Andreas L
Det verkar vara fler än mig som har kli i fingrarna och sår frön i höst crazy.gif Underbart med arter som tänder små ljus i höstens mörker! Några små ljus som tittade upp här i förrförra veckan var:

Acacia maidenii - Maiden´s Wattle från Australien
Adenanthera pavonina - Rött sandelträd
Codariocalyx motorius - Telegrafplanta även kallad Desmodium gyrans
Ephedra sinica - Ma Huang
Mimosa pudica - Sensitiva eller Rör-mig-ej som den också kallas
Mucuna pruriens, en klättrare från Indien

Andra arter som är på G, är:

Argemone mexicana - Mexikansk taggvallmo
Camellia sinensis - Te
Mammillaria heyderi - Plattvårtkaktus
Sassafrass albidum - Sassafrassträd

Hoppas på en riktigt frodig vinter w00t.gif

Ska försöka att låna en kamera och ladda upp här...

Ha de gott allesammans!
sqrulan
tummenupp.gif Oj vad grönfingrad du är! Den där rör-mig-ej hadde jag för några år sedan, kul att se hur känslig den är.
Andreas L
Ja, mina är jättesmå men har fått sina första blad som drar ihop sig när jag duschar dom smile.gif Det är 9 stycken som tittat fram än så länge. Sådde 36 frön så förhoppningsvis kommer fler att gro.
Andreas L
Gaah... Kan inte låta bli att peta ner några extra frön i jorden.... wacko.gif

Denna gång vart det nio arter av Datura... Två frön av varje art så jag har de flesta fröerna kvar till dess att man "egentligen" ska så dessa w00t.gif

Arterna är:

D. ceratocaula - Megafonblomma
D. discolor - Ökenspikklubba
D. ferox - Långtaggig spikklubba
D. inoxia- Mexikansk spikklubba
D. leichhardtii - Australisk spikklubba
D. metel - Indisk spikklubba
D. stramonium - Spikklubba
D. quercifolia - Ekspikklubba
D. wrightii - Indianspikklubba

Teplantorna har börjat sticka upp för övrigt yaay.gif
Andreas L

A.paviona2.jpg

Här kommer en bild på en liten A. paviona, Rött sandelträd. Så gullig tycker jag yes.gif
sqrulan
tummenupp.gif Åh va söt! Du är ju en grönfingrad varelse, precis som jag skrev! Men slokar den också, fast inte lika fort? g.gif Känns som om jag känner igen den på nåtvis? Men jag har ju sått massor av konstigheter, mina barn har samlat olika fröer åt mej på sina resor för dom vet att jag gillar att så! smile.gif
Fny
Andreas, det var då en jättesöt planta! wub.gif Ser fram emot att se bilder när den växt till sig lite. biggrin.gif
Andreas L
Ja, den är jättegullig. Har tre till som har tittat upp smile.gif

Va praktiskt med nära och kära som reser runt i världen! Alltid kul när det dimper ner något spännande i brevlådan yes.gif
Min bror åkte till Indien i måndags och kommer hem om sex månader. Bland annat ska har till Kerala i södra delen av landet. Där odlas det jättemycke spännande växter. Gissa om jag har skickat med en önskelista naughty.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon