vika sorter har ni i sådana fall?
Åsa, mälardalen zon 2
26-12-2002, 17:26
Jag har Himrod, Zilga, Spulga och Sukribe.
Lena i Torslanda
26-12-2002, 21:11
Jag har bara en och det är Dr Schmidtmanns(?) sockerdruva. En riktigt söt druva, rikbärande. Växer på friland.
Alexandra
27-12-2002, 20:15
Jag har Zilga och subskribe! Zilgan smakar förnämligt - lite svartvinbärsarom tycker jag ....
Kan jag bygga på med ännu en fråga???
Kan man odla "vanliga" vindruvor norr om mälardalen? Sorter? Jag känner bara de vanliga som dr Schmittmanns sockerdruva (tror jag den hette) och dylika vanliga sorter som inte växter i ett kallare klimat än kanske zon 2 eller 3.
MVH/
Alexandra "druvälskaren"
De sorter som klarar sig norr om mälardalen är nog nästan bara staketdruvor som Spulga, Zilga m.fl. , om man inte odlar i växthus. Zilga klarar sig till zon 5-6 och klarar 38- grader och jag tror att spulga ska klara 25- grader. men det är inte absolut säkert att de mognar i zon 5-6 men Zilga borde ju i alla fall klara av att mogna i zon 4-5. Spulga är härdig till zon 4-5. det finns inte många sorter av släktet Vitis Vinifera (som t.ex Himrod, dr Schmidmanns Sockerdruva, Orion, Blå Burgunder, m.fl.) som klarar det kalla klimat över Mälardalen (kanske ingen alls!) (vitis vinifera sorterna klarar oftast inte kallare än 20- grader och klarar inte heller att mogna alltför långt norrut)