Hej
Satte tre fläder, Sambucus nigra 'Black Lace', i en äldre häck av björkspirea förra hösten. Nu tycker jag inte dessa flädrar har tagit sig så bra denna växtsäsong. De är mindre än då jag satte dem.
Mellan björkspireorna är det dryga 1m och jag har satt flädrarna ca 40 cm ut från häcken men i mellan häck plantorna på tre ställen. Ville på så sätt öka upp höjden (insynsskydd) på häcken på dessa ställen.
Jag har vattnat under sommaren. Det är soligt och väl dränerat med jordmån av sprängsten, sand och lera på platsen. I tron om att även denna sorts fläder var starkväxande grävde jag groparna endast knappa 50*50*50 cm.
Har jag satt flädrarna för nära den befintliga häcken? Skall jag flytta ut dem (passa på nu under hösten)?
eller tar det ett tag innan flädrarna tar sig? Kanske skall jag bara se till att gödsla ordentligt nästa vår? Min för hoppning är ju att flädrarna snart kan sticka upp 1,5m i häcken av björkspirea. Kanske helt lönlöst projekt kanske skall skall jag byta flädrarna mot tex pärlrönn?