Full version: Syrener
Lena sallad
Hej, har några väldigt gamla syrener och undrar när jag skall klippa dem. Klipper jag helt ner till marken eller lämnar jag en del. Har också hört att syrenen blommar bättre, om man klipepr bort utblommade syrenblommor,
stämmer det?
Tack för svar på syrenproblem. Lena
Fenja
Syrenartikel
Mvh
Fenja
Peztis
Man brukar säga att syrener ska beskäras efter blomningen.

Jag gjorde så att jag förra året tog bort en del av det grövre och i år har jag tagit bort resten. Det innebar att jag fick blomning i våras samtidigt som det bildades mycket nya skott där jag glesat ut. Hoppas på att de ska blomma nästa år.

OK, häcken är inte jämn och fin ännu - den är rätt spretig och dan - men jag tror att det ska gå bra att snygga till den nästa sommar.

Att mejja ned hela syrenhäcken hade jag menalt inte klarat av! Kändes bättre att ta lite i omgångar (vilket artikeln ovan också bekräftade).
Aqvakul
Om det är riktigt gamla syrener med dålig tillväxt så hade jag faktiskt övervägt att ta ner allt, utom de yngsta skotten, på ca 20 cm. Detta bör ske under vårvintern. Är syrenerna i lite bättre kondition så kan man glesa ut dem succesivt under några år. Viktigt, vilket som, är att vattna rejält varje vecka under växtsäsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon