Tack för alla svar!
Men jag tjatar på...
Jag har nu tre recept, tänkte göra marmeladen i morgon...vilken tror ni är bäst/godast?
De två sista skiljer sig ju en del vad gäller koktid även om ingredienserna är snarlika.
Det första har inga äpplen.
------------
60g ingefära
8dl vatten
1kg syltsocker
Skala och riv ingefäran i tjockbottnad kastrull. Slå på vatten och socker. Koka upp och koka i 6minuter. Slå på väl rengjorda och uppvärmda burkar.
------------------
Ingredienser
150 g ingefära
5 st äpplen, gröna
0,5 kg syltsocker
0,5 l vatten
Tillagning
En marmelad för alla ingefärsälskare, stingig av ingefära och med god friskhet av äpplen. Marmeladen är inte bara god på den rostade morgonmackan utan passar också bra som fyllning i rulltårta eller andra kakor.
1. Skala ingefäran med potatisskalare. Finhacka den, gärna i matberedare. Skala och kärna ur äpplena och finhacka dem.
2. Koka ingefäran i vatten ca 5 min. Låt rinna av.
3. Blanda ingefära, äppelhack och socker i grytan. Häll på vattnet och låt koka kraftigt ca 10 min. Ta grytan från värmen och skumma väl. Häll upp marmeladen på varma, väl rengjorda burkar. Låt kallna.
4. Förvara marmeladen kallt.
-----------------------
Ingredienser
7 dl
* 150 g ingefära
* 5 gröna äpplen (Granny Smith)
* 6 dl syltsocker (500 g)
* 5 dl vatten
Gör så här
* Skala den färska ingefäran. Finhacka den i matberedare. Skala, kärna ur och finhacka äpplena. Koka ingefäran i vatten i cirka 5 minuter. Låt rinna av i sil. Blanda ingefära, äppelhack och socker i en tjockbottnad kastrull. Häll på vattnet och låt koka kraftigt i 20–30 minuter. Gör marmeladprovet. Ta grytan från värmen och skumma väl. Häll upp den färdiga marmeladen på rena glasburkar och sätt på tättslutande lock. Låt kallna.
CITAT (ingrids @ 22-10-2010, 08:08)

Jag gjorde en citron och ingefärsmarmelad för något år sedan, men jag har slarvat bort receptet. Minns att den blev god men stelnade lite dåligt, men det kan ha varit att jag bara använde citronsaften. Fördelen med de som innehåller äpplen eller citrus är att de normalt sett stelnar bra, det är svårarare att att få bra marmelad utan en pektinrik frukt.
Det lät jättegott!!
Hoppas du hittar receptet så jag kan prova nästa år