Full version: Pioner täckas?
lenamarita
Hejsan Jag har börjat fundera på om jag ska lägga något över mina älskade pionplantor?
Jag bor i Skåne och förra vintern var det flera minusgrader här. Vi brukar ha milda vintrar. Så nu dök tanken upp Ska jag läggalöv eller något över Pionplantan? Det är ju bara 4-5 cm jord över den högsta punten.
Tacksam om ni vet innan vintern kommer liksom förra med minus 10grader. Förra vintern hade jag bara en dillpion och den stod intill en vägg och klarade sig. Jag la lite extra sand över toppen när det var som kallast.
Hur gör ni som har kalla vintrar med pionerna?
Hälsningar Lena
mimmi 1
nej det kan jag inte tänka mej, jag bor i västerbotten, vi har rätt hårda vintrar ibland, ner mot -30 och ibland ännu kallare. jag har aldrig vintertäckt mina pioner, och dom är hur fina som helst. har tom. tagit med mig moderplantan i flytten från förra huset, fick mellanlanda i svärmors potatisland i ett år, sen till mitt nya hus... då delade jag den i tre plantor, och alla tre klarade omställningen, och har blommat ...

varför jag tog med mej min pion, var för att jag fått den av min faster för länge sedan, så den har ett minnes värde för mig !

men som sagt, har aldrig vintertäckt den...
ingrids
Pioner är härdiga prylar, inget att oro sig för om de inte står i direkt väta/odränerat. Som så ofta sagts i forumet - det är sällan kylan som dödar utan vätan.
kerstin z5-6
nej låt bli det
de hatar att få en massa gojs i skallen .. undvik även att hälla på ny jord eller gödsel på våren för nära plantans mitt, ögonen ska kunna titta upp utan att ha flera cm jord över sej
Däremot tycker de om gödsel i utkanterna, jag sätter en hink över dem när jag sprider gödsel på våren
mimmi 1
Men vilket bra tips Kestin!! det ska jag komma ihåg!!
rissen
Nämän, hinktipset, vilket bra tips. Taaack!
Peztis
Tänkte på det där med kalla vintrar i olika delar av vårt land.

Det är ju skillnad på 10 minus i Skåne med inte så mycket - om någon - snö och samma temp eller lägre i Norrland med meterhöga drivor av snö... Snön isolerar ju och det är därför som perenner klarar sig så bra i våra norra delar av landet.
ingrids
Njae, här kan vara barfrost och svinkallt i ganska långa perioder. Jag tror mest på dem som säger att det är vinterfukt som är den största boven.
Bassam
Hej

I Skåne båda vind och låga temperatur Och mindre snö orsak för perenner mår inte bra under vinter tid.

Obs
Det är största orsak att i Skåne kommer lite snö på grund att snö täcka perenner och skyddar växter.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon