Full version: Äpplet Frida
Solstorm
Det har kommit en ny äpplesort som kommer ut i handeln nästa år. 200 ton har skördats i år. Är här någon som har smakat?

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttny...ticle7987118.ab
lars-olof
Hej
Jag har varit med och tagit fram sorten Frida i mitt arbete som chef på Äppelriket.
Så visst är jag en aning färgad av detta när jag skall beskriva smaken på Frida.
Men ändå här kommer min smakupplevelse. Frida har ett fast fruktkött, är ganska syrlig och samtidigt söt, kraftigare i smaken än Aroma men mycket god.
Vi har fått många positiva omdömmen vid smaktester, 95 % av de som testat den svarade god eller mycket god.Nu lägger vi in den i lager och tar fram den när vi har sålt slut på Aroma. Då har den hunnit fått bort en del av den kraftiga syrligheten och söttman träder fram bättre. Slutet januari början februari släpper vi ut den.
Rebecca
Odlas Frida någonting i försöksträdgårdarna på Alnarp?
Solstorm
Är det ett äpple som man kan plocka och äta direkt eller måste det lagras ett tag först?
lars-olof
Hej
Ursäkta att mitt svar dröjt men tiden räcker inte till under hösten. Jag tycker Frida blir bättre om den får ligga någon månad helst i långtidslager, så den inte tappar vätska. När man äter den direkt, känns den ganska syrlig, men i januari - februari när vi plockade fram dem förra året var den mildare och mer aromrik.
eugenia
Jag har smakat Frida. Jag är ju ingen Aromaälskare som jag sagt förut och Frida har ju "Aromagener" i sig. Frida är faktiskt en klar förbättring. Inte alls lika vattning och menlös i smaken som Aroma. Det har fastare konsistens och är syrligare vilket jag uppskattar. Men det är inte fantastiskt gott. Det är ett helt ok äpple som i alla fall har en god smak. In mot mitten smakade det mest sockervatten. Men det är vackert och sägs stå emot skorv bra. Jag sådde alla mina kärnor direkt. Jag skulle absolut köpa det igen. Äppelsmaker varierar ju ofta.
cato
Hej eugenia!
Du skriver att du sått fröer av äpplet Frida. Har du enorm tur kan du om några år kanske få något äpple som påminner om Frida, men chansen är väldigt liten.
kanske en på tusen.
Jag skulle hellre satsat lite pengar på Triss och för vinsten köpa ett träd av sorten Fredrik, som är bror till Frida. Denna sort är dessutom lämpligare för hemträdgården.
Jan af Lisö
Jag skulle vilja ta upp ett ämne, kanske lite OT, men ändå av intresse, varför blir vissa sorter lämpliga som handelssorter, och vissa för hemträdgårdar.

Min teori och några exempel:
- Eva-Lotta är en hemträdgårdssort för den har så tunnt skal att den klarar inte av transporter
- Alice passar bara i yrkesodlingar då den kräver mycket besprutningar med medel ej tillåtna i hemträdgårdarna
- Vissa sorter (sommaräpplen, Oranie, mm) går ej att lagra och då duger de bara som hushållsfrukt i hemmaträdgårdar

Aroma (mfl) är en sort som passar utmärkt både och.

Men vad skiljer t.ex Frida och Fredrik ?
Jan Lindgren
Hej!
Den viktigaste skillnaden är kanske att Äppelriket har ensamrätt på Frida. Frida mognar något senare än Fredrik och har fler sporrar. Fler sporrar kan kanske ge större skörd och mognadstiden kan vara viktig för att planera personalåtgången.

Elise är också en kommersiell sort. Den är alltid angripen av kräfta men ger en enorm skörd. 55-60 ton per hektar. Man är tvungen att decimera blommorna med maskiner för att Elise inte ska ge för många äpplen. Ett äpple behöver ca 40 blad för att bli lagom stort.
MVH
Jan Lindgren
eugenia
Det är faktiskt en intressant sak vad som avgör lämpligheten för kommersiell odling vs hemodling. Jag vet inte heller i fallet Frida/Fredrik. Att jag sådde kärnorna berodde inte på att jag trodde det skulle bli Fridaäpplen utan för att jag brukar så kärnorna av allt som jag är nyfiken på. Ok det kanske lät så. Jag har en babyfredrik på g osså.
lars-olof
Vill informera om att vi nu öppnat vårt ULO-lager (ultara low oxygen) och börjat packa årets Frida skörd. Samtliga större grossister kommer att köpa hem den, de första leveranserna når grossisten på måndag. http://www.odla.nu/forums/uploads/12964304...4630_101695.jpg[/img]
Frida1.jpg

[
Rebecca
Jag har också smakat Frida. Gillade det skarpt! Lite lite syrlighet och alldeles lagom sött. Mycket gott!
zissi
CITAT (Jan Lindgren @ 19-11-2010, 16:43) *
Hej!
Den viktigaste skillnaden är kanske att Äppelriket har ensamrätt på Frida. Frida mognar något senare än Fredrik och har fler sporrar. Fler sporrar kan kanske ge större skörd och mognadstiden kan vara viktig för att planera personalåtgången.

Elise är också en kommersiell sort. Den är alltid angripen av kräfta men ger en enorm skörd. 55-60 ton per hektar. Man är tvungen att decimera blommorna med maskiner för att Elise inte ska ge för många äpplen. Ett äpple behöver ca 40 blad för att bli lagom stort.
MVH
Jan Lindgren

Jag köpte äpplet Elise idag för första gången. Oj, vilket gott äpple! Krispigt, lite syrligt och saftigt. Helt i min smak.

En sak jag funderade på är om de besprutas mycket eftersom de lätt angrips av kräfta som du Jan skriver här ovan? Har ingen aning om hur svenska äppelodlingar fungerar. Besprutas allt, inget eller vissa sorter?
Pata
Smakade äpplet Frida igår, det var som att äta ett nyplockat svenskt äpple - underbart. Det var också mycket gott!!!

Toppen!

Tack till er som fixat detta.
lars-olof
Kul att ni gillar smaken på Frida, vi har snart sålt slut alla Frida äpplen för denna säsong. Nu hoppas jag att vi får fart på alla träd som är planterade (ca 75 000 träd). Så att vi kan sälja ännu mer nästa säsong.
2012 och 2013 är det beställt ca 30 000 träd till.
Hälsningar
Lars-Olof Börjesson
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon