|
Meriona
21-10-2010, 17:40
Den senaste veckan (ungefär) har det var så där toksegt på Odla igen, det tar sekel för att ladda efter att man klickat på en länk/tråd/nåt. Varför? På alla andra sfärer av internet är det hur rappt som helst, på bloggar, AB, Youtube - you name it. VARFÖR är nu Odla segt igen? Det är så irriterande!
/Surmuppen Meriona
Har inga problem här hos mig men det är ju välkänt bekymmer på Odla.nu. Har du kontaktat admin? Det brukar visserligen inte hjälpa  men om många har problem så kan väl droppen någon gång urholka stenen...
Meriona
21-10-2010, 20:16
På sonens bärbara MAC så är även Odla jättesnabbt, så jag antar att det inte är helt enkelt att isolera varför vissa användare råkar ut för segheten.
CITAT (Meriona @ 21-10-2010, 21:16)  På sonens bärbara MAC så är även Odla jättesnabbt, så jag antar att det inte är helt enkelt att isolera varför vissa användare råkar ut för segheten.  Minns inte vilka dagar ... men det har hänt mig två ggr nyligt att jag inte kommit in på Odla.nu när jag suttit vid datorn ... jag har då testat med min iphone och inga problem ... trots att den går på samma nätverk. Knepigt!
Solstorm
22-10-2010, 08:48
Här har funkat jättebra väldigt länge nu. Här har tidigare varit jättesegt periodvis, även när den här datorn var ny och då förhållandevis vass och andra sidor fungerade problemfritt. När det segar så kan det inte bero på mottagaren i alla fall.
fuchsian
22-10-2010, 09:49
För min del har jag inte haft/märkt mer än enstaka gång av lite tröghet, så lite att har tagit det som given fr. Odla. ...Fuchsian....
Myosotis
22-10-2010, 10:18
Har du testat olika webläsare? Installerat adblock? Här är det inte segt längre, men det var verkligen outhärdligt när det var det. Kunde ta 3-5 minuter att ladda en sida när det var som värst. CITAT (Meriona @ 21-10-2010, 18:40)  Surmuppen  Har jag svårt att tänka mig
Har fortfarande problem med irriterande seghet på Odla, och konstigt nog är det bara Odla som segar, INGENTING annat!
Lite bättre har det blivit när jag använder firefox, men det är bara odla som blir bättre där. Allt annat segar med firefox!
Tröttsamt är det i alla händelser, undrar varför det inte går att komma tillrätta med seghetsproblemet?
malcolm
22-10-2010, 12:25
Jag har inga som helst problem med hastigheten på Odla, kör fö. med IE 9 med Telia ADSL, trådbundet via tfn.-jacket.
Kom på att jag i iphone har Safari ... kanske beror det på det att jag kunde logga in på forumet när IE inte fungerade ...?
Meriona
23-10-2010, 22:46
Kan säkert påverka, men jag har både IE på jobbet och hemma, men på jobbet är det inte segt alls. Knepigt är det minst sagt.
CITAT (Meriona @ 23-10-2010, 23:46)  Kan säkert påverka, men jag har både IE på jobbet och hemma, men på jobbet är det inte segt alls. Knepigt är det minst sagt.  Jag har öht aldrig haft segt på Odla.nu med IE ... men just nu i veckan när det var helstopp ... testade jag med mobilen och upptäckte att med den kunde jag logga in. Visst är det knepigt ... jag har ju alltid innan kört med IE utan problem.
Prova med att rensa cockies. Jag hade problem med iFokus forum och fick det tipset och det fungerade.
*Stintan*
26-10-2010, 23:20
Att köra diskrensning då och då kan avhjälpa seghet.
Meriona
27-10-2010, 18:57
Rensat cookies har jag gjort, men diskrensning tror jag inte man kan göra i Vista om jag inte minns fel. Fast det kan jag göra, minnas fel alltså.
CITAT (Meriona @ 27-10-2010, 19:57)  Rensat cookies har jag gjort, men diskrensning tror jag inte man kan göra i Vista om jag inte minns fel. Fast det kan jag göra, minnas fel alltså. Jag gjorde diskrensning häromdan .... skrev "diskrensning" i Sökraden nertill på Start ... då kom det upp en liten ruta där jag fick välja om jag ville rensa C eller D Glömde säga att jag har Vista
Meriona
27-10-2010, 19:39
Aha, då får jag fundera på om jag ska göra det Netha. Sonen är livrädd att jag ska sabba nåt, eftersom datorn funkar klockrent på allt annat, det är ju bara Odla som är segt. GU HJÄLPE om jag skulle göra att han inte kan spela CS eller WOW!
CITAT (Meriona @ 27-10-2010, 20:39)  Aha, då får jag fundera på om jag ska göra det Netha. Sonen är livrädd att jag ska sabba nåt, eftersom datorn funkar klockrent på allt annat, det är ju bara Odla som är segt. GU HJÄLPE om jag skulle göra att han inte kan spela CS eller WOW!  Men det verkar ju inte vara mottagarens fel att Odla är segt. Det har ju varit uppe till diskussion i flera år känns det som och vi har väl nästan (?) kommit överrens om att det inte finns nån gemensam nämnare mellan mottagarna.  Menar bara att man inte ska göra för stora förändringar i sin dator eftersom den funkar fint för alla andra sidor.
Meriona
28-10-2010, 16:52
Jag håller med dig Berith, jag försöker nog härda ut lite till, det kanske bli o-segt snart igen.
*Stintan*
28-10-2010, 17:27
CITAT (Meriona @ 27-10-2010, 19:57)  Rensat cookies har jag gjort, men diskrensning tror jag inte man kan göra i Vista om jag inte minns fel. Fast det kan jag göra, minnas fel alltså. Diskrensning hittar du under Tillbehör - Systemverktyg i programmenyn. Jag gör det ganska ofta för att få bort en massa krafs.
*Stintan*
28-10-2010, 17:32
CITAT (Berith @ 28-10-2010, 06:26)  Men det verkar ju inte vara mottagarens fel att Odla är segt. Det har ju varit uppe till diskussion i flera år känns det som och vi har väl nästan (?) kommit överrens om att det inte finns nån gemensam nämnare mellan mottagarna. Menar bara att man inte ska göra för stora förändringar i sin dator eftersom den funkar fint för alla andra sidor. Man förändrar ingenting i datorn utan tar bara bort onödiga saker som samlas på hög ju mer man använder datorn. Man frigör en massa Mb och när det blir för mycket så blir datorn seg. Det tar inte bort något annat än onödigt.
Läste nyss den här 2 år gamla tråden i ämnet!! Och där har ju Netha inga problem alls. Kanske att alla ska få prova på segheten minst en gång...?
Nädu Berith, jag har fortfarande inte känt av seghet i forumet. Det jag beskrev, var att det inte alls gick att logga in med IE ... vet att fler hade samma problem vid samma tid ... och som jag sa ... med iphonen (safari) kunde jag utan problem logga in.
Sedan så undrar jag ... har det gått dig förbi att vi är många, många ... faktiskt de flesta medl ... som aldrig haft problem med seghet?
*Stintan*
29-10-2010, 08:12
CITAT (Berith @ 29-10-2010, 08:15)  Läste nyss den här 2 år gamla tråden i ämnet!! Och där har ju Netha inga problem alls. Kanske att alla ska få prova på segheten minst en gång...?  Ja det kanske vore bra. Själv har jag bara haft det lite segt någon enstaka gång men det är ju jättejobbigt när det inte funkar som det ska. Jag tror också att segheten beror mer på odla än på den egna datorn. En diskrensning då och då skadar dock inte iallafall.
På min tröga jobbdator tar det ungefär en halv minut från att jag klickar till att det händer något när jag vill öppna en avdelning eller tråd på Odla. Även en del andra forum går trögt där, t ex brukar akvarieforumet Zoopet vara ännu trögare. På hemdatorn fungerar båda däremot hur smidigt som helst - när internet överhuvudtaget fungerar, vilket det är lite si och så med. Ibland kan en sida försvinna mitt i surfandet och upp kommer ett litet meddelande "webbsidan kan inte visas". Har jag tur fungerar det igen efter en omstart och/eller lite trixande med olika reparationsalternativ, annars stänger jag ner och försöker igen senare. Mest irriterande tycker jag att det är när jag har skrivit ett inlägg och inte kan skicka det, vilket har hänt på båda datorerna. Det här inlägget försökte jag skicka två gånger från jobbdatorn innan jag åkte hem, men det gick inte. För ögonblicket tycks däremot hemdatorn fungera som den ska.
Olle
CITAT (*Stintan* @ 29-10-2010, 09:12)  Ja det kanske vore bra. Själv har jag bara haft det lite segt någon enstaka gång men det är ju jättejobbigt när det inte funkar som det ska. Jag tror också att segheten beror mer på odla än på den egna datorn. En diskrensning då och då skadar dock inte iallafall. Jag kör Diskrensning varje vecka.
*Stintan*
29-10-2010, 23:22
Fast nu har ju Odla varit helstruligt i ett par dagar så något problem finns ju.
Meriona
30-10-2010, 09:14
Och jag känner mig inte säker på att nån av sonens alla applikationer som är kopplade till de olika spelens kommunikationskanaler (de har olika chatt- och snack-kanaler) inte skadas vid en diskrensning så jag får låta bli tror jag.
varghem
01-11-2010, 12:51
Jag har inte märkt någon seghet, men jag rensar cookies och kör diskrensning med jämna mellanrum så inga skräpfiler ligger och stör
smuleborg
09-11-2010, 21:29
Här på hemdatorn (värsting-Mac) funkar det hur bra som helst. På jobbet, är det minst sagt segt. Var på besök i Karlstad i helgen, ordinär "hemdator", det var lönlöst.
Det är nonchalant mot kunden.
Gillar inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|