CITAT (CillaM @ 31-10-2010, 19:30)

Jag går emot strömmen och säger att du kan kapa av den där du vill. Topparna kan du få nya växter av på nolltid. Men en växt som ser ut så där gör ingen glad och och den här Crassulan är riktigt tålig med beskärning. Dessutom får du en knubbigare planta med blad ner på stjälkarna. det som ändå vill växa utåt eller neråt kapar du bara bort. En lite större slurk av vatten efteråt men sedan bara 1 gång i månaden på vintern. Den kommer garanterat klara sig. Annars kan du få mängder av sticklingar av mig snart.
det är väl iförsig bara jag som skrivit det i denna tråd.
men varför jag skrev att man inta ska toppa in grova grenar är för att det kan se nerstubbat ut. kan ge ostabila och rangliga grenar men detta beror ju såklart på och varierar. och ingen växt gillar att man klipper in i grova grenar.
ja paradisträd är tuffa, som tål väldigt hår beskärning och är tåliga.
jag tycker också det är bra att klippa rätt, så man inte klipper i mellan noderna. då kommer stumpen som blir kvar dö till nästa nod. man klipper ca 5mm ovanför en nod (bladpar, bladknopp). sedan är klippning till våren att föredra av den anledningen att undvika tillväxt som kommer bli ranglig i vinter mörkret (dvs kommer ge mer liggande skott). klipper man när solen är stark ute få växten mer stabila uppåt växta skott.
men nu har den en liggande form så för att få den rak så måste man nog ändå klippa in i grövre grenar.
att paradisträd får liggande/hägnade skott kan beror på
1 - dåligt ljus och mörker (också högvärme samtidigt som mörker, så som det kan bli på vintern).
2 - för mycket vatten och näring.
3 - väldigt lång torka under tillväxtperioden.
4 - också till viss del fel beskärning, om växten inte orkar hålla uppe grenarna/blir topp tung.
CITAT (evaisa @ 31-10-2010, 20:14)

Jag tror de nya bladen startade när den var ute på balkongen i somras. Nu har "Gollum" kommit in i värmen..... vilket oroar mej en del. men, jag har ingen kall plats att ha den på. Så nu är jag rädd att den blir ful igen

min är lika fin nu som innan i somras har varit inne sen slutet av sept, min tappar aldrig blad när den tas in heller ej under vintern. och den måste inte stå kallt speciellt om den varit ute så fick den lite svalka då. min står just nu lägst +15c.
jag hoppas inte din tappar blad eller blir ful, och jag tror inte den kommer göra det heller. skulle det hända så borde det bli bra igen till våren-sommaren.
CITAT (batski @ 30-10-2010, 10:35)

Kom att tänka på att det kanske är bäst att vara tålmodig och "forma om" crassulan successivt genom flera mindre omfattande beskärningar istället för en enda väldigt hård sådan...
Vad tror ni?
ja det tror jag är bra, om du ska klippa in den hårt in till grövre grenar så är det nog bättre att ta det under flera gånger. så att du inte klipper veck alla blad samtidigt.