Full version: Kemikalier
vickeva
Hej
Jag satt och tittade på ett fantastiskt program på ettan igår (2 februari) som handlade om liv i "omöjliga" miljöer i grottor. Det var Vetenskapens värld som visade programmet. Man fick följa med forskarna ner i dessa helt otillgängliga grottor och det var helt underbara bilder därifrån.

De hade upptäckt att det fanns mikrober som kunde klara sig utan fotosyntesen. Solen nådde aldrig ner i grottorna och där fanns inget organiskt material alls för mikroberna att leva på.

Man hade kommit på att de livnärde sig på kemikalier.

Min hjärna började snurra på det här med hur man definierar en kemikalie. När jag gick på lärarhögskolan fick vi lära oss att kemikalier skulle förvaras i särskilda utrymmen, och redan då ställde jag frågan vad som räknades som en kemikalie, men det var ingen som riktigt kunde reda ut begreppet. När jag nu såg programmet i går väcktes frågan till iv, och jag tänkte att ska jag få svar någonstans är det nog på Odla...

Så: upp till bevis: Vad är en kemikalie?
KURT
I detta fall är det ett oorganiskt ämne (det finns ju väldigt många bakterier som kan leva på organiska ämnen med eller utan syre) som bakterien kan oxidera och på så sätt få energi. Oftast är detta oorganiska ämne något metallsalt tex järn eller mangansalter. Forskaren som intervjuades i studion var Karsten Pedersen från Göteborgs universitet:

http://www.gmm.gu.se/groups/pedersen/cv.php?cvID=8
vickeva
CITAT (KURT @ 03-02-2004, 10:45)
I detta fall är det ett oorganiskt ämne (det finns ju väldigt många bakterier som kan leva på organiska ämnen med eller utan syre) som bakterien kan oxidera och på så sätt få energi. Oftast är detta oorganiska ämne något metallsalt tex järn eller mangansalter. Forskaren som intervjuades i studion var Karsten Pedersen från Göteborgs universitet:

http://www.gmm.gu.se/groups/pedersen/cv.php?cvID=8

I dett fall ja, men annars?
När kan man säga att något är en kemikalie? Är ett schampo en kemikalie? Är bensin en kemikalie?
KURT
CITAT (vickeva @ 03-02-2004, 11:30)
När kan man säga att något är en kemikalie? Är ett schampo en kemikalie? Är bensin en kemikalie?

NE säger:

"kemikalier, samlande benämning på alla på kemisk väg, vanligtvis i laboratorier eller industrier, framställda kemiska föreningar"

NU gäller det inte BARA "framställda" föreningar, utan jag anser att allt från borssalt till trästolar kan anses vara kemikalier, av olika sammansättning.
vickeva
CITAT (KURT @ 03-02-2004, 13:28)
CITAT (vickeva @ 03-02-2004, 11:30)

NE säger:

"kemikalier, samlande benämning på alla på kemisk väg, vanligtvis i laboratorier eller industrier, framställda kemiska föreningar"

NU gäller det inte BARA "framställda" föreningar, utan jag anser att allt från borssalt till trästolar kan anses vara kemikalier, av olika sammansättning.

Nä, det är ju då det börjar spöka, när man tänker vidare.. är en stol en kemikalie, är margarin? och måste i så fall dessa varor förvaras på särskilt säkra platser på en skola exempelvis?
och inte tusan har de nån industri eller något lab, som framställer kemiska föreningar, nere i grottorna där mikroberna livnär sig uteslutande på kemikalier...
visst är det lite rörigt!
Ingo
Kemikalie är nog ett ord som man kan hårklyva om hur länge som helst eftersom de flesta (inklusive mig) använder det ganska löst - man har nåt slags ingen riktig definition på det i huvudet utan bara en ungefärlig känsla för vad det står för.

Men ska man gå efter NE:s definition så är de två nyckelorden att en kemikalie är en kemisk förening som är framställd.
Om jag föröker tillämpa det efter mitt klena förstånd får jag det till att:
Schampo - inte en kemikalie, är visserligen framställt och har visserligen kemikalier som ingredienser, men dessa har bara blandats utan att ingå i en kemisk förening med varandra
Bensin - nja, osäker...den framställs ur råolja genom en kemisk-teknisk process men innehåller väl fortfarande en blandning av olika (icke förenade) kolväten?
Bordssalt - ja, det är huvudsakligen industriellt framställd natriumklorid så det kan kanske kvala in som kemikalie...innehåller några tillsatser i och för sig, t ex jod...
Trästol - nej, ingen kemikalie, man har ju bearbetat träets form men inte ändrat på dess naturliga kemiska sammansättning. Trä är dessutom inget ämne utan en komplicerad organisk struktur uppbyggd av element av många olika ämnen.
Margarin - nej, ingen kemikalie - liksom schampot är det en blandning av olika saker som inte har förenats kemiskt genom processen. Dessutom är ju många av ingreidenserna naturliga.
Christoffer
Vad lustigt... i mitt engelska kemilexikon finns inte ens ordet "chemical".
Ja, kemikalier skulle jag kalla alla molekyler som är tillverkade i laboratorium. Men egentligen så ser jag alla molekyler, organiska och oorganiska, tillverkade av naturen eller av människan som kemikalier. Men det är bara vad jag tycker.
Sylvia
Min idé om kemikalier är att allt som är tillverkade av flera ämnen - oavsedd om de är organiska eller oorganiska, är kemikalier. Det är bara de rena grundämnena som inte är kemikalier enl. min mening.
Idag sas det förresten att man har lyckats TILLVERKA de senaste 2 grundämnena nr 115 och 114... TILLVERKA grundämnen??? blink.gif wacko.gif wink.gif
vickeva
CITAT (Ingo @ 03-02-2004, 17:16)
Dessutom är ju många av ingreidenserna naturliga.

Vad menar du med naturliga? Vilka ämnen är inte det??
Och: Är schampot ingen kemikalie därför att det är en blandning av flera kemikalier? Om vi blandar kemikalier med varandra upphör de att vara kemikalier.

Jo jag håller med om man kan hårklyva länge om ordet (även om andra ord) men här är det ju ett ord som så att säga används alltför lättvindigt, tex när det står i en lagtext (har jag för mig att jag sett det) att kemikalier ska bevaras på ett sådant sätt att människor inte kan komma till skada (eller liknande). Då är det ju bra att veta om tex. natriumklorid räknas som en kemikalie eller inte.
Sylvia
CITAT (vickeva @ 03-02-2004, 19:11)
Då är det ju bra att veta om tex. natriumklorid räknas som en kemikalie eller inte.

Klart koksalt är en kemikalie - det är ju en blandning av natrium och klor, NaCl. tongue.gif
Men vete hut den lagbitare som vill förbjuta mig att salta min mat!! mad.gif tongue.gif
Anna C
Hej!

Kemiska ämnen består av de olika atomerna i periodiska systemet och de molekyler som kan bildas av dessa. Väte och syre är kemiska ämnen och även diväteoxid (vatten). En kemisk produkt är en produkt som består av ett kemiskt ämne eller en beredning av kemiska ämnen. Blandar man t ex de kemiska ämnena vatten och salt så uppstår en kemisk produkt. (Även den simplaste matlagning är en kemilaboration på hög nivå!) Trä är däremot inte en kemisk produkt även om det består av flera olika kemiska ämnen.

Enligt miljöbalken så ska kemikalier hanteras på ett sådant sätt att man undviker att skada människors hälsa eller miljön. (Fast naturligtvis skrivet på lite krångligare vis.) Det är grundregeln, sedan finns det ju en hel uppsjö av specialregler för kemikalier.

Det innebär i praktiken att salt utan problem förvaras tillsammans med andra matvaror i livsmedelsbutiken, samtidigt som det kan finnas restriktioner för hur vägverket lagrar sitt salt (så att det t ex inte ska förorena dricksvatten).

Anna
Gossen Ruda
Sen har vi alla ämnen som vi människan tillverkar men som även naturen tillverkar. T.ex natriumbensoat som många använder i sylt och saft. Många växter tillverkar sånt också.

Beträffande lagstiftning så finns där många underligheter. Vem som helst kan gå och köpa färg och måla mm. En målare kan ha hela bilen full av färgburkar. Inga problem. Men när burkarna är tomma är dom plötsligt miljöfarligt avfall och skall hanteras på särskilt sätt.
Anna C
Just denna lagstiftning är väl inte så konstig. Det är ju först när målaren har bestämt sig för att han inte har nytta av färgburken längre som det finns risk för att den hamnar på fel ställe. (Det är billigare att dumpa den i skogen än att lämna den för destruktion.)

Anna
Gossen Ruda
Frågan var om den tömda burken är miljöfarligare än den fulla? Sen är väl färg inte så miljöfarlig som den var tidigare. Den är till och med rena odlingssubstratet för mikroorganismer ibland. Här i Götet är det fö gratis att lämna in miljöfarligt avfall.
digitalkarin
Om din undran är vad du behöver låsa in och vad du kan låta stå framme, så kan jag väl ge dej några råd:
- Margarin, tja... Det är ju inte farligt, men heller inte så nyttigt. Kylskåp, skulle jag föreslå.
- Bensin, aja baja, inte gott i barnmagar.
- Natriumklorid, helt ofarligt. Ös det på barnen, bara!
- En trästol, ofarlig så länge man inte klättrar omkring på den och ramlar omkull.

Kort sagt; använd ditt sudna förnuft.
Anna C
CITAT
Frågan var om den tömda burken är miljöfarligare än den fulla? Sen är väl färg inte så miljöfarlig som den var tidigare. Den är till och med rena odlingssubstratet för mikroorganismer ibland. Här i Götet är det fö gratis att lämna in miljöfarligt avfall.

Självklart är inte färgresterna som är kvar i den "tomma" burken farligare än färgen i en nyinköpt burk. Det finns däremot ett större behov av att detaljreglera hur den ska hanteras när den har blivit något som man vill göra sig av med.

Du har rätt i att färg oftast inte är så miljöfarlig som förr. De färgrester som inte innehåller farliga lösningsmedel eller andra farliga ämnen räknas inte heller som farligt avfall.

I många kommuner (troligtvis de allra flesta) är det gratis för privatpersoner att lämna farligt avfall på miljöstationerna (kostnaden ingår i sophämtningsavgiften). Företag måste däremot oftast betala för att lämna farligt avfall. De måste dessutom ha anmält till Länsstyrelsen att de kör sitt eget farliga avfall, eller anlita en transportör med tillstånd.

Detta att företagen måste anmäla även om man bara kör små mängder eget avfall tror jag tyvärr kan leda till att det känns enklare att göra sig av med avfallet på fel ställe. (Trots att det är väldigt lätt att göra en sån anmälan.)

Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon