batski
Vilken är den bästa årstiden att beskära Crassula ovata? Och hur hårt vågar jag beskära den?

Har en relativt stor planta som råkat ut för en olycka så 2 stora grenar på ovansidan bröts av. Så jag funderar på att beskära den rätt hårt för att den ska få en jämn växtform igen, men vill inte riskera att ha ihjäl den.
Bassam
Hej

Bästa tid JAS (juli augusti september) efter dem klarar blomma, man kan klippa dem under februari.

H:Bassam.
batski
Tack! smile.gif
Alexander-VG-zon3
klipp dom på våren eller sommaren eller hösten, de är inte årstidsbunda.

klipp inte för hårt jag tycker dom lätt kan se nerstubbade ut, klipp ovanför ett bladpar ca 5mm.-
batski
Tack! Grejen är att den är ganska osymmetrisk nu så jag måste nog beskära den rätt hårt för att den ska börja växa jämt igen. Jag ska försöka fixa en bild (har lite problem med Photoshop just nu), så ni kan se hur den ser ut.

Btw, det är inga blad där jag hade tänkt beskära den, bara tjocka grenar.
batski
Här är några bilder på den förolyckade crassulan:

Alexander-VG-zon3
hur mycket hade du tänkt att ta på den ?

man ska helst inte beskära in i större grenar. fast din hade lite annorlunda form, väldigt liggande.

men att toppa in så den blir av med den liggande formen kanske du ska försöka svårt att förklara. men toppa in grenarna till sådan form du tycker. sedan försök att ställa den så ljust du kan.

men jag tror nog det är bättre att göra det till våren.
batski
Det är ju det som jag inte riktigt vet. Vill beskära den så den återfår sin uppåtväxande form (anledningen till att den nu har en sån liggande form är att den råkade ut för en olycka där toppgrenarna bröts av) men jag är lite osäker på hur/var jag ska beskära den. Vill ju inte göra fel så jag pajar den ännu mer...

Jag vet att den borde stå ljusare. För närvarande bor jag ganska trångt så den står på den enda platsen där jag kan ha den. Men sen när jag flyttar hoppas jag att det blir till en ljusare bostad. Har flyttat runt en del under de senaste 2 åren och på några av de ställen där jag bott har den inte kunnat få tillräckligt med ljus tyvärr, därför hade den blivit lite gles även innan olyckan.

Men jag ska iaf vänta till våren. Då kan jag även plantera om den så de befintliga grenarna pekar lite mer uppåt och sen beskära den så gott jag kan så den återfår sin uppåtväxande form.

Har haft den i många år så jag har blivit lite fäst vid den tongue.gif
batski
Kom att tänka på att det kanske är bäst att vara tålmodig och "forma om" crassulan successivt genom flera mindre omfattande beskärningar istället för en enda väldigt hård sådan...

Vad tror ni?
evaisa

Jag vet att den borde stå ljusare. För närvarande bor jag ganska trångt så den står på den enda platsen där jag kan ha den. Men sen när jag flyttar hoppas jag att det blir till en ljusare bostad. Har flyttat runt en del under de senaste 2 åren och på några av de ställen där jag bott har den inte kunnat få tillräckligt med ljus tyvärr, därför hade den blivit lite gles även innan olyckan.

batski......... det finns ju kostgjord sol :-)

Annars ser min crassula ungefär ut som din. grenarna har förväxt sig. Men nu har den fått nya blad på de nakna stammarna. Jag hoppas att de nya växer upprätt.

batski
Ja det är sant tongue.gif

Gjorde du nånting för att den skulle få nya blad där?
CillaM
Jag går emot strömmen och säger att du kan kapa av den där du vill. Topparna kan du få nya växter av på nolltid. Men en växt som ser ut så där gör ingen glad och och den här Crassulan är riktigt tålig med beskärning. Dessutom får du en knubbigare planta med blad ner på stjälkarna. det som ändå vill växa utåt eller neråt kapar du bara bort. En lite större slurk av vatten efteråt men sedan bara 1 gång i månaden på vintern. Den kommer garanterat klara sig. Annars kan du få mängder av sticklingar av mig snart.
evaisa
CITAT (batski @ 31-10-2010, 19:29) *
Ja det är sant tongue.gif

Gjorde du nånting för att den skulle få nya blad där?

Jag tror de nya bladen startade när den var ute på balkongen i somras. Nu har "Gollum" kommit in i värmen..... vilket oroar mej en del. men, jag har ingen kall plats att ha den på. Så nu är jag rädd att den blir ful igen sad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (CillaM @ 31-10-2010, 19:30) *
Jag går emot strömmen och säger att du kan kapa av den där du vill. Topparna kan du få nya växter av på nolltid. Men en växt som ser ut så där gör ingen glad och och den här Crassulan är riktigt tålig med beskärning. Dessutom får du en knubbigare planta med blad ner på stjälkarna. det som ändå vill växa utåt eller neråt kapar du bara bort. En lite större slurk av vatten efteråt men sedan bara 1 gång i månaden på vintern. Den kommer garanterat klara sig. Annars kan du få mängder av sticklingar av mig snart.

det är väl iförsig bara jag som skrivit det i denna tråd.

men varför jag skrev att man inta ska toppa in grova grenar är för att det kan se nerstubbat ut. kan ge ostabila och rangliga grenar men detta beror ju såklart på och varierar. och ingen växt gillar att man klipper in i grova grenar.

ja paradisträd är tuffa, som tål väldigt hår beskärning och är tåliga.

jag tycker också det är bra att klippa rätt, så man inte klipper i mellan noderna. då kommer stumpen som blir kvar dö till nästa nod. man klipper ca 5mm ovanför en nod (bladpar, bladknopp). sedan är klippning till våren att föredra av den anledningen att undvika tillväxt som kommer bli ranglig i vinter mörkret (dvs kommer ge mer liggande skott). klipper man när solen är stark ute få växten mer stabila uppåt växta skott.

men nu har den en liggande form så för att få den rak så måste man nog ändå klippa in i grövre grenar.

att paradisträd får liggande/hägnade skott kan beror på

1 - dåligt ljus och mörker (också högvärme samtidigt som mörker, så som det kan bli på vintern).

2 - för mycket vatten och näring.

3 - väldigt lång torka under tillväxtperioden.

4 - också till viss del fel beskärning, om växten inte orkar hålla uppe grenarna/blir topp tung.

CITAT (evaisa @ 31-10-2010, 20:14) *
Jag tror de nya bladen startade när den var ute på balkongen i somras. Nu har "Gollum" kommit in i värmen..... vilket oroar mej en del. men, jag har ingen kall plats att ha den på. Så nu är jag rädd att den blir ful igen sad.gif

min är lika fin nu som innan i somras har varit inne sen slutet av sept, min tappar aldrig blad när den tas in heller ej under vintern. och den måste inte stå kallt speciellt om den varit ute så fick den lite svalka då. min står just nu lägst +15c.

jag hoppas inte din tappar blad eller blir ful, och jag tror inte den kommer göra det heller. skulle det hända så borde det bli bra igen till våren-sommaren.

CITAT (batski @ 30-10-2010, 10:35) *
Kom att tänka på att det kanske är bäst att vara tålmodig och "forma om" crassulan successivt genom flera mindre omfattande beskärningar istället för en enda väldigt hård sådan...

Vad tror ni?

ja det tror jag är bra, om du ska klippa in den hårt in till grövre grenar så är det nog bättre att ta det under flera gånger. så att du inte klipper veck alla blad samtidigt.
batski
Tack för alla tipsen!

Ja min stackars crassula har stått något för mörkt under snart ett par år nu, då jag inte haft nån ljusare plats att ställa den. Dessutom har den alltid stått i rumstemperatur året om sen jag köpte den för rätt många år sen. Bor man i ettor och små rum finns det tyvärr ingen möjlighet att övervintra växter vid svalare temperaturer.
Alexander-VG-zon3
dom behöver inte svalka så sett för att växa bra, utan svalka (och/eller torka) gör att dom stimuleras till att blomma. men den lever och blir stor och växer även om den står i värme åretrunt.

men däremot är det varmt och mörkt samtidigt så får dom en långdragen tillväxt som lätt lägger sig.

då värmen gör att den växer snabbt och mörker gör att den söker sig efter ljus och får långa skott. varme plus ljus ger stabila och knubbigaskott.

så du måste inte ge din vintersvalka.
batski
Skönt det smile.gif Men mer ljus borde den verkligen få. Hoppas min nästa bostad är lite växtvänligare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon