|
Monarda
21-10-2010, 13:29
Den här råbocken mumsade glatt i sig av fallfrukten strax utanför vardagsrumsfönstret. Kan man genom hornens storlek avgöra hur gammal den kan vara?
[attachment=55732:PA210327a.jpg]
Svårt att säga, men han ser inte ut som någon ungdom utan kan kanske vara 5-6 år.
Olle
Gossen Ruda
21-10-2010, 16:43
CITAT (Monarda @ 21-10-2010, 14:29)  Den här råbocken mumsade glatt i sig av fallfrukten strax utanför vardagsrumsfönstret. Kan man genom hornens storlek avgöra hur gammal den kan vara?
[attachment=55732:PA210327a.jpg] Nej, det går inte. Ungdjur har visserligen små horn men sen kan storleken variera utan hänsyn till åldern. Tror tom att hornen minskar i storlek när bocken börjar bli riktigt gammal.
Det stämmer, hornen varierar mycket och blir mindre igen när bocken blir gammal. Att den här bocken inte är någon ungdom ser jag inte på hornen utan på hans grova ansikte.
Olle
Meriona
21-10-2010, 17:36
CITAT (Monarda @ 21-10-2010, 14:29)  Den här råbocken mumsade glatt i sig av fallfrukten strax utanför vardagsrumsfönstret. Kan man genom hornens storlek avgöra hur gammal den kan vara?
[attachment=55732:PA210327a.jpg] En väldigt fin bild du tagit Monarda, oavsett vilken ålder han har. (Sånt vet jag ingenting om).
Kommer man tillräckligt nära är det inte särskilt svårt att se om en råbock är ung eller gammal, även om man inte kan säga exakt hur gammal den är. Här är en ungbock...
[attachment=55741:Ung_bock.jpg]
...och här är en gammal bock.
[attachment=55742:Gammal_bock.jpg]
Olle
När man ser bilderna så här ser man faktiskt att Olles bock är ung !den andre pinnabocken ser lite gråare ut och vitare i huvudet.Vilket fall så är det vackra bilder ni tagit
Jättefina bilder!!!  Men .... hur många horn har Monardas bock egentligen?  Tycker det ser konstigt ut... eller speglar det sig bara på nåt sätt??
Ja, hornet till höger ser faktiskt lite konstigt ut. Så djupt delade brukar de inte vara. Det till vänster ser mer normalt ut med tre taggar.
Olle
Fågelvägen
21-10-2010, 20:28
Men Olle, på dina 2 bilder har ju ingendera horn. Har du inga lika fina bilder men med taggar på?
Inga lika bra närbilder tyvärr. De här bilderna är tagna förra vintern vid min matplats utanför köksfönstret. Framåt senvintern hade rådjuren vant sig så vid att jag satt i fönstret och fotograferade, att de ofta kom fram bara några meter från mig. De flesta råbockar fäller sina horn i november. Sedan ska nya horn börja växa ut ganska snart, men "mina" bockar var märkligt sena med att få horn framåt våren. Nu har jag börjat lägga ut äpplen till rådjuren, men det dröjer nog ganska länge innan jag kan ta sådana här bilder på dem igen. Om de överhuvudtaget blir så orädda. Blir vintern mildare kommer de inte att vara i lika desperat behov av min matplats, och då är de säkert försiktigare.
Olle
Fågelvägen
21-10-2010, 21:17
Nu vill jag gärna veta mera om råbockarnas horn. Vid vilken tid på året - och i vilket "hornskede" - är det som bockarna fejar sina horn? Det är fejningsskadorna som är värst i vår trädgård. Och rådjuren verkar ständigt hitta på nya sorters buskar och träd att slita sönder.
Sussie F-Flower
21-10-2010, 23:13
CITAT (Fågelvägen @ 21-10-2010, 22:17)  Nu vill jag gärna veta mera om råbockarnas horn. Vid vilken tid på året - och i vilket "hornskede" - är det som bockarna fejar sina horn? Det är fejningsskadorna som är värst i vår trädgård. Och rådjuren verkar ständigt hitta på nya sorters buskar och träd att slita sönder.  Fejningen pågår som intensivast på våren när bocken går runt på sina "ägor" och märker samt försvarar sitt revir. Bocken revirmarkerar nog året runt fast vissa perioder (vår och sommar) blir det mer. På våren ska ju även basten fejas av.
Ja, fejningen brukar pågå i mars-maj, men i mina marker blev den fördröjd i våras eftersom bockarnas horn utvecklades så sent. Här är en ungbock som har börjat feja i juli.
[attachment=55746:Ungbock.jpg]
Att han är ung ser man alltså inte bara på hornen utan också på hans runda, "ungdomliga" ansikte. Här är en äldre bock med grövre ansikte och välutvecklade horn.
[attachment=55747:Gammalbock.jpg]
Olle
Sussie F-Flower
22-10-2010, 08:16
CITAT (Olle A @ 22-10-2010, 06:56)  Ja, fejningen brukar pågå i mars-maj, men i mina marker blev den fördröjd i våras eftersom bockarnas horn utvecklades så sent. Här är en ungbock som har börjat feja i juli.
[attachment=55746:Ungbock.jpg]
Att han är ung ser man alltså inte bara på hornen utan också på hans runda, "ungdomliga" ansikte. Här är en äldre bock med grövre ansikte och välutvecklade horn.
[attachment=55747:Gammalbock.jpg]
Olle Sååå vackra bilder, Olle! Ja, det syns faktiskt! När man får fler än en bild att titta på och när man får möjlighet att jämföra så syns det riktigt bra. Det är svårare när man ser ett singeldjur...
Fågelvägen
22-10-2010, 09:53
Tack Sussie för fejningsfakta! Verkar alltså vara minst fejningsrisk på vintern.
Vackra bilder, Olle! Den äldre bocken har ju också piggar på hornen. I vilken ålder får de piggar? Undrar hur många piggar en riktigt gammal bock kan ha?
Som vi tidigare har nämnt varierar antalet piggar med individen och är inget säkert sätt att bedöma åldern. Första året får de ofta bara en spets på varje horn (spetsbock), andra året två (gaffelbock) och tredje året tre (sextaggare). Men återigen, detta varierar och är inget att lita på! Mer än tre piggar på varje horn får inte svenska rådjur.
Olle
Gunilla T
22-10-2010, 11:55
CITAT (Gossen Ruda @ 21-10-2010, 17:43)  Nej, det går inte. Ungdjur har visserligen små horn men sen kan storleken variera utan hänsyn till åldern. Tror tom att hornen minskar i storlek när bocken börjar bli riktigt gammal.  kallas för returbock tror jag. Underbara bilder Olle!
Fågelvägen
22-10-2010, 12:06
OOOH, en returbock vill jag ha! Vart ska man returnera den? Nyss strök en duktig råbock förbi, men jag hann inte sätta adresslapp på den. (Den hade nyss hittat en till Chamaecyparis att feja ihjäl. Grr...)
Monarda
22-10-2010, 12:35
Kanske "min" bock har brutit av ett av dom högra i kamp med någon rival?
[attachment=55750:PA210327a.jpg]
Nej, det är nog en naturlig variation, eller ska vi kalla det en lindrig missbildning. Kanske genetiskt orsakad, eller möjligen av någon lindrig hormonrubbning. Hormonrubbningar kan ibland orsaka att råbockar får hemska "perukhorn" som varken fejas eller fälls. I värsta fall kan de växa ner över ögonen så att bocken inte kan se.
Olle
Eftersom ni verkar gilla mina bilder, kommer här en till.  Min avatarbock är nog omkring 3-4 år, trots att han bara har en spets på varje horn. [attachment=55756:Bock.jpg] Olle
theseraphim
22-10-2010, 21:53
inga problem med att bestämma åldern alls, skjut den, såga isär den och räkna årsringarna bara:-) Antalet årsringar delar man sedan med måttet(i mm)som rådjuret är från klövspets upp till knät. Sedan tar man minus det antal pälsstrån den har på en kvadratdecimeter på magen....klart!
Sussie F-Flower
22-10-2010, 23:17
CITAT (theseraphim @ 22-10-2010, 22:53)  inga problem med att bestämma åldern alls, skjut den, såga isär den och räkna årsringarna bara:-) Antalet årsringar delar man sedan med måttet(i mm)som rådjuret är från klövspets upp till knät. Sedan tar man minus det antal pälsstrån den har på en kvadratdecimeter på magen....klart! Men nu tror jag inte du är nykter...!
Fågelvägen
23-10-2010, 10:27
Onykter? Jag tror inte det om serafer, serafimer, the seraphim. Titta här: intressanta varelser!Men det har ju inget med rådjur att göra - ursäkta! Blev bara nyfiken...
theseraphim
23-10-2010, 12:10
CITAT (Fågelvägen @ 23-10-2010, 11:27)  Onykter? Jag tror inte det om serafer, serafimer, the seraphim. Titta här: intressanta varelser!Men det har ju inget med rådjur att göra - ursäkta! Blev bara nyfiken... Ja vi serafer har tre par vingar, ett par att skyla ansiktet med, ett par att skyla benen med och ett par att flyga med samtidigt som bara Serafer får vistas i den mest heliga direkta närvaro till skillnad från lägre rankade änglar som tex Keruber:-) Och nej jag är inte troende faktiskt
Överbölingen
25-10-2010, 19:12
Som ettåring har bocken oftast livfarliga spjutspetsar till horn. Därefter blir de utan större åtskilljning beroende på ålder mycket större men får sällan mer än sex taggar. Efter 5—7 årblir bocken gammal och börjar gå i retur. Då blir hornen mindre. Köttet blir sämre. Som alltid gäller reglen att ungdjur av idisslare är bäst ut köttsynpunkt. Bortsett från en rejäl oxfilet eller rostbiff. Jag sköt en s. k. troféälg, udda 22-taggare i mitten på 70-talet. Hornet fick guldmedalj. Med 2,8 poängs mariginal. Den älgen var inte mer än tre år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|