Anna i Mälardalen
Hej
Satte tre fläder, Sambucus nigra 'Black Lace', i en äldre häck av björkspirea förra hösten. Nu tycker jag inte dessa flädrar har tagit sig så bra denna växtsäsong. De är mindre än då jag satte dem.

Mellan björkspireorna är det dryga 1m och jag har satt flädrarna ca 40 cm ut från häcken men i mellan häck plantorna på tre ställen. Ville på så sätt öka upp höjden (insynsskydd) på häcken på dessa ställen.
Jag har vattnat under sommaren. Det är soligt och väl dränerat med jordmån av sprängsten, sand och lera på platsen. I tron om att även denna sorts fläder var starkväxande grävde jag groparna endast knappa 50*50*50 cm.

Har jag satt flädrarna för nära den befintliga häcken? Skall jag flytta ut dem (passa på nu under hösten)?
eller tar det ett tag innan flädrarna tar sig? Kanske skall jag bara se till att gödsla ordentligt nästa vår? Min för hoppning är ju att flädrarna snart kan sticka upp 1,5m i häcken av björkspirea. Kanske helt lönlöst projekt kanske skall skall jag byta flädrarna mot tex pärlrönn?

kerstin z5-6
Jag kan ju bara gissa din zon Mälardalen z 3?
De här flädrarna trivs nog inte så bra i spirea häcken ,kanske konkurrensen, kanske platsen. Mina blir 1,5 m under sommaren även om de totalfryser till backen, under vintern.Jag bor i mkt kallare zon.De är betydligt känsligare än den vanliga flädern och den gulbladiga,och de rosa blommorna är underbara!
Jag skulle flytta dem till våren ,till bra jord,i en egen rabatt, lite upphöjt läge och vattna mkt,de är underbara i samplanteringar tex med gråbladigt som lavendel samt andra växter som Heuchera.
Anna i Mälardalen
Hej
Men de växer från 0- 1,5m på en säsong i norr!
Då har de ju en väldig växtkraft ändå!
Huggorm
CITAT (Anna i Mälardalen @ 20-10-2010, 09:53) *
Hej
Men de växer från 0- 1,5m på en säsong i norr!
Då har de ju en väldig växtkraft ändå!

Visst har dom en väldig växtkraft, men då krävs det att rotsystemet har fått etablera sig ordentligt och att jorden är näringsrik och fuktig.
kerstin z5-6
och Jag tror inte att denna sort någonsin blir jättelik ens i z3.Vedartat som buskar och träd brukar som sagt dessutom ta tid på sig at etablera sig
Anna i Mälardalen
Tack för svar!

Jag skulle gärna vilja ha flädern där vid spireahäcken....

Konkurrens: Viktigaste frågan. Vinner jag något på att flytta ut flädern till ca 70-80cm från häcken??

Gödsla: Gödsla med kompost varje år är inget problem.

Vatten: Ställde en annan fråga här på forumet och fick tipset att täcka jorden som ju är torr med gräsklipp. På så sätt finns det de som t.o.m. kan odla grönsaker utan att vattna (mycket)? Detta borde ju då räcka för en (om några år) väl etablerad fläder?
kerstin z5-6
Det är bra att ha jorden öppen dvs ej gräsbeväxt närmast nyetablerade burskar o träd, men det ersätter inte vattningens betydelse de första säsongerna.

Att Flädern här växer så fort här, beror nog på den stora "lampan" vi har i skyn 24/7 under sommaren angel_not.gif
Anna i Mälardalen
Hej
Buskarna retade mig...
Läste på här på forumet att man kan flytta buskar tidig vår eller höst. Då höstplantering kräver mindre vatten var det bara att slå till!

Fläderbuskarna stod endast ca 20cm från mitten av spireahäcken.
Nu har jag flyttat ut dem till 1,1m från häcken. Jag fyllde inte hela gropen med jord (ca 80%). Sen lade jag en stor hink med kompost (små gren bitar och mull) över varje buske, stampade till.

Jag ger rapport hur det gick i vår.

Den väletablerade trädgårdsarkitekten var den som hade ide´n med buske i spireahäck. Jag föreslog flädern som hon sa var bra, g.gif .)
Får se om jag måste byta till rönn.
Anna i Mälardalen
I mitten av maj: Har tre högar med torkat gräs och mull. Till min förvåning såg jag ett bladpar fläder i två av dem och ett ynka i den ena.
Tyvärr har häcken blivit äten av sork eller möss i vinter. Då jag klippte ner häcken trampade jag på två av flädrarna.
Nu får flädern gräs, kompost och vatten.
Fortsättning följer...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon