Monarda
Visserligen är Bassen jättegammal men inte hade jag trott att han skulle skifta färg, trodde det bara drabbade människor. Eller?

[attachment=55759:PA100272.jpg]
omk
Vanligen blir väl katter och hundar (och andra djur ??) grå kring nosen när de blir äldre, men hela pälsen ?? Är det inte ljus-skiftningar ??
Hur gammal är "jättegammal" ? 15 ??

Hur som haver, han ser lite "puckelryggig" ut på just denna bild, men välnärd, frisk och kramgo.
Jag har sett honom förut, här på forumet, och där ser han ut som en MYCKET distingerad äldre gentleman !! kiss.gif
Monarda
Det är inte ljusskiftningar, han har ljusgråa/vita hår som kommit på bägge sidor. Dock inte i ansiktet.
[attachment=55762:PA100283.jpg]

Puckelryggig är han inte, han höll just på att tvätta sig när jag tog bilden därav den något hukande ställningen.
Han blev 19 år i somras så det är väl en bra bit över 90 i människoår räknat. Han har också förändrat sitt beteende på senare år och blir mer och mer pratsam och pockar på uppmärksamhet. Man får gärna gå och bära honom som ett litet barn i famnen, hur länge som helst. Men trots sin höga ålder så har han leklusten kvar och vill busa emellanåt. Matlusten är det heller inget fel på så jag hoppas vi får ytterligare några år tillsammans. Han är den underbaraste katt jag någonsin haft och vi förstår varandra fullkomligt. wub.gif

Den här bilden är lite missvisande p g a solen, han är faktiskt helt svart i ansiktet
omk
Herre Gud ! 19 år !!
En riktig tuffing ... Vilken blick ! biggrin.gif

Och 19 år !!! Då FÅR man börja ändra på sitt beteende, blekna i pälsen och bara vilja gosa, bäras på eller snacka. Och är han dessutom frisk, pigg o äter okej.

Lyckost dej som har JUST Bassen !! Och lyckost Bassen att HAN har just DEJ !! wub.gif

Har ingen direkt erfarenhet av "gamlingar", men det kommer väl. Mina 2 äldsta är ca 8-9 år (lite oklart = hittekatter), så förhoppningsvis kommer "äldrebeteendet" inte förrän om flera år ...

Monarda
CITAT (omk @ 22-10-2010, 23:41) *
Lyckost dej som har JUST Bassen !! Och lyckost Bassen att HAN har just DEJ !! wub.gif

Ja, verkligen och jag hoppas vi får bli gråa tillsammans.

[attachment=55776:PA100274a.jpg]
Lokan
Vilken härlig 'gubbe' Monarda!! wub.gif
zaaritha
En så´n go´gubbe!
Motti
Man ser att han är en klok katt och har varit med ett tag tummenupp.gif tror även att katters utsende visar visdom med åldern.Min är 10 år nu :)inte många katter som får ett så långt härligt liv tyvär.Ja en del har ju fått för sig att katter är en förbrukningsvara eller slit och släng.Läste någonstanns att de flesta katter har en medelivslängd på 4 år,visst låter det hemskt.En fin "tisse" du har smile.gif
Myosotis
Hundar blir ju ofta vita om nosen när de blir äldre.
Det kan också vara hormonförändringar kanske. Min svartvite hankatt fick bruna hårstrån i det svarta efter kastrationen, nu är han glänsande svart igen. En kompis´ hund blev plötsligt långhårig efter att han kastrerades vid 11 års ålder.

Har nog sagt det förr, men jag kände en katt som blev 22 och de kan ju bli ännu äldre. Önskar er ytterligare många år tillsammans!
Monaxe
Vår katt blev 18 år, en stilig tigrerad herre.

Men visst blir de speciella när de blir riktigt gamla! Vår blev ganska grinig, från att ha varit världens snällaste som till och med accepterade att bada, blev han ett surkart som gärna visade missnöje.

Senil blev han också, ibland var han så hungrig så han jamade ursinnigt innan man fick fram maten, när maten äntligen kom fram så tittade han på den precis som om han tänkte "vad ska jag göra med det där"?

Han skulle ut och in nätterna igenom, jamade tills någon (ibland grannarna en bra bit bort) vaknade, då var det bara att släppa in/ut honom
!0 minuter senare var det dags igen, då skulle han åter in/ut. Kattlucka var han för gammal för att lära.

Dom är härliga personligheter ju äldre dom blir, hoppas du har många år kvar med din katt!
Fantastiskt vackert kort på katten din, underbara ögon!
Samsara
Hästar blir också "gråhåriga" mest runt ögon, mule men dem kan också få några gråa hårstrån över hela kroppen.
Motti
Våran Helge har allt ljusnatt lite vid nosen men inget märkbart än,vi har däremot haft Beaglar och dom blir ljusare och ljusare med åren även om de inte annses gammla,ligger i deras gener att ljusna med åren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon