Full version: frusen cheesecake
Eva i Skåne
Klassisk, fryst cheesecake 8 - 10 port
en större pajform, eller två mindre.

Du behöver:
• 4 st ägg
• 2 dl strösocker
• 400 g philadelphiaost
• 2 tsk vaniljsocker
• 4 dl vispgrädde
• 10-12 st digestivekex och ca 50g smält smör

Mosa kexen och blanda med smält smör. Tryck ut massan, som ska vara ganska torr, i botten av en form. Grädda i ugnen 200grader ca 10-15min. Låt kallna!
Skilj på äggulor och vitor och lägg dem i var sin skål. Vispa äggulorna med sockret pösigt. Mosa osten och blanda ner den i vaniljsockret, rör samman med äggulorna och sockret (gärna i matberedare eller med elvisp). Vispa grädden i en tredje skål och rör försiktigt ner den i ägg-ostblandningen. Vispa äggvitorna hårt och rör till sist försiktigt ner dem i smeten. Häll smeten i formen och ställ i frysen över natten.
Tas upp och ställs i rumstemperatur en halvtimme innan den ska avnjutas.

Dekorera med ca 150g blandade grovhackade nötter, t ex hasselnötter, valnötter och mandel, som vänts runt i en skål med några matskedar sirap. Fördela över kakan innan servering.
Alternativt kan man dekorera med färsk frukt eller bär.

[attachment=55712:SAM_1039___Kopia.JPG]

Malvia

Åh, vad gott det ser ut! Tack för receptet!

När passar det bäst med denna? Efterrätt eller som till fikat?
theseraphim
CITAT (Eva i Skåne @ 20-10-2010, 13:56) *
Klassisk, fryst cheesecake 8 - 10 port
en större pajform, eller två mindre.

Du behöver:
• 4 st ägg
• 2 dl strösocker
• 400 g philadelphiaost
• 2 tsk vaniljsocker
• 4 dl vispgrädde
• 10-12 st digestivekex och ca 50g smält smör

Mosa kexen och blanda med smält smör. Tryck ut massan, som ska vara ganska torr, i botten av en form. Grädda i ugnen 200grader ca 10-15min. Låt kallna!
Skilj på äggulor och vitor och lägg dem i var sin skål. Vispa äggulorna med sockret pösigt. Mosa osten och blanda ner den i vaniljsockret, rör samman med äggulorna och sockret (gärna i matberedare eller med elvisp). Vispa grädden i en tredje skål och rör försiktigt ner den i ägg-ostblandningen. Vispa äggvitorna hårt och rör till sist försiktigt ner dem i smeten. Häll smeten i formen och ställ i frysen över natten.
Tas upp och ställs i rumstemperatur en halvtimme innan den ska avnjutas.

Dekorera med ca 150g blandade grovhackade nötter, t ex hasselnötter, valnötter och mandel, som vänts runt i en skål med några matskedar sirap. Fördela över kakan innan servering.
Alternativt kan man dekorera med färsk frukt eller bär.

[attachment=55712:SAM_1039___Kopia.JPG]

Hej

Gör samma cheesecake till jul men med pepparkaksbotten och så har jag i saffran i smeten så¨den blir gul, även gjort den "glöggig" och "polkagrisig" för att testa något nytt.
Peztis
CITAT (theseraphim @ 20-10-2010, 15:13) *
Hej

Gör samma cheesecake till jul men med pepparkaksbotten och så har jag i saffran i smeten så¨den blir gul, även gjort den "glöggig" och "polkagrisig" för att testa något nytt.

Har du då använt pepparkakor som du smulat ned och sedan haft smör i, eller?
Låter ju supergott!
Jag älskar Digestive-kex men jag har såååå svårt för den där botten, tycker oftast att det blir tväräckligt.

Du som gillar att exprimentera... Tänkte på det där med polkagris. Tänk om man skulle blanda i röd karamellfärg i 1/3 av smeten och melera. Det borde ju bli lite häftigt!
Eva i Skåne
CITAT (Malvia @ 20-10-2010, 14:05) *

Åh, vad gott det ser ut! Tack för receptet!

När passar det bäst med denna? Efterrätt eller som till fikat?

Jag tycker den kan passa både som efterrätt och som ensam kaka/tårta till fikat, men vid kakkalas blir den nog "för mycket" att ha som tårta.
theseraphim
CITAT (Peztis @ 20-10-2010, 16:54) *
Har du då använt pepparkakor som du smulat ned och sedan haft smör i, eller?
Låter ju supergott!
Jag älskar Digestive-kex men jag har såååå svårt för den där botten, tycker oftast att det blir tväräckligt.

Du som gillar att exprimentera... Tänkte på det där med polkagris. Tänk om man skulle blanda i röd karamellfärg i 1/3 av smeten och melera. Det borde ju bli lite häftigt!

Jag mosar bara pepparkakorna och häller i botten av formen(som är lite smörjd med smör men inget mer)så blir den smuligt härlig sen, den klibbar ihop ändå av all smet. Det samma gäller när man gör den med digestive kex, inget smör uppe på kexsmulorna!:-)

Att melera med karamellfärg ger en fräck effekt av en stor polkagriskaramell:-)

Man kan ha i lite mintextrakt och rippla med smält choklad precis innan man häller i smeten, ställ in i frysen så det stelnar och ta ut den igen och häll smält choklad över hela toppen för att sen stoppa tillbaks den i frysen.... tjoolavips! En After Eight variant:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon