Fippie
Hej Alla Odlingsglada!

Nu är tanken att jag ska bli med Växthus! Och jag är i valet och kvalet... Traditionellt växthus eller paviljong? Paviljongen kan jag tycka är snyggare att se på och roligare just för att den inte är traditionell... Men är den Praktisk?

Jag har tänk mig ett växthus där jag främst ska odla lite grönsaker för hushållsbruk men också kunna driva upp planter till resten av trädgården. Jag vill kunna ha en liten sittyta man främst och viktigast är att växthuset är odlingsvänligt! Jag har ett fallfärdigt växthus på tomten idag som bara rymmer en vinranka. Detta hade jag tänk riva och då bygga det nya växthuset över rankan.

Min tomt är galet stor men jag siktar på ett växthus på ca 12-14kvadrat just för att tiden är det som jag har sämst av! wink.gif Jag har också hört att större växthus är bättre att odla i och 12-14 kvadrat känns som en bra storlek...

Jag vill mest för det estetiska ha glas i väggarna men kanalplast i taket. (I och för sig så tror jag att det främst beror på att jag får cellskräck i växthus av bara plast och har väldigt svårt att motivera mig till att ta steget över trösklen...) Jag har jagat runt både på forumet och på resten av nätet för att få lite synpunkter man jag har inte hittat så mycket.

Så här sent på hösten tänkte jag att jag dessutom kunde göra ett lagerrensningsklipp men vad ska man köpa...

Jag har alltid velat ha ett "runt" växthus men nu har jag börjat fundera på om det är så klokt... Kan man verkligen utnyttja platsen effektivt i ett sådant? Någon som har erfarenhet av detta? Någon bild om det hade varit möjligt hade varit super!

Är det någon som har erfarenhet av Hobbydrivhus paviljong Solliden? Hur är kvalitén på ett sådant?

Eller Hur Är det med Hobbyväxthus Bellis-131G. I Bellis modellen den bakre delen påbyggd, Störs man av aluminuimprofilen som delar av utrymmet? Här är även rätt låg vägghöjd Hur påverkar detta? Dessa växthus har dessutom galet låga priser i förhållande till de flesta andra på marknaden? Tummar de på kvalitén mycket?

Jag vill lägga plattor i växthuset och i princip bara odla i krukor eller dylikt... I billismodellen hade man kunnat tänka sig att den "inre rummet" fick stå för vinrakna och sittyta och den yttre biten för odlingsyta?

Jag är ytterst tacksam för alla synpunkter jag kan få! Jag blir bara mer och mer velig för var dag som går! Jag behöver någon med erfarenhet! biggrin.gif
Louisen
Hej!

Låter som trevliga funderingar du har bravo.gif personligen tror jag inte det kan blli så fel vilket du än väljer. Jag har inte så mkt erfaranhet själv ännu men på frågan om man kan utnyttja platsen bra i ett runt växthus har jag lite erfarenhet genom min mamma, som har ett 8-kantigt. HOn har tomater runt hela väggytorna, och en liten sittgrupp i mitten (litet runt bord och stolar). Där känns det som väldigt bra utnyttjad yta! Men man ska nog vara bestämd på att inte vilja ha en större sittplats - ett rektangulärt bord tex skulle nog inte kännas lika välplacerat där inne, ,då vill man nog hellre ha en rak lång vägg att utgå ifrån.

Lycka till!
Fippie
Tack för de tröstande orden...

Jag har tagit beslutet att köpa en 6kantig paviljong från hobbydrivhus... Om det sedan var rätt beslut återstår att se...

Att köpa växthus trodde jag skulle vara roligt... Men Oj vilken ångest jag har haft!!!! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon