokumentär där de nämnde ett sätt att se om katten är en Maine Coon - den ska ha ett M i pannan. Undrar hur många som gick på det. (men jo, Science of Cats var ovanligt bra)
Carl
kryddan03!
Vet att många uppfödare använder argumentet att vissa att vissa löskatter kan ha en svag genpool. Enligt min mening så är det stor skillnad att medvetet använda sig av få individer i som bas och att dessutom att använda sig linje avel eller som det i allmän mun heter INAVEL för att snabbare nå sitt mål. Inavlar kraftigt så får man problem förr eller senare. Att man se skaffar sig program för att man själv infört ärftliga sjukdomar är en dålig ursäkt
Kryddan03
CITAT (Carl @ 24-10-2010, 16:40) *
kryddan03!
Vet att många uppfödare använder argumentet att vissa att vissa löskatter kan ha en svag genpool. Enligt min mening så är det stor skillnad att medvetet använda sig av få individer i som bas och att dessutom att använda sig linje avel eller som det i allmän mun heter INAVEL för att snabbare nå sitt mål. Inavlar kraftigt så får man problem förr eller senare. Att man se skaffar sig program för att man själv infört ärftliga sjukdomar är en dålig ursäkt

Nu börjar det att bli lite för OT.
Men, får väl lov att svara.
Tycker du att det är bättre att bara skita i de genetiska problem som tidigare generationer av uppfödare ställt till med? Vilket märkligt resonemang.

Idag är faktiskt inte linjeavel så vanlig som du vill låta förespegla. Tvärtom ser man en tydlig trend där man vill ha så liten inavelsgrad som möjligt i sina linjer. Idag finns det dessutom ganska bra verktyg man kan använda för att lätt räkna ut inavelskoefficient på många raser. Det finns dessutom en helt annan medvetenhet om ärftlighet och sjukdomar än det fanns förr. Och de uppfödare jag känner till (inte få) strävar efter att minimera riskerna för ärftliga sjukdomar. T om stolpskottet i programmet som ville "måla med genetik" försökte, vad jag förstod, hålla inavelskoefficienten nere. Sedan finns det naturligtvis rötägg som det alltid gör. Men, min åsikt är att idag är det inte de som sätter ribban utan snarare de som förespråkar en sund avel.
Raser som kan få problem med begränsad genpool är de som numerärt är små. Personligen anser jag att man i de fall där det är möjligt i så fall skall para ut med en annan ras för att vidga genpoolen.
Sedan får man inte glömma att i de fall man väljer linjeavel av olika anledningar och får tillstånd för det räcker det med en utparning i nästa generation av en icke besläktad individ för att inavelskoefficienten skall sjunka. Jag kan spåra mina katters linjer ända tillbaka till 50-talet och redan i de första generationerna gjorde man då utparningar med t ex huskatter (eller XSH som det kallas på "uppfödarspråk"). Jag tror och hoppas att man kommer att bli än mer restriktiva mot linjeavel ju mer man lär sig om t ex recessiv och polygenetisk nedärvning av sjukdomar.
Det är lite trist med rasavelshatare som bara rapar upp förlegade argument och inte bryr sig om att sätta sig in i den rådande situationen...

Jag vill fråga dig, Carl', om man har samma översikt och kontroll av inavel när man bara släpper ut sin löpande honkatt till första bästa hane (som lika väl kan vara hennes far, bror eller son) eller t ex i en hemlös kattkoloni?
Kryddan03
CITAT (Myosotis @ 24-10-2010, 10:21) *
Bra inlägg och intressant länk om resistens. Jag måste nog avmaska nu, katterna är odrägliga och konstant vrålhungriga.
Vuxna katter avmaskas årligen mot spolmask skriver SVA, och vid konstaterad infektion mot bandmask. Man kanske skulle avmaska bara mot bandmask ibland och så bara en gång om året mot spolmask också?

Lite OT: Jag såg också programmet och tyckte det var intressant, den här populationen av stora katter i Egypten hade jag t.ex. aldrig hört talas om. Jag tycker ofta man hittar fel i naturprogram, mycket störigt. Jag är fågelintresserad och brukar sitta och svära åt alla dumheter medierna kläckar ur sig, det värsta är ju att folk tror mer på nån såkallad expert på tv än på vad en kunnig fågelmänniska säger.
Det här kattprogrammet var ganska seriöst, jag hittade bara en sak att störa mig på faktiskt, och det var att de sa att gula katter var "färgstarka", alltså inte camouflagefärgade, samtidigt som de visade landskap bestående av gul ökensand där tamkatten utvecklades. Men även här i Sverige smälter en gul/röd katt in förvånansvärt bra. Jag har en röd och en svartvit och man ser praktiskt taget alltid den svarte först, även i mörkret där han lyser med sin haklapp.

Tack Myo! smile.gif
Det där med gula katter var faktiskt något jag också reagerade på. Dels för att min värld heter det röda katter men det är ju egentligen bara en fråga om semantik. wink.gif Men också dels för att jag tänkte som du; att "gula"(/röda) katter måste väl ha ett utmärkt kamouflage i en ökenmiljö. biggrin.gif Sedan tänkte jag att redan då pysslade man med kontrollerad avel för att förstärka vissa önskvärda egenskaper.
Anki på Öland
CITAT (Kryddan03 @ 24-10-2010, 04:11) *
Jag skulle inte okritiskt sätta någon större tilltro till ett populärvetenskapligt TV-program. Genom åren har jag sett tillräckligt många sådana på såväl Animal Planet som Discovery där helt galna uppgifter lagts fram som varande riktiga. Ofta visar de sådant som är spektakulärt och när man senare kollar upp påståendena upptäcker man att det är någon obskyr "forskare" som inte har några som helst belägg för sina hypoteser utan bara lyckats att få ett forum för sina fria fantasier. Eller så är det forskning som inte är färdig ännu men ändå framställs som att de fått fram säkerställt material.

Bättre källor får du allt visa fram när du uttrycker dig så tvärsäkert. T ex skriftliga källor som blivit publicerade vetenskapligt och där resultaten är ordentligt belagda och inte gått att vederlägga tack.

Är det möjligen National Geographics program "Kattens vetenskap" (“The Science of Cats”) du menar? I så fall har jag sett det och har det även inspelat. (National Geographic brukar i och för sig vara någorlunda vederhäftiga men även där har jag sett flagranta felaktigheter.)
Det finns inte några som helst belägg för ditt påstående att "Raskatter har svårare att bära på mask" i det programmet.
Ett kort inslag i programmet handlar om vart "katten är på väg" där en uppfödare i USA som föder upp Bambino presenteras. Inslaget har dock bara indirekt med Lelslie Lyons forskning att göra. Ingen gång nämner de det du påstår ovan. Det du möjligen kan ha missuppfattat är ett påstående att raskatter skulle ha en begränsad genpool vilket i sin tur kan ge upphov till problem med genetiskt ärftliga sjukdom.* Påståendet sätts, vad jag förstår, i jämförelse med Lyons mer eller mindre världsomspännande insamlande av kattens genom för att utröna ursprunget för dess domesticering och de vill därmed problematisera genom att sia om dess framtid.
En lika begränsad genpool skulle man kunna finna bland det du kallar "löskatter". En hankatt diskriminerar tyvärr inte bland honkatter inom sitt revir p g a släktskap vilket innebär att inavel antagligen inte är speciellt ovanligt och naturligtvis helt okontrollerat. Har de dessutom människor i sin närhet som ser till att det alltid finns tillräckligt med föda eller p g a geografisk begränsning minskar dessutom den naturliga avgången genom att ungkatter stöts bort så att besläktade individer snart bebor hela reviret. Ett klassiskt exempel är väl Manxkatter som faktiskt från början var "löskatter". Dina s k "löskatter" drabbas av precis samma sjukdomar som raskatterna men dessa dokumenteras väl oftast inte. Om jag dristar mig till att göra ett lika huvudlöst påstående som ditt skulle jag påstå att "löskatter" troligen har lika svårt - kanske t o m svårare att "bära på mask". Fast det vill jag ju inte då jag inte har några vederhäftiga belägg för det och jag orkar inte leta upp heller. Det kan dock få belysa min uppfattning att man hellre bör vara kritisk än tvärsäker.

En parentes som inte kom fram i programmet: Det är till stor del genom raskattsaveln man upptäckt genetiken bakom flera ärftliga sjukdomar hos katter. En del av den forskning som bedrivs på Lyons fakultet är att utveckla säkra verktyg för att upptäcka genetiskt ärftliga sjukdomar hos katter t ex PKD (Polycystisk njursjukdom) för att i förlängningen kunna använda dessa verktyg för att upptäcka sjukdomar som kan drabba människor (enkelt uttryckt).

Vad gäller avmaskning hänvisar jag till SVA och Fass:
Avmaskning
Anthelmintikaresistens

M a o endast utekatter behöver avmaskas regelbundet fast helst efter träckprov. Om man skall avmaska är det viktigt att inte underdosera eftersom det ökar risken för eventuell resistens hos mask. Innekatter behöver oftast inte avmaskas alls och då endast vid indikation på maskförekomst t ex genom träckprov.
Resistens hos maskarter förekommande hos hund och katt är inte säkerställt men det finns indikationer att resistens kan utvecklas hos dessa maskar.

* De visade i och för sig några maskade katter i inslaget. Kan det vara det som ställt till med huvudbry för dig?
Fyra garanterat maskade katter (och två svarta):

CITAT (Kryddan03 @ 24-10-2010, 18:46) *
Nu börjar det att bli lite för OT.
Men, får väl lov att svara.
Tycker du att det är bättre att bara skita i de genetiska problem som tidigare generationer av uppfödare ställt till med? Vilket märkligt resonemang.

Idag är faktiskt inte linjeavel så vanlig som du vill låta förespegla. Tvärtom ser man en tydlig trend där man vill ha så liten inavelsgrad som möjligt i sina linjer. Idag finns det dessutom ganska bra verktyg man kan använda för att lätt räkna ut inavelskoefficient på många raser. Det finns dessutom en helt annan medvetenhet om ärftlighet och sjukdomar än det fanns förr. Och de uppfödare jag känner till (inte få) strävar efter att minimera riskerna för ärftliga sjukdomar. T om stolpskottet i programmet som ville "måla med genetik" försökte, vad jag förstod, hålla inavelskoefficienten nere. Sedan finns det naturligtvis rötägg som det alltid gör. Men, min åsikt är att idag är det inte de som sätter ribban utan snarare de som förespråkar en sund avel.
Raser som kan få problem med begränsad genpool är de som numerärt är små. Personligen anser jag att man i de fall där det är möjligt i så fall skall para ut med en annan ras för att vidga genpoolen.
Sedan får man inte glömma att i de fall man väljer linjeavel av olika anledningar och får tillstånd för det räcker det med en utparning i nästa generation av en icke besläktad individ för att inavelskoefficienten skall sjunka. Jag kan spåra mina katters linjer ända tillbaka till 50-talet och redan i de första generationerna gjorde man då utparningar med t ex huskatter (eller XSH som det kallas på "uppfödarspråk"). Jag tror och hoppas att man kommer att bli än mer restriktiva mot linjeavel ju mer man lär sig om t ex recessiv och polygenetisk nedärvning av sjukdomar.
Det är lite trist med rasavelshatare som bara rapar upp förlegade argument och inte bryr sig om att sätta sig in i den rådande situationen...

Jag vill fråga dig, Carl', om man har samma översikt och kontroll av inavel när man bara släpper ut sin löpande honkatt till första bästa hane (som lika väl kan vara hennes far, bror eller son) eller t ex i en hemlös kattkoloni?

Vad toppen att få läsa två så initierade och kunniga inlägg! Tack Kryddan!!
Anki
Kryddan03
CITAT (Anki på Öland @ 24-10-2010, 22:31) *
Anki

blush.gif
Motti
Har man utekatt som äter möss och råttor ska man avmaska en gång per år,så inte mer än en gång om året.Friska utekatter har förmågan att reglera sin mask på egen hand med det de äter ute tex gräs örter enligt min veterinär.Det här maskmedlet var en pytteliten tablett med köttsmak som vår Helge gärna åt upp med tonfisk,har brövat bandnintpasta med tonfisk,gick inte alls för den luktar medecin lika så Axilur med tonfisk gick inte heller dom luktar också skumt.den här lilla pyllan med köttsmak blandat med tonfisk slank ner hur lätt som helst .ville tipsa dom som har katter som inte gillar att bli "hållna" eller ligga på rygg och få grejer i mun.säkert fler än jag som har ex katthemskatter som varit med om en del otäcka saker och inte gillar att bli "behandlade".
Monaxe
CITAT (Anki på Öland @ 24-10-2010, 22:31) *
Anki

Helt enig! tummenupp.gif
Motti
oj det var mycket du skrev Kryddan !men jag ser att du äger raskatteroch det är som du sa att dom har en försvagad genpol som innebär att man avlar bort kattens grundinstinkter.Jag har inget behov av att slänga in långa utläggningar om katter här ,jag vet bara vad jag set på tv och i mitt förnufft så är det en helt okej forskning eftersom den grundar sig på DNA.
Kryddan03
CITAT (Motti @ 31-10-2010, 00:13) *
oj det var mycket du skrev Kryddan !men jag ser att du äger raskatteroch det är som du sa att dom har en försvagad genpol som innebär att man avlar bort kattens grundinstinkter.Jag har inget behov av att slänga in långa utläggningar om katter här ,jag vet bara vad jag set på tv och i mitt förnufft så är det en helt okej forskning eftersom den grundar sig på DNA.

Nej, det sade jag inte! Jag skrev det inte ens! Läs om och läs rätt...

Fast det är nog ingen idé. Jag tror att jag lägger dig på ignoreralistan istället... orkar inte med att läsa dina taskigt skrivna och oftast fullständigt obegripliga haranger längre.

Låt bli att kommentera mina katter är du snäll. Väldigt lågt! Fast varför blir jag förvånad? Det säger en hel del om dig som människa...
Whiskuchi
CITAT (Motti @ 31-10-2010, 00:13) *
oj det var mycket du skrev Kryddan !men jag ser att du äger raskatteroch det är som du sa att dom har en försvagad genpol som innebär att man avlar bort kattens grundinstinkter.

Oj, hur står det till med läskunnigheten egentligen? (apropå läs- och skrivkunnighet förresten, SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA tänk på mellanslagen! Mellanslag EFTER skiljetecken, annars blir det svårläst!)
Motti
Här gäller det tydligen att bara tycka som alla andra och inte ha egna åsikter eller funderingar ! beträffande min skrivkunnighet så tycker jag att det jag skriver är helt förståligt.
Trodde det här handlade om katter mm och inte mig personligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon