netaave
20-10-2010, 14:26
*Stintan*
20-10-2010, 14:38
Borde ju vara självklart! Man ska inte behöva läsa det i en tidning.
Huggorm
20-10-2010, 14:42
Märkligt att dom inte kan ha ett plogblad monterat framme på loken? Det hade man ju förr i tiden, på den tiden då folk levde närmare verkligheten och visste att det blir vinter en gång om året.
Gossen Ruda
20-10-2010, 16:26
Ett lokdraget tåg klarar kanske ett snödjup på uppåt metern om det inte är packad snö, motorvagnar ett par dm och uppåt halvmetern. Skånska snödrivor undantagna. Dvs ute på linjen men där är det inga större problem. Fast uppvirvlande snö packas under tågen och i boggierna, det blir som is. Bromsrörelsen sätts ur spel och spiralfjädrar blir stumma. Skivbromsar är ett annat bekymmer. När tåget skall stanna värms skivorna upp. När tåget sen kör vidare virvlar snö upp som sen fryser på skivorna när dessa svalnat. Isbark på bromsskivorna sätter dessa ur spel.
Sen vi växlarna. Snö virvlar upp efter tågen och hamnar mellan stödrälsen och växeltungan. Isklumpar ramlar ner och lägger sig på samma ställe. Det finns växelvärme men man kan inte kräma på hur mycket som helst. Är det snöstorm blåser det in så mycket snö att värmen inte hänger med och hela växeln isar igen. Försöker man då lägga om växeln går den inte i kontroll, det krävs bara nån mm is emellan. Ofta kan man inte lägga tillbaka den för då ligger det is och snö på andra sidan. Till slut kanske den tinar men det kan ta några timmar och under den tiden är det stopp. Den går dock inte sönder, för det mesta.
Sen får man också tänka på att när det senast var ordentlig vinter fanns det inte X2000 som kör i 200. Knappast ens vanliga tåg i 160, maxhastighetyen var 140. Det är stor skillnad på hur mycket snö som virvlar upp i olika hastigheter. Det går enormt mycket fler tåg nu och dessutom var personaltätheten större. Visst, man kan anställa några tusen gubbar med kvast och hacka och postera ut dessa vid växlarna. Inget trevligt jobb och räkna med att par stryker med pga olyckor. Vem skall betala? Sen var inte folk så stressade på den tiden och företagen var beredda på lite stopp, nu är det Just in time som gäller. Även om det är snöstorm.
Huggorm
20-10-2010, 17:11
Att snö och is packade sig under tåget var precis vad som hände här där jag bor i vintras. Det fick tåget att spåra ur, och det tog en vecka innan banverket lyckades flytta på det. Det var ett helt vanligt linjetåg, inte någon X2000. Det blev många ersättningsbussar den veckan...
fuchsian
20-10-2010, 18:04
Svenskarna har inte tagit efter el. lärt sig sin läxa ordentligt.
Åkte tåg en gång tvärs igenom Finland och mitt i vintern och det snöade och var svinkalt, men inte var de försenade dom tågen.
De var mer robusta för vädret och vid varja stopp fanns det ett antal män som knackade bort is och snö från hjulen. Ändå att jag gjorde en lång resa med tågbyte 2 ggr så gick allt som på räls i tid och tågen höll.
Det borde svenskarna titta närmare på för där i Finland var det allmänt kännt att tågen, de håller tiden.
... Fuchsian....
Gossen Ruda
20-10-2010, 18:20
CITAT (Huggorm @ 20-10-2010, 18:11)

Att snö och is packade sig under tåget var precis vad som hände här där jag bor i vintras. Det fick tåget att spåra ur, och det tog en vecka innan banverket lyckades flytta på det. Det var ett helt vanligt linjetåg, inte någon X2000. Det blev många ersättningsbussar den veckan...
Jo, det var en Regina som fastnade. Just den motorvagnstypen saknar i stort sett plogar, bara nån form av banröjare.
titti49zon6
20-10-2010, 18:23
Har vi andra tåg här uppe i norr, sällan det blir sådana konsekvenser av snön häruppe.
Aqvakul
20-10-2010, 18:36
CITAT (titti49zon6 @ 20-10-2010, 19:23)

Har vi andra tåg här uppe i norr, sällan det blir sådana konsekvenser av snön häruppe.
Jag tror att det är värst när temperaturen ligger runt nollan - ömsom töar och ömsom fryser på - vilket är extremt vanligt i söder...
Gossen Ruda
20-10-2010, 19:19
Jo, temperaturen har stor betydelse. Sen kör inte tågen så fort uppe i norr, banorna är krokigare och X2000 går inte längre norrut än Östersund. Vi får se hur det går på Botniabanan när vintern kommer på allvar. Just nu är trafiken ett skämt, ett tåg är klart för det nya signalsystemet ERTMS men just nu häckar det på verkstan. Fö är det av samma typ som fastnade i snödrivan hos Huggorm. Det bådar gott.
Aqvakul
20-10-2010, 19:25
Är det så att vi idag köper mkt tåg från tågtillverkare i södra Europa, t.ex. Italien, som inte är byggda för vårt klimat?
Huggorm
20-10-2010, 19:40
CITAT (Aqvakul @ 20-10-2010, 20:25)

Är det så att vi idag köper mkt tåg från tågtillverkare i södra Europa, t.ex. Italien, som inte är byggda för vårt klimat?
Jag vill också minnas att jag hört något om det. Men de har ju alper i Italien, så det borde finnas snö där också. Men dom kanske inte använder dom tågen själv i områden där det snöar och blir kallt?
Gossen Ruda
20-10-2010, 20:31
Det finns ingen tågtillverkare kvar i Sverige. Vissa delar som motorer tillverkas i Västerås men montering sker i Tyskland eller Frankrike eller annorstädes. Bombardier och Alstom heter de största tillverkarna. Beträffande vintertålighet så är det upp till beställaren att kräva det och sen se till att kraven uppfylls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.