EKLO
Jag som tycker så mycket om palsternackor (och faktiskt numera lyckas rätt bra med mina grönsakodlingar i övrigt) har bara "otur" varje år, inga palsternackor trots ivriga sådder, pyssel och knåp.

Nu fattar jag det som att de är särskilt begivna på ganska tung lerjord, och det har inte jag (inte är den särskilt sandig heller tycker jag, men mer mull än lera så att säga).

Vad tror ni om att själv tillföra blålera från havsstranden (Bohuslän) och gräva ner den under de "rader" jag sedan sår palsternackorna i.

En korkad eller halvbra idé?
Peztis
Jag har "vanlig" jord, tycker jag. varken lerig, sandig eller torvig.

Jag fick JÄTTEFINA palsternackor och jag är så glad för det är första gången jag provat på att så det.

Förlåt, menade inte att strö salt i såren.

Men salt var dit jag ville komma... Om du gräver upp lera från stränderna, är det inte risk att du får med en massa salt då? Det gillar ju INTE växter, normalt.
EKLO
Hm, fattar inte vad som är galet hos mig, allt annat går ju rätt så bra helt enkelt...
Peztis
Jag läste innan om palsternacka och folk skrev att de inte fick någon skörd. Så jag blev glatt överraskad över min. Ska bli "spännande" att se hur det går nästa år...

Vad jag ville säga var att det är tydligen inte ovanligt att man får dålig skörd så du är inte ensam. Fast det är ju ingen tröst, egentligen. Du vill ju ha palsternackor! biggrin.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Peztis @ 20-10-2010, 19:33) *
Men salt var dit jag ville komma... Om du gräver upp lera från stränderna, är det inte risk att du får med en massa salt då? Det gillar ju INTE växter, normalt.

Lite lustigt kanske, men där jag bor så har vi ett Naturreservat beläget ca 3-4 km från min bostad.
Där växer "perenna" palsternackor 4-6 meter från vattennivån vid strandkanten, alldeles vid kusten.
Jag visste inte ens att det fanns perenn palsternacka men dom var väldigt dekorativa där dom stog.

För övrigt så tror jag att jorden där är väldigt sandblandad...
Har inte grävt för att kolla shy.gif , det får man väl inte göra i ett Naturreservat...?
(har god lust att gräva upp en och ta hem... naughty.gif men är alldeles för feg...)
andersen
Jag tar egna frön ifrån palsternacka, tidigt på våren så slänger jag ut en "näve" frön i en hörna, kratar lite med krattan och vattnar, då kommer dom upp lite huller om buller, och det blir fina palsternackor av dom, varför jag gör så, jo jag har hittat palsternackor som har kommit upp ifrån frön jag brukar ha några kvar från förgående år dels för att få egna frön och det blir en ganska så mäktig planta andra året.
EKLO
Tackar - men vad ska man säga om dessa tillrop? Alla gör "ingenting" och 'ändå växer det så det knakar... Jag är verkligt glad för er skull, men varför är mina sådder så ovilliga tro?
andersen
CITAT (EKLO @ 22-10-2010, 23:10) *
Tackar - men vad ska man säga om dessa tillrop? Alla gör "ingenting" och 'ändå växer det så det knakar... Jag är verkligt glad för er skull, men varför är mina sådder så ovilliga tro?

Det kanske är så att du sätter fröerna för djupt? som jag har sakt jag slänger bara ut en näve frön och krattar lite dvs knapt något så djup alls.
officinalis
Palsternackan är inte perenn. Den vilda formen är även den en bienn växt. Men visst kan den upplevas vara perenn eftersom den frösår sig rikligt och bildar bestånd.
De vilda palsternackorna går också att äta, men de har ofta små och greniga rötter så det är inget vidare. Men jag tycker smaken är helt okej!
Var dock säker på identifieringen innan ifall ni är nyfikna. En ovan kanske kan förväxla den med andra flockblommiga växter.

EKLO,
jag har också misslyckats med palsternacka. Detta var på en sandjord. Jag förkultiverade plantorna, vilket visade sig vara en dålig idé. Rötter fick jag, men de var rikligt förgrenade i tidigt stadie. Rötterna är mycket känsliga för stress.
Vad använder du för frön? Fröna förlorar sin grobarhet mycket snabbt och håller sällan mycket mer än 2 år.
Bassam
Hej

palsternackor behöver två år för att ger fina goda rötter så första år ger grönskar andra år ger äta rötter.

H:Bassam.
EKLO
Ja Bassam, det kanske funkar som du säger, att låta de små, små plantorna stå kvar i landet i väntan på att växa vidare nästa år. Jag hade faktiskt 4-5 pytteplantor nu i oktober, men dem åt jag upp när jag skulle höstvända landet.

Annars använder jag alltid årsfärska frön (Runåbergs), så grobarheten bör väl förhoppningsfullt inte vara satt på spel, men det är klart man kan få mindre bra frön. Men under flera sådder per säsong och flera år i rad?
officinalis
Finns en del som skördar sina palsternackor på våren. Mycket rottillväxt sker på senhösten då den inlagrar energi för övervintring.
EKLO
Okej, får pröva det nästa år.
ludlan
Alltså, åter till tråden.
Du vill inte tillföra jord från sediment bildade i salt vatten, du vattnar ju inte med saltvatten. Få landlevande växter klarar salt jord har jag fått lära mig, endast strandnära som pepparrot tex.
Särskilt viktigt när det gäller lera som har väldigt låg hydraulisk konduktivitet, dvs den dräneras dåligt och saltet stannar bortom överskådlig tid.

Sen vill jag påminna dig om att du själv måste äga stranden och gör du det skall du anmäla till kommunen att du tänker ha en täkt för husbehov.
vänliga hälsningar
officinalis
Om man nu verkligen vill blanda in ler i jorden så går det att köpa lergranulat. Används av en del odlare. Går bland annat att beställa från Bara mineraler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon