Monarda
Blev lite förvånad när jag plockade in min klänglilja och började rota lite i krukan. Av roten som jag la vågrätt tvärs över krukan fanns inget kvar men det har blivit två nya rötter/knölar som går rakt ner i krukan. Kan dom övervintra på det viset? Och måste jag plocka upp dom i så fall till våren och lägga dom tvärs över igen, fattar heller inte varför dom skulle planteras på det viset.
[attachment=55768:P6261259.jpg]
Sussie F-Flower
Men, åhh, har du en sån? wub.gif
Jag hade Gloriosa som 16-17-åring. Det var min FÖRSTA anledning till att komma i kontakt med Impecta, på 70-talet. giggle.gif

Gloriosan blommade aldrig för mig men jag hade väl kanske aldrig de rätta förutsättningarna för den.

Jag tror inte att du behöver lägga knölarna vågrätt igen. Om jag minns rätt så var det för att få största möjliga utdelning vid rotning. Nu har den ju redan rotat sig och du ska ju bara försätta den i vila.

Tänker du klippa ner den och förvara den mörkt och svalt?

(Vart har du beställt knölarna? Jag har letat efter dessa. Impecta hade ju bara frön numera när jag ringde och frågade...)
Monarda
Hej Sussie!

Jag hade den ute på vår inglasade veranda tills den vissnade ner så nu blir det väl källaren till vintern, hoppas jag kan ruska liv i den igen till våren.

Knölarna köpte jag på trädgårdsmässan i Älvsjö i våras.
Crazy4Flowers
Eurobulb har knölar, köpte några i våras.
Sussie F-Flower
CITAT (Monarda @ 23-10-2010, 13:11) *
Hej Sussie!

Jag hade den ute på vår inglasade veranda tills den vissnade ner så nu blir det väl källaren till vintern, hoppas jag kan ruska liv i den igen till våren.

Knölarna köpte jag på trädgårdsmässan i Älvsjö i våras.

Det är klart att du kan det! tummenupp.gif
Ok. Mässan var det! Får se när jag kommer dit...
Tack för info.
kompiskram.gif

CITAT (Crazy4Flowers @ 23-10-2010, 20:06) *
Eurobulb har knölar, köpte några i våras.

Tack! Det låter spännande. Ska kolla vad dom har.
kompiskram.gif
Eva i Skåne
Förra våren såldes den vid nåt av Odlas erbjudande. Håll koll nästa vår, kanske den kommer tillbaka.
Min blommade läckert, men tyvärr överlevde den inte vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon