Sussie F-Flower
Jag har fått 2 st gigantiskt stora (när dom var gröna) nedfrusna Fuchsior som skulle slängas på jobbet.

Jag lyckas inte så bra med övervintring i min matkällare av dessa och söker nu tråden där någon tipsar om att man kan gräva ner dom djupt i rabatten över vintern. Jag hittar den inte...

Jag minns inte om det bara var att gräva ner dom och fylla med rabattjorden eller måste man fylla med löv/bark etc?
Skulle gropen vara 50 cm djup? 70 cm?

Någon som kanske kan utantill???

Mvh. Sussie
Zon 4.
Bassam
Hej

Du kan över vintra dem ute :

1 göra grop som bered 0,5cm 1 m djup .

2 lägga på grop botten grenar torka blad.

3 ta bort alla blad från växt.
4 lägga växt i gropen .

5 lägga torka löv över dem .

6 lägga presenning över för att snö ska inte går nedanför.

7 täcka på gamla mattor löv grenar.

8 när du ska ta dem ut under våren tänker att de inte såg sol och ljus under flera månader så du ska passera dem långsam till ny miljö.

H:Bassam.

Alexander-VG-zon3
ska man övervintra ohärdiga fuchsior i marken, ska dom grävas ner såpass djupt att dom vilar under tjäledjupet, orkar man gräva så är det bara att testa. sedan hur man ska täcka finns det olika metoder.

klipper ner dom, lägger dom i en låda, frigolitlåda, och sedan över med jorden och så täck en kulle med torra löv eller halm och så på pressening. man kan göra lite olika, viktigt är att isolera mot kyla och inte få för blött.
Sussie F-Flower
Tack Bassam och Flaxss! smile.gif thanks.gif

Men fy, vad det verkar omständigt... wacko.gif
Ska jag gräva under tjäledjup måste jag ju ner nästan 1,5 meter... det har jag ingen lust med no.gif .

Jag hade för mig att det bara var att gräva så pass djupt som jag skrev i min fråga. Och för en gång skull så hade jag dessutom plats i rabatterna.

Då får det nog bli matkällar'n i alla fall.
Kan ju kanske hända att dom här stora och kraftiga fuchsiorna skulle klara sig bättre än dom mindre som jag tidigare provat att övervintra där.

Tack ändå för att ni tog er tid att svara.
smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
jag skulle testa inne i svalt rum
Ezereht
Om man inte har något svalt rum, finns det någon chans alls man kan övervintra inne i vanligt rum? Hur skulle ni göra om ni skulle testa?

Jag har en som var rätt fin som jag gärna hade prövat övervintra. Tog in den innan det blev alltför många minus ute så den är grön och fin än så länge, några blommor for i omställningen men än verkar den "leva" i alla fall om än inte direkt växa mer.

Sussie F-Flower
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-10-2010, 21:46) *
jag skulle testa inne i svalt rum

Tack Kerstin!
Jag har bara ett svalt rum (16-17 grader), och det är sonens. Han har "förbjudit" mig att ha alltför många växter på sitt rum, för han tycker att det är skämmigt när kompisarna kommer på besök. Därför vill jag hellre försöka att "få undan" så många växter som möjligt.

Jag måste prioritera de som absolut måste ha ljus över vinterhalvåret. De övriga får jag förpassa.
smiley_small_hug.gif

CITAT (Ezereht @ 23-10-2010, 22:04) *
Om man inte har något svalt rum, finns det någon chans alls man kan övervintra inne i vanligt rum? Hur skulle ni göra om ni skulle testa?

Jag har en som var rätt fin som jag gärna hade prövat övervintra. Tog in den innan det blev alltför många minus ute så den är grön och fin än så länge, några blommor for i omställningen men än verkar den "leva" i alla fall om än inte direkt växa mer.

Jo, jag har läst att man kan övervintra ljust, t.o.m i rumstemperatur. Men man bör ha extra belysning då.

Jag bor inte så stort och vill som sagt få undan så mycket som möjligt, så att man inte behöver gå sidledes överallt... naughty.gif
Gunilla T
Sussie! Jag har en! fuchsia som jag övervintrat i många år i vår jordkällare. Jag klipper ner, bort med allt grönt, och ställer ner den. Har aldrig vattnat på vintern, det behövs inte när den saknar blad. Där är rätt fuktigt så pelargonerna överlever inte, de möglar, men fuchsian klarar sig.
Irene_L
Jag brukar övervintra fuchsior i fönster. Inget extraljus! I det rummet brukar jag ha ca 17-18 grader! Men det är inte alla som klarar det men ändå många!

............
Såg nu att det var stora ex du hade fått! Ja då är det nog inte så lätt att få rum med dom i fönstret!
Alexander-VG-zon3
jag har med övervintrat fuchsior i rumstemp det klarar dom även utan ljus, dom är ganska tåliga. har jag haft dom i rumstemp har jag bara tagit in dom. men för platsen skull kan man klippa ner dom. det värsta som händer inne brukar vara bladlöss och veka vinterskott men jag har aldrig haft någon som dött. sedan har jag ju mina ute så länge jag kan/vågar och då får de kyla ute.

numera övervintrar mina i en kolmörk källare lägst +15c. klipps inte in, sätts direkt in. hålls lite torrt.
Sussie F-Flower
CITAT (Gunilla T @ 24-10-2010, 09:12) *
Sussie! Jag har en! fuchsia som jag övervintrat i många år i vår jordkällare. Jag klipper ner, bort med allt grönt, och ställer ner den. Har aldrig vattnat på vintern, det behövs inte när den saknar blad. Där är rätt fuktigt så pelargonerna överlever inte, de möglar, men fuchsian klarar sig.

Ahaa, nu sa du nånting... Jag har alltid gjort precis som du men hos mig överlever pellisarna...
Det borde alltså vara för torrt i min källare????
Isåfall vore det ju lätt att åtgärda! yahoo.gif

Tack, Gunilla! smiley_small_hug.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Irene_L @ 24-10-2010, 09:30) *
Jag brukar övervintra fuchsior i fönster. Inget extraljus! I det rummet brukar jag ha ca 17-18 grader! Men det är inte alla som klarar det men ändå många!

............
Såg nu att det var stora ex du hade fått! Ja då är det nog inte så lätt att få rum med dom i fönstret!

Tack Irene!
Ja, dom VAR stora. Jag klippte ner dom innan jag packade ner dom i en stor sopsäck.
Dom hade ju ändå frusit ner redan.
Dom är inklippt, avbladad och klar att kruka för förvaring.
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 24-10-2010, 22:35) *
jag har med övervintrat fuchsior i rumstemp det klarar dom även utan ljus, dom är ganska tåliga. har jag haft dom i rumstemp har jag bara tagit in dom. men för platsen skull kan man klippa ner dom. det värsta som händer inne brukar vara bladlöss och veka vinterskott men jag har aldrig haft någon som dött. sedan har jag ju mina ute så länge jag kan/vågar och då får de kyla ute.

numera övervintrar mina i en kolmörk källare lägst +15c. klipps inte in, sätts direkt in. hålls lite torrt.

Tack Flaxss!
Mina är inklippta nu.
Jag känner likadant, att jag vill få bort så mycket grönt som möjligt för att undvika ohyra.
Det får bli källaren trots allt, och så får jag kolla lite oftare så att dom inte blir för torra.

Det som är lite svårt är ju att luftfuktigheten inne i matkällaren avgörs av mängden snö ute och vintertemperaturen ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon