Full version: LEVERGODIS
zissi
Gör ni eget levergodis till era hundar, och i så fall hur gör ni? g.gif

Köpte nötlever när jag var och handlade i dag så nu har jag skurit den i tärningar (sockerbitstora) och håller på att koka dessa. Men jag funderar på hur lång tid de behöver på sig för att torka i ugnen och i vilken värme. Googlade och fick upp så mycket olika alternativ. Slänger ut en fråga till er här i stället. Brukar ju få svar på det mesta här på Odla kompiskram.gif

Jag brukar alltid köpa levergodis men sen fick min hund smaka på torkad nötlever och blev så förtjust. Bra när jag vill belöna lite extra kanske.....
ingrid fuxwall
Tror att det finns lika många sätt att göra detta som det finns hundägare.

Själv torkade jag direkt, förstår inte varför du kokar först
Sussie F-Flower
När jag gjorde levergodis till mina hundar så lade jag in levern hel som den var i ugnen.
Fick torka på ca 60-70 graders värme med en matsked vid ugnsluckan så att inte luckan var helt stängd. Tog ungefär hela natten innan den var klar.

Klar är den när den ger efter lite (typ 1 cm.) när man trycker med pekfingret på den tjockaste delen.
Då får den gärna vara nästan hård ute i kanterna.

Skär i små bitar med vass kniv. Bitarna ska vara sega eller gummiaktiga.
Om levern smular eller sprätter så har den varit i ugnen för länge alt för varmt. (Fast det tycker ju hundarna om ändå... -smulorna alltså! laugh.gif )

Jag tror inte att jag kan komma på något annat hundgodis som har varit så eftertraktat som just lever. Man skulle nästan kunna säga att man kan lära en hund att sopa trappan, med hjälp av levergodis... giggle.gif

Glöm inte att lägga folie eller smörpapper i botten på ugnen för det droppar blod som bränns/torkas fast annars. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon