Full version: Ont om lockespindlar
Monarda
Är det någon mer som lagt märke till att det varit ovanligt lite lockespindlar i år? Brukar vara massor här varje år på höstkanten, undrar vad som hänt? Här är en bild från växthuset förra hösten.
[attachment=55757:PB010709.jpg]
Huggorm
Jag har gott om dom här i alla fall
Lokan
Det har vi också! Dom älskar jordkällaren!
Monarda
Då har dom väl bara utvandrat från min trädgård, tänkte att det kanske hade med väderleken i somras att göra. Men jag kan inte påstå att jag saknar dom, tycker dom är lite läskiga. sick.gif
Huggorm
Jag tycker tvärtom att de är bland de minst läskiga spindlarna. Stora spindlar med uppsvällda kroppar är äckligast. Men lockespindlar är smarta, de sitter precis utanför dörren, kanske för att det läcker ut värme där, och när man öppnar smiter de in. De trivs inomhus, särskilt i mitt gamla torp var det gott om dom. Oavsett hur många man kastade ut så satt det nya i taket över sängen när man vaknade på morgonen.
Monarda
CITAT (Huggorm @ 22-10-2010, 22:11) *
De trivs inomhus, särskilt i mitt gamla torp var det gott om dom. Oavsett hur många man kastade ut så satt det nya i taket över sängen när man vaknade på morgonen.

Just därför saknar jag dom inte ett dugg! Jag måste ha fönstret på glänt i sovrummet annars kan jag inte sova och tidigare år, från sensommaren och fram till hösten, har det alltid suttit ett gäng på fönsterkarmen på morgonen.
Bits gör dom också!
zaaritha
Har haft gott om de bitska spindlarna gången sommar!
Isch!
Lokan
-fear-.gif Uj! Det visste jag inte! Har aldrig blivit biten av en spindel ....
Huggorm
Vissa spindlar vet jag kan bitas, som kärrspindlar, men jag visste inte att lockespindlar kunde det. Jag brukar ta dom i benen och bara kasta ut dom, jag har aldrig ens tänkt tanken att man skall vara försiktig.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 23-10-2010, 00:06) *
Vissa spindlar vet jag kan bitas, som kärrspindlar, men jag visste inte att lockespindlar kunde det. Jag brukar ta dom i benen och bara kasta ut dom, jag har aldrig ens tänkt tanken att man skall vara försiktig.

I stort sett kan alla spindlar bitas då de är rovdjur och jag har blivit biten av ett antal olika typer här i Sverige när man stört dem men som värst har det blivit som ett myggbett. Spindlar brukar ha väldigt stora käkar för sin kroppsstorlek och ibland så drabbas även de av övermod:-)
Wilmer
Här finns de då! Har blivit biten, det gjorde ONT, men det var en annan sort som högg.
Meriona
Äsch vad ni spektaktlar er över små söta spindlar. wink.gif
Wilmer
Lockespindlarna vandrar från husgrunden och in just nu under renoveringen.. På jobbet har vi en som ser blek ut och har nät, vad är det för version?
Gossen Ruda
Lockespindlar spinner aldrig nät så det måste vara en vanlig spindel. Jag vet inte ens om de har spinnvårtor.
Huggorm
Här finns även en annan sort, som ser ut som lockespindlar men har korta ben. Kroppen ser väldigt lik ut, men benen är bara cirka 1cm. Kan det vara en annan art i samma släkte kanske?
Wilmer
Sådana har vi mängd Huggorm!

Jag får fota den på jobbet, den är lite läskig och ser alltid död ut, men den rör sig när jag drar ur kontakten bredvid nätet..
smuleborg
CITAT (Monarda @ 22-10-2010, 17:45) *
Är det någon mer som lagt märke till att det varit ovanligt lite lockespindlar i år? Brukar vara massor här varje år på höstkanten, undrar vad som hänt? Här är en bild från växthuset förra hösten.
[attachment=55757:PB010709.jpg]

Även vi har relativt, väldigt relativt, ont om lockespindlar. Jag har tänkt att det beror på att ordentlig kyla kom plötsligt och tidigt.

Vilket slut på året. Vi tog en ordentlig skidtur i söndags. Det var 22 grader kallt i morse. Ett par decimeter snö. I november. Vackert.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon