Full version: Förvara cannaknölar
Stefan63
Hej!

Tog upp dom för en vecka sedan och det var rejäla klumpar av rötter och jord. Var nu ute och försökte ta bort jord från "klumparna" (stått en vecka för att torka upp) men det gick inte så bra, utan att förstöra knölarna.
Hur gör jag?
Kan de stå kvar så, klumpen är 30x30cm eller måste den mesta av jorden bort?
Ska rötterna klippas in?
Ser ut som om knölarna mer än fördubblats sig.

Första gången jag ska vinterförvara lökar/knölar.

Mvh
Stefan
mimmi 1
Jag har nyligen själv frågat om canna.... och fick råden att, antingen låta dom stå kvar i krukan, torka upp, ställa bort, låta vissna ner...
eller.... stå kvar i krukan, fortsätta att vattna, och sköta som en krukväxt....
eller.... att ta upp knölarna, linda in i tidningspapper eller annat , och lägga torrt och svalt och plantera igen till våren...

så du ser... man kan tydligen göra lite hur som helst! smile.gif

själv har jag tagit upp dem, bara för att krukan var alldeles för trång, ligger ännu så länge i en papperskasse, i väntan på att torka upp lite, och att bladen ska vissna ner.... det är första året jag har cannor också, så det ska bli spännande att se till våren hur jag lyckats... smile.gif
Bassam
Hej
- På zonen 1 till 3 man kan övervintra Canna ute genom att skära alla bladen till samma höjd kompost som jag ska lägga över dem för att skydda dem från frost ( nästan 4 cm över marken ).

- Men från zon 4 till 8 det är bättre om man ta bort rotsystem eller rhizomer från jorden och lägga dem i fri frost plats eller du kan täcka dem på komposten , på källare eller garage spreja dem på vatten och lägga dem i papperspåse .

Obs

1 De behöver lite vatten på vintern. Men lämna inte dem torka.
2 för säkerhet du kan doppa dem i Svamp bekämpning medel (Kocide) 5 10 minuter före att övervintra.

Några tipsar:

1 Behåller dem torra med plus gradar.

2 De ska inte stå tälta för att fukt inte stanna och ger möjlighet till Svamp skador.

3 titta på deras färger.

4 Se efter Svamp skador.

H:Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon