Alexander-VG-zon3
22-10-2010, 13:36
Hejsan
Har idag fått en Populus deltoides 'purple tower' - Purpurpoppel, en väldigt vacker poppel hoppas den ska trivas hos mig, problemet är dock, någon som har den och vet hur den vill ha det och övrig erfarenhet ?
hittar princip inget om den på nätet (inget på svenska eller eng). det enda jag hittade var en säljare på Ebay men det gav inte så mycket.
den vanliga Virginiapoppel, verkar ju vara ganska härdig (neråt -40c) men vet inte om samma gäller för denna namnsort.
Huggorm
22-10-2010, 14:04
Jag tror aldrig jag hört talas om någon rödbladig poppel över huvud taget, för det är väll en rödbladig du fått tag på? "Purpel tower" kanske till och med är en rödbladig pelarformad?
Alexander-VG-zon3
22-10-2010, 14:30
ja Tower låter ju som att det skulle kunna vara en pelarform, funderar på att plantera den i en fodertunna av plast och försöka övervintra den ute i tunnan. för jag vill nog inte plantera den på uteplatsen eller på lotten, svårt att flytta den sen. sedan vet jag inte heller vad den tål denna sort.
annars kan jag ju plantera den i trädgården i skåne, men då ser jag ju inte den så ofta.
försökte ta bilder, den ser ju inte så jätte fräsch ut just nu, imed höstskruden den fått, bladen verkar inte bli snygga på hösten. men däremot tror jag den blir snygg på vintern då barken är mörk och på nya skott svart/lila med upphöjda fåror lite som på benved. dom var snyggare i somras när jag såg dom på plantskolan, röd/lila blad. ja som en rödbladig lönn fast med lite mer lila i, svårt att säga.
två bilder
[attachment=55751:r_dpoppel.jpg]
[attachment=55752:r_dpoppeltop.jpg]
Huggorm
22-10-2010, 15:02
Verkar den vara ympad? I såna fall kan man nog räkna med en del rotskott med vanlig bladfärg. Skulle vara kul att få veta hur den utvecklar sig, du får hålla tråden uppdaterad
Alexander-VG-zon3
22-10-2010, 15:12
jo den är ympad vet dock inte vad roten kan vara om det är en grön av samma eller en helt annan poppel, så tyvärr får jag nog räkna med rotskott. ympen hade spruckit lite men tror inte det är så jätte allvarligt det såg ut som att det läkt/börjat.
kan iförsig skriva vad etiketten skrev också; zon 1-2, höjd 6-8m, sol-halvskugga. fast för mig är det inte sådär jätte mycket information. jag får väl behandla den som en grön Virginiapoppel.
om jag lyckas få den till att klara sig så ska det bli rolig nästa år.
Alexander-VG-zon3
16-07-2011, 22:59
Jag övervintrade den inne i källaren, och den klarade det. Vakande dock lite sent sen när jag tog ut den, men nu har den växt bra. Dden står i liten kruka ska nog plantera om den nästa år.
Bild från idag, bladen är verkligen röda.

Jag klippte ner den i våras, vill ha mer buskform/buskträd på den än en stam, hoppas man kan forma popplar så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.