Full version: Grön tomatmarmelad
Taraxacum
Ett kilo gröna tomater, en skivad limefrukt. Kör i mixer till mos. Blanda med 1kg syltsocker. Koka i 15 min. Tillsätt lite timjan mot slutet. Gott!
Kajsa Kavat
Oj så enkelt det var då... bravo.gif sådana recept gillar jag biggrin.gif och gott låter det också tongue.gif

Det måste jag ju bara prova nästa år.

Äter inte så mycket socker längre men det blir ju bra presenter samtidigt som jag får ta till vara på min skörd, kan ju inte alltid sylta in dem.

Taraxacum
CITAT (Kajsa Kavat @ 22-10-2010, 16:21) *
Oj så enkelt det var då... bravo.gif sådana recept gillar jag biggrin.gif och gott låter det också tongue.gif

Det måste jag ju bara prova nästa år.

Äter inte så mycket socker längre men det blir ju bra presenter samtidigt som jag får ta till vara på min skörd, kan ju inte alltid sylta in dem.

Två kilo marmelad är bra mycket mer än min årskonsumtion också. Tänker testa den som tillbehör till ost. Men mer är 400g lär jag nog inte orka sätta i mig. (På ett år).
Lokan
Ska limen skalas eller skär man upp den som den är??
Överbölingen
Läggs till receptsamlingen. Tyvärr gick alla tomater fram i år. Annars brukar det bli två till tre kg gröningar. Så himla gott till viltkött.
Taraxacum
Lokan: lime har tunnt skal och jag la dem i mixern före tomaterna. Det spelar nog inte så stor roll - här tror jag man kan vara slarvig. Men skumma gärna och följ allmänna råd om att sterilisera burkar eller skölj dem i natriumbensoat.

Överbölingen: tänker inte beklaga dig - avundas dig snarare. Mitt överflöd kommer sig av att dottern kom hem med en ynklig planta från skolan. Såg genast att den knappast skulle komma att ge något på friland, men ville inte vara så förbenat pessimistisk. Klasarna togs in för eftermognad för knappt tre veckor sedan. De som faktiskt rodnade, blev både sura och beska. Men marmeladen blev ok. Egentligen passar den nog bättre tillsammans med en smakrik ost som gruyere eller manchego. Ska testa västerbotten också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon