skånepåg
Jag ska börja göra mycket med bra mat numera, så vill gärna ha era tips på goda såser till potatis och kött och hur man gör dem ^^
Och allt annat, alla tips mottages =)
Malvia

Kall eller varm sås?

Man kan göra mycket med Kesella o.dyl. t.ex.

Recept har jag inget nu, men det går ju alltid att googla fram om du inte har tillgång till kok-böcker.

Bra att du tänker på att äta bra mat.
skånepåg
Hehe jag har kollat recpet.nu där är ju tusentals recept, men jobbigt att leta där bara =(
Har inga receptböcker så bara internet ^^ Men hur gör man för att få gräddsås att bli lite tjockare??

Varm eller kall kvittar jag gör oftast mycket mat så dagebn efter funkar bra ^^
netaave
CITAT (skånepåg @ 19-10-2010, 10:32) *
Hehe jag har kollat recpet.nu där är ju tusentals recept, men jobbigt att leta där bara =(
Har inga receptböcker så bara internet ^^ Men hur gör man för att få gräddsås att bli lite tjockare??

Varm eller kall kvittar jag gör oftast mycket mat så dagebn efter funkar bra ^^

Ett väldigt enkelt sätt att reda såser, alltså få dom tjockare är att använda Maizena redning, finns både ljus och mörk. Finns en tabell på paketen där det står hur mkt man ska ha till x dl vätska.

Annars gör man en sås för 4 port gm att röra hop 1 msk smält smör med 2 msk mjöl, sen spä med 4 dl vätska och då kan du blanda som du vill, lika delar mjölk/vatten, bara mjölk eller byta ut 1 eller 2 dl av det mot gräddde och krydda med salt och peppar. Ska man ha den till kött kan man vänta med att spä till mjöl-smörblandningen blir lite brunare (rör då i den hela tiden) och kanske smaksätta med några droppar soja när man spätt den.
skånepåg
CITAT (netaave @ 19-10-2010, 10:53) *
Ett väldigt enkelt sätt att reda såser, alltså få dom tjockare är att använda Maizena redning, finns både ljus och mörk. Finns en tabell på paketen där det står hur mkt man ska ha till x dl vätska.

Annars gör man en sås för 4 port gm att röra hop 1 msk smält smör med 2 msk mjöl, sen spä med 4 dl vätska och då kan du blanda som du vill, lika delar mjölk/vatten, bara mjölk eller byta ut 1 eller 2 dl av det mot gräddde och krydda med salt och peppar. Ska man ha den till kött kan man vänta med att spä till mjöl-smörblandningen blir lite brunare (rör då i den hela tiden) och kanske smaksätta med några droppar soja när man spätt den.

Ja Maizena har jag sett i några matprogram, jag brukar bara gör med grädde och lite mjöl i stekpannan efter kött fettet ^^
malcolm
CITAT (skånepåg @ 19-10-2010, 09:59) *
Jag ska börja göra mycket med bra mat numera, så vill gärna ha era tips på goda såser till potatis och kött och hur man gör dem ^^
Och allt annat, alla tips mottages =)

Det finns redan en såstråd under denna avdelning: Recept på goda såser tack!
skånepåg
CITAT (malcolm @ 19-10-2010, 14:27) *
Det finns redan en såstråd under denna avdelning: Recept på goda såser tack!

Ok sorry, får kolla den biggrin.gif
xlxl67
Sås till vilt men funkar även till nöt/gris. Kör vanlig såsredning men blanda i enbär och rönnbärsgelé - oslagbart... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon