Christa
Det pågår ett program om katter i Kunskapskanalen.
skånepåg
CITAT (Christa @ 19-10-2010, 20:12) *
Det pågår ett program om katter i Kunskapskanalen.

Fan oxå att jag inte såg detta innan, älskar ju min katt och alla andra djur ^^
Vad handlade det om??
Christa
CITAT (skånepåg @ 19-10-2010, 20:53) *
Fan oxå att jag inte såg detta innan, älskar ju min katt och alla andra djur ^^
Vad handlade det om??

Det var inte riktigt vad jag trodde först. De var runt i världen och tog DNA-prov på katter för att ta reda på var katterna först blev tamkatter.

De visade också framavlade katter utan hår. Såg rätt lebbiga ut. Som IT i nyllet.
skånepåg
CITAT (Christa @ 19-10-2010, 21:20) *
Det var inte riktigt vad jag trodde först. De var runt i världen och tog DNA-prov på katter för att ta reda på var katterna först blev tamkatter.

De visade också framavlade katter utan hår. Såg rätt lebbiga ut. Som IT i nyllet.

Ok men all information e bra information ^^
Ja de hårlösa sakerna ser inte normala ut ohmy.gif
bergvallmo
Jag småtittade lite på det. Kul med lite historik. De hårlösa är verkligen superfula, ser ut som Gollum i Sagan om Ringen.

Lite tragiskt med att sönderavling och följdsjukdomar som blir.
omk
Gå in på svt.se och kolla svtplay, där finns programmet iaf nån/ngr dagar till.

Såg också programmet. Tydligen härstammar nästan alla "hushålls-katter" från Turkiet OCH Egypten, om jag förstod det rätt. De vilda lär komma från Nordafrika.

De hårlösa var .... ja, "fula" kanske man inte ska säga, mera ... ja, extrema, ovanliga, lite "ufo-aktiga" på nåt vis ... Tyvärr hade de VÄLDIGT korta ben och DÄR såg de rent missbildade ut !! thumbdown.gif

De är dock SÄKERT lika underbara personligheter som "vanligt" långbenta och håriga !!!! biggrin.gif
Hjärnan är ju liksom lite svår att "avla bort" .... rolleyes.gif
Whiskuchi
Jag tyckte att Bambino (som den kortbenta, hårlösa rasen heter) var väldigt märklig och udda, och vill inte ha en sådan själv, men missbildad? Inte mer än taxar, och dem är det inte så många som kallar missbildade (Bambinon lär f.ö. ha mindre ryggproblem än taxen)
Jag tycker nog det är värre med letala missbildningar som t.ex. manxkatten har.
Solstorm
Jag såg en snutt av programmet men tyckte att det var sjukt med uppfödare som försöker ta fram egna nya raser tex med alldeles för korta ben.
Christa
CITAT (omk @ 19-10-2010, 22:40) *
Gå in på svt.se och kolla svtplay, där finns programmet iaf nån/ngr dagar till.

Såg också programmet. Tydligen härstammar nästan alla "hushålls-katter" från Turkiet OCH Egypten, om jag förstod det rätt. De vilda lär komma från Nordafrika.

De hårlösa var .... ja, "fula" kanske man inte ska säga, mera ... ja, extrema, ovanliga, lite "ufo-aktiga" på nåt vis ... Tyvärr hade de VÄLDIGT korta ben och DÄR såg de rent missbildade ut !! thumbdown.gif

De är dock SÄKERT lika underbara personligheter som "vanligt" långbenta och håriga !!!! biggrin.gif
Hjärnan är ju liksom lite svår att "avla bort" .... rolleyes.gif

Det var väl ingen playsymbol vid programmet? Ligger den kvar ändå? Vi pratade just om det igår att det är dumt att program i Kunskapskanalen sällan går att se efteråt. Har jag missta något?
*Stintan*
CITAT (Christa @ 20-10-2010, 14:04) *
Det var väl ingen playsymbol vid programmet? Ligger den kvar ändå? Vi pratade just om det igår att det är dumt att program i Kunskapskanalen sällan går att se efteråt. Har jag missta något?

Programmet finns tydligen inte på play tyvärr vad jag kan se bland Kulturkanalens program. Det var en repris från den 13/10 dessutom.

Kollar Kulturkanalens programtablå varje dag eftersom det ganska ofta visas intressanta program i den kanalen som jag inte vill missa.
Motti
Jag såg det programet om genforskningen tror det gick på Discovery då eller Animal Planet , en kvinlig forskare samlade in DNA från hela världen för hon ville spåra kattens ursprung.Det har ju talats om i många år att kattens ursprung skulle vara Turkiet men hon lyckades visa att kattens eller vår tids tamkatt härstammat från Egypten de hittade en grav från någon av kunglig börd där de fann 300 mumifierade katter som de tog DNA från det DNA:et visade också att tamkatten då var röd tabby.Hoppas de visar det programet fler gånger för det var oerhört intressant,den här forskaren påvisade också att vi genom raskatts aveln urholkat DNA som främjat kattens naturliga betende och att risken fanns att i framtiden kommer inte katter bära sig naturligt åt som det var menat av naturen på grund av att DNA koden urholkas mer och mer.Men det lär nog ta 100 år till kanske.Håller med om att det var ruskigt att se vad människan kan åstakomma genom att leka med katt DNA för profiten skull.
zaaritha
Se Animal Planet:" 101kattraser" och" 101 hundraser."
Men det de "kör" nu--är repriser.
Whiskuchi
Haha, Cats 101 påstod att man kan se att ens Maine Coon är renrasig på att den har ett M i pannan. Det har alla mönstrade katter. Jag ger inte mycket för det programmets fakta wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon